| کد خبر: 163174 |

◄ درآمد پایدار شهری از ثروتی به نام زباله

یک کارشناس امور شهری از زباله‌های تولید شده در کلان‌شهر تهران به عنوان یکی از مصادیق درآمد پایدار شهری، یاد کرد.

تین نیوز

یک کارشناس امور شهری  از پتانسیل درآمدزایی زباله‌های تولید شده در کلان‌شهر تهران به عنوان یکی از مصادیق درآمد پایدار شهری، یاد کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، محسن عظیمی اظهار کرد: زباله‌ها و پسماندهای مواد غذایی اگر چه صورتی نازیبا دارند و شهروندان از آنها به عنوان دورریز یاد می کنند، اما اگر در چرخه بازیافت و باز آفرینی قرار گیرند، نه تنها مواد زاید تلقی نخواهند شد که می‌توانند به عنوان ثروت و سرمایه پایداری برای شهر محسوب شوند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: واقعیت این است که تولید روزافزون زباله از جمله کاغذ و مقوا و دفع غیر اصولی آن در محیط‌زیست، علاوه بر هدر دادن سرمایه‌های ملی، باعث از بین رفتن منابع طبیعی می‌شود. ما از گذشته رسم نامبارکی را به ارث برده‌ایم و هنوز هم بر همان مسیر حرکت می‌کنیم که زباله‌های تولیدی یا در خاک دفن شده یا بیشتر در طبیعت، در مناطقی نزدیک شهرها، انبار می‌شوند، تا بعد سوزانده شوند. همۀ این روش‌ها برای دفع پسماند برای محیط‌زیست خطرناک است و باعث فرسایش خاک، آلودگی هوا، زشت کردن طبیعت و نامناسب شدن محیط طبیعی برای حیات وحش می‌شود.

عظیمی با اشاره به این که سوزاندن زباله یکی از مصادیق بارز آلایندگی هوا است و باید برای آن چاره‌ای اندیشید، گفت: بخشی از پسماندهای ما به صورت معمول از فعالیت‌های روزمره انسان در شهرها، روستاها و خارج از آْنها از قبیل زباله‌های خانگی و نخاله‌های ساختمانی است. در این میان پس‌ماندهای غذایی مهم‌ترین قسمت زباله است، چرا که از یک سو به دلیل تخمیر و فساد سریع، بوی نامطبوع تولید می‌کند و محل مناسبی برای رشد و تکثیر مگس و سایر حشرات و جوندگان است و از سوی دیگر به دلیل قابلیت تهیه کود (کمپوست) حائز اهمیت است. تردیدی وجود ندارد که قطعات فرسوده و رها شده خودروها نیز یکی دیگر از مواردی است که شاید به آن توجه نشده باشد و محیط زندگی را آلوده کند.

کارشناس شهری و محیط‌زیست در بخش دیگری از سخنان خود اشاره‌ای هم داشت به این‌که، گر چه در دنیای امروز از زباله‌ها به عنوان یکی از معضلات شهری نام برده می‌ شود و افزود: تابه حال کسی به این  پرسش پاسخ نداده است که هرکدام از ما چه مسئولیتی در قبال شهر خود و آیندگان داریم؟ در حالی که در شهرهای ما می‌توان از بازیافت زباله‌های خشک و مدیریت بهینه مصرف از قطع شمار قابل توجهی درخت در روز جلوگیری کرد. این همه در حالی اتفاق می‌افتد که بدانیم در اغلب کشورهای دنیا جمع‌آوری زباله به شکل هفتگی صورت می‌گیرد.

به گفته وی، حمل‌ونقل زباله متاسفانه از الگوی مناسبی برخوردار نیست و باید برای دفع اصولی آن چاره‌ای اندیشید. او افزود: اگر چه در ایران بازیافت مواد قدمتى طولانى داشته و به بخشى از فرهنگ جامعه ما تبدیل شده است اما بی‌توجهی به همین فرهنگ ریشه‌دار از سوی مدیران، مانع آن شده است تا با افزایش حجم تولید زباله، تفکیک به همین میزان رشد و در چرخه فرهنگ شهروندان جای خود را باز کند. باید نیروی توانمند و استعداد فرهنگی شهروندان را به کار بگیریم تا بتوان از هدررفت ثروت و سرمایه ملی جلوگیری کرده و هزینه‌های ناشی از جمع اوری زباله در شهر را صرف خدمات عمومی به شهروندان کنیم.

عظیمی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری قطعاً قادر است با کمی تامل به راهکار مناسبی به منظور دفع زباله در کلان‌شهر تهران دست پیدا کند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.