| کد خبر: 161346 |

◄ موانع خرید 2هزار واگن‌ مترو

در جلسه مشترک مسئولان سه وزارتخانه و مدیران شهری پایتخت با معاون اول رئیس‌جمهوری، دو مانع خرید دو هزار واگن مترو شناسایی و بنا شد پیشنهاد نهایی برای رفع این موانع ظرف یک هفته اعلام شود.

تین نیوز

در جلسه مشترک مسئولان سه وزارتخانه و مدیران شهری پایتخت با معاون اول رئیس‌جمهوری، دو مانع خرید 2 هزار واگن مترو شناسایی و بنا شد پیشنهاد نهایی برای رفع این موانع ظرف یک هفته اعلام شود.

به گزارش تین‌نیوز، مطابق مصوبه شورای اقتصاد در سال ۸۵ بنا بود معادل 2 هزار واگن مترو برای تکمیل شبکه حمل‌ونقل ریلی درون‌شهری هشت کلان‌شهر از سوی دولت خریداری و تأمین و به شهرداری‌های کلان‌شهرها تحویل داده شود. بااین‌حال اجرای این مصوبه به دلیل اختلافات سیاسی موجود میان مدیریت ملی و محلی باوجود گذشت ۱۰ سال معلق ماند.

بر اساس مفاد این مصوبه مسئولیت اجرای این مصوبه به سه وزارت صنعت، معدن و تجارت، کشور و اقتصاد واگذار شد و به شهرداری به‌عنوان ذی‌نفع عمده اجرای این مصوبه، واگذار نشد.

به دنبال تشدید ضرورت تأمین این نیاز شبکه حمل‌ونقل عمومی کلان‌شهرها، شهریورماه سال گذشته، شورای اقتصاد با اصلاح مصوبه سال ۹۵، اعتباری معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان برای خرید واگن مترو کلان‌شهرها در نظر گرفت.

 مطابق اظهارات مدیران شهرداری تهران در حال حاضر پایتخت نیاز به دو هزار واگن برای تکمیل شبکه حمل‌ونقل ریلی دارد. نیمی از مجموع ۲ هزار واگن پیش‌بینی‌شده در مصوبه شورای اقتصاد، به شهر تهران تعلق دارد که در مرحله نخست برای تأمین ۶۳۰ واگن مترو، مناقصه بین‌المللی برگزارشده است.

برای تأمین و ورود واگن‌های مترو دو مانع وجود دارد؛ مانع نخست به نحوه تقسیم مسئولیت در اجرای این مصوبه بازمی‌گردد. شهرداری به‌عنوان ذی‌نفع باید اعلام می‌شد تا باانگیزه بیشتری به این کار می‌پرداخت.

مانع دوم که به‌نوعی با مانع نخست ارتباط دارد این است که حتی اگر دولت در این دوره به دلیل هم‌راستایی با شهرداری، مصوبه را اصلاح و مسئولیت اجرای مصوبه را بر عهده شهرداری بگذارد، مدیریت شهری به یک دلیل نمی‌تواند نسبت به تأمین دو هزار واگن از طریق فاینانس اقدام کند. به این دلیل که شهرداری اگر بخواهد وارد پروسه پذیرش مسئولیت اجرای این مصوبه شود به علت بدهی چند هزار میلیارد تومانی به شبکه بانکی، بانک‌ها حاضر به گشایش اعتبار اسنادی برای شهرداری تهران نیستند تا شهرداری به پشتوانه این اعتبار از خطوط اعتباری کشورهای دیگر برای تأمین دو هزار واگن اقدام کند.

مترو

بااین‌حال از دو ماه پیش، یک مناقصه بین‌المللی برای تأمین ۶۳۰ واگن مترو برای پایتخت برگزار شد که بر اساس آن سه شرکت پیشنهاد خود برای تأمین این واگن‌ها را ارائه دادند و از میان این سه شرکت، پیشنهاد یک شرکت چینی موردقبول قرار گرفت.

البته محمدعلی‌خانی رئیس گروه عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران معتقد است ازآنجاکه ساخت و تحویل واگن‌ها از سوی شرکت‌های خارجی به شهرداری‌ بین ۱۵ تا ۲۰ ماه طول می‌کشد با توجه به نیاز فوری شهر این زمان به‌نوعی مسئله‌ساز است.

در حال حاضر قیمت ساخت و فروش هر واگن مترو در سطح بین‌المللی معادل ۹۵۰ هزار یورو است اما گفته می‌شود قیمت پیشنهادی شرکت چینی معادل یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار یورو است.

 پیش‌ازاین محمد علیخانی رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تهران، با اشاره به مشکلات حمل‌ونقل عمومی در تهران گفته بود: برای خرید واگن ۱۰ هزار میلیارد تومان بودجه نیاز است خدمات‌دهی به شهروندان در زمان‌های بارش برف و باران،۲۰۰۰ اتوبوس و ۲۰۰۰ واگن نیاز است که باید هرچه سریع‌تر خریداری شود.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.