| کد خبر: 162976 |

◄ جای خالی زیبایی‌های بصری در سیستم حمل‌و‌نقل شهری

باید این موضوع را در نظر داشت که زیباسازی و آراستگی سیستم حمل‌ونقل، منجر به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و سرزندگی آنها می‌شود و باید به ظرفیت‌های موجود به این مهم در کشور بیشتر پرداخته شود.

تین نیوز

در کشور ما شاید در بخشی از حوزه‌های شهری نیم‌نگاهی به زیبایی‌های بصری شده باشد اما در حوزه حمل‌ونقل نه‌فقط مورد توجه واقع نشده بلکه در حد پاکی و آراسته بودن تنزل یافته است که این آراستگی نیز در بسیاری از موارد جای خود را به هرج و مرج و آشفتگی می‌دهد.

به گزارش تین‌نیوز، یک کارشناس حمل‌ونقل با بیان این مطلب به تین‌نیوز گفت: این در حالی است که زیبایی بصری یا به عبارتی نقش هنر در حمل‌ونقل در سال‌های اخیر در جوامع پیشرفته مورد توجه واقع شده است. 

مهرداد عبدالهی خاطرنشان کرد: باید این موضوع را در نظر داشت که آراستگی سیستم حمل‌ونقل، منجر به ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و سرزندگی آنها می‌شود و باید به ظرفیت‌های موجود در کشور بیش‌تر پرداخته شود.

او افزود: از جمله می‌توان به تغییر الگوی طراحی ایستگاه در مترو تهران اشاره کرد که صرفاً به نام‌گذاری از مشاهیر، بزرگان و اماکن تاریخی کشور اکتفا شده اما هیچ نشانه‌ای از این نام‌ها در ایستگاه‌ها دیده نمی‌شود، در حالی‌که در ایستگاه متروی بیش‌تر کشورهای دنیا می‌توان فرهنگ و تاریخ آن کشور و همچنین آیین‌های مختلف را به سادگی مشاهده کرد که  الگوی مناسبی برای برقراری ارتباط مثبت با شهروندان در جهت افزایش رضایت عمومی است.

این کارشناس اظهار کرد: در نهایت ابتدا باید به آراستگی و پاکی در سیستم‌های حمل‌ونقل به دلیل تاثیرگذاری به‌سزایی که در ارتقای کیفیت فضاهای عمومی و سلامت جامعه دارد، توجه ویژه شود و سپس مقوله هنر و خلاقیت را در حمل‌ونقل در طرح‌ها و پروژها و علاوه بر آن در تبلیغات محیطی در اولویت قرار داد؛ چراکه یکی از مهم‌ترین نشانه‌های یک طرح موفق از نظر مخاطب آن، زیبایی بصری است.

وی اظهار امیدواری کرد که الگوی طراحی حمل‌ونقل شهر از این یکنواختی نجات یابد، تا علاوه بر افزایش بهره‌وری سیستم، از سایر کاربردها، همچون گردشگری و فرهنگ‌سازی نیز در جامعه استفاده شود.

عبداللهی یادآور شد: حمل‌ونقل از زمان‌های بسیار قدیم، عامل توسعه تمدن بشر و بخشی جدایی‌ناپذیر از  جامعه بوده و رابطه‌ نزدیکی با سبک زندگی و نوع فعالیت جوامع داشته است و بر همین اساس پیشرفت حمل‌ونقل باعث تغییرات احتمالی در شیوه زندگی و نحوه سازماندهی جوامع می‌شود.از این رو با توجه به نقش تأثیرگذاری که حمل‌ونقل در شکل گیری جوامع شهری ایفا کرده، لزوم پرداختن به ابعاد مختلف این مهم بیش از پیش در مدیریت شهری احساس می‌شود.                                                                                                                          

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.