| کد خبر: 166937 |

◄ 414 نقطه دارای تقاطع حساس تهران شناسایی شد

حادثه شهران نشان داد که محل‌های تقاطع شریان‌های حیاتی مثل آب، برق ، گاز و مخابرات از حساسیت بالایی برخوردار هستند و فرونشست زمین براثر عوامل مختلف از جمله ایجاد حفره‌های ناشی از شسته شدن خاک بر اثر فرسودگی لوله‌های آب یا عبور قنوات سرگردان می‌تواند حوادثی مشابه حادثه شهران را تکرار کند.

تین نیوز

جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران، از شناسایی 414 تقاطع دارای حساسیت در کلان‌شهر تهران، خبر داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، احمد صادقی، با اشاره به حادثه شهران در چند سال قبل، اظهار کرد: حادثه شهران نشان داد که محل‌های تقاطع شریان‌های حیاتی مثل آب، برق ، گاز و مخابرات از حساسیت بالایی برخوردار هستند و فرونشست زمین براثر عوامل مختلف از جمله ایجاد حفره‌های ناشی از شسته شدن خاک بر اثر فرسودگی لوله‌های آب یا عبور قنوات سرگردان می‌تواند حوادثی مشابه حادثه شهران را تکرار کند.

به گفته وی، از همین رو 414 نقطه دارای تقاطع و محل‌های حساس شناسایی شد و برنامه ایمن‌سازی شریان‌های حیاتی از جمله نصب شیرهای قطع کننده گاز در دستور کار سازمان‌های خدمات رسان قرار گرفت که باید به صورت مستمر اجرایی شود، حوزه مدیریت بحران نیازمند توجه بیشتر است به ویژه آن‌که با رشد و توسعه شهری طی سال‌های اخیر از یک سو و از سوی دیگر ظهور حوادث و مخاطرات نو، با آسیب‌پذیری بیشتری مواجه هستیم.

صادقی با تاکید بر ضرورت توجه بیشتر به مباحث ایمنی در تمامی بخش‌ها در تهران، افزود: بر اساس توصیه‌های جهانی باید از اجرای برنامه‌هایی که تنها دارای رویکرد مقابله هستند به سوی برنامه‌های دارای رویکرد مدیریت ریسک و کاهش مخاطرات حرکت کرد، که اتکای آن بر اجرای طرح‌های پیشگیرانه است و تحقق اهداف ترسیم شده شهر تاب‌آور است.

وی یادآور شد:  بر همین اساس مخاطره‌شناسی اهمیت زیادی در مدیریت کلان‌شهرها دارد و سند کاهش خطرپذیری محلات بر همین اساس تهیه شده و با طی مراحل نهایی آن ، نقشه راه کاهش و ریسک مخاطرات تهران با تفکیک محله بدست می‌آید. در این سند 38 شاخص آسیب پذیری لحاظ شده است و راهکارهای اجرایی آن با بهره‌گیری از نظرات ساکنان محلات پیشنهاد شده است.

جانشین شهردار در شورای هماهنگی مدیریت بحران، به تهیه سند کاهش خطرپذیری محلات برای نخستین بار در کشور اشاره داشت و گفت: این کار اقدامی بسیار ارزشمند محسوب می‌شود که برای نخستین بار در کشور ودر تهران تجربه می شود و قطعا الگویی برای سایر شهرها نیز خواهد بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت تاب آوری تهران در برابر سوانح و حوادث پرداخت و ابراز داشت: نتیجه پژوهش‌ها نشان از آن دارد که تاب‌آوری تهران در مواقع بحران  متوسط است.

در این زمینه کاری که انجام شد که بر اساس وضعیت شهر تهران را سنجیده شده مقاومت شهر تهران در برابر زلزله بالای 5 ریشتر در حد متوسط خواهد بود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.