| کد خبر: 168397 |

◄ جنگ ساکنان منطقه طرح ترافیک با «غول»ها!

یکی از پرحاشیه‌ترین اتفاقات در حوزه مدیریت شهری تهران، اجرای طرح ترافیک جدید پایتخت است. طرحی که با انتقادات زیاد و مشکلات پایه‌ای از 15 اردیبهشت سال جاری اجرا شد.

تین نیوز

یکی از پرحاشیه‌ترین اتفاقات در حوزه مدیریت شهری تهران، اجرای طرح ترافیک جدید پایتخت است. طرحی که با انتقادات زیاد و مشکلات پایه‌ای از 15 اردیبهشت سال جاری اجرا شد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، این طرح در آبان ماه سال 96 با شعار رانت‌زدایی و نزدیکی بیش‌تر به عدالت رونمایی شد. شهرداری قصد دارد با اجرای این طرح، توزیع رانت‌ در دریافت طرح ترافیک را به حداقل برساند، کاری که تا حدودی در آن موفق شده است.

یکی از مسائل این طرح در زمان اجرا، امتیاز یک‌بار خروج رایگان پیش از ساعت 8:30 و یک‌بار ورود رایگان پس از ساعت 16 به داخل طرح است.

محسن پورسیدآقایی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در آغاز معرفی طرح جدید ترافیک با اعلام اینکه ساکنان محدوده طرح مجاز هستند تا قبل از ساعت 8:30 دقیقه صبح بدون پرداخت هزینه از محدوده خارج‌شده و پس از ساعت 16 هم بدون پرداخت هزینه وارد طرح شوند، بخش زیادی از مخالفت‌های ساکنان محدوده طرح ترافیک را کاهش داد و برخی هم ترجیح دادند دیگر به مخالفت‌های خود ادامه ندهند.

ساکنان طرح که تصور می‌کردند با شروع طرح جدید ترافیک می‌توانند یک‌بار ورود و خروج رایگان در طرح داشته باشند، به‌محض شروع طرح جدید خود را در پروژه‌ای چندمرحله‌ای دیدند که هر مرحله یک غول دارد و درصورت پیروز شدن بر غول مرحله آخر می‌توانند به‌صورت رایگان تا قبل از ساعت 8:30 دقیقه صبح از طرح خارج شوند.

برخلاف آنچه از ابتدا اعلام‌شده بود که ساکنان طرح می‌توانند تمام مراحل ثبت‌نام را در سایت انجام دهند و نیازی به مراجعه حضوری نیست، ضرورت مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک شهری به‌عنوان غول مرحله اول بر سر راه آنها قرار گرفت.

زحمت پیروز شدن بر غول مرحله اول، تنها مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک بود، اما غول مرحله دوم آنجایی ظاهر می‌شود که متصدی دفتر خدمات شهری پس از احراز اصالت مدارک محل سکونت، متقاضی مربوطه را به‌سوی پرداخت عوارض ساختمانش هدایت می‌کند و اگر متقاضی مربوطه مستأجر بوده و مالک هم حاضر به پرداخت عوارض ساختمان نباشد، از غول این مرحله شکست می‌خورد و باید عطای یک‌بار خروج رایگان از طرح ترافیک تا قبل از ساعت 8:30 دقیقه صبح را به لقایش ببخشد.

اما اگر مالک عوارض ساختمان را پرداخت کرده باشد، متقاضی مربوطه می‌تواند با عبور از این مرحله به مصاف غول مرحله آخر برود.

در این مرحله در صورتی‌که تنها یک خانواده در ملک مربوطه ساکن باشد، می‌تواند برای یک خودرو مجوز عبور رایگان بگیرد و بر غول مرحله آخر پیروز شود.

اما از آنجائی که بسیاری از ساختمان‌های داخل محدوده طرح ترافیک قدیمی هستند، علیرغم داشتن تعداد طبقات، تنها یک سند دارند و هنگامی‌که مستاجرین ساکن در این طبقات به دفاتر خدمات الکترونیک شهری مراجعه می‌کنند، درصورتی‌که یکی از ساکنان قبلاً مجوز دریافت کرده باشد، در مواجهه با غول این مرحله شکست می‌خورند و آنها هم باید با آرزوی خروج رایگان از طرح ترافیک خداحافظی کنند.

محسن پورسیدآقایی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران درخصوص غیرممکن بودن خروج رایگان برای این دسته از افراد که ذکر شد، گفت: هر پلاک ثبتی، تنها مجاز به خروج رایگان یک خودرو است و تعداد طبقات و یا تعداد خانواده‌های ساکن در آن نمی‌تواند مجوزی برای خروج رایگان بیش از یک خودرو باشد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد:  واحدهایی‌ وجود دارند که چند نفر در آن ساکن بوده و یک سند ثبتی‌ دارند! اما ما نمی‌توانیم‌ به تک‌تک‌ آن‌ها ورود کرده و تشخیص‌ دهیم که هر ملک‌ چند ساکن دارد و چرا یک سند دارد، چون یکی از شروط‌ واگذاری این امتیاز به ساکنان‌ محدوده طرح این است که آن‌ها قانون‌مدار باشند و عوارض‌ خود را پرداخت کنند و کسی که می‌خواهد از امتیاز سکونت در محدوده طرح استفاده کند، باید عوارض‌ خود را به‌موقع پرداخت کند و چون عوارض‌ نوسازی روی شماره ملک‌ تعریف‌ می‌شود، ما هم به ازای‌ هر عوارض نوسازی که پرداخت‌شده باشد، به یک خودرو مجوز خروج از محدوده طرح تا قبل از ساعت 8:30 می‌دهیم‌.

طرحی که همواره ساکنین محدوده را به‌زحمت انداخته، رفت‌وآمد آنها به منزلشان را هزینه‌ساز ساخته و حتی به خاطر افزایش ساعات طرح ترافیک از قیمت ملکشان کاسته،  یک ویژگی منفی به‌شمار می‌رود؛ درحالی‌که این وضعیت از سوی معاون ترافیک شهردار تهران به‌عنوان امتیاز سکونت در طرح ترافیک مطرح می‌شود

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.