| کد خبر: 160668 |

◄ تفاهم‌نامه مترو و وزارت نفت/ وزارت نفت 1000 واگن مترو می‌خرد

آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری(مترو) بین وزارت نفت و شهرداری تهران برگزار شد.

تین نیوز

 تفاهم‌نامه همکاری توسعه حمل‌ونقل ریلی شهری(مترو) بین وزارت نفت و شهرداری تهران امضا شد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، محسن پورسید آقایی در حاشیه امضای این تفاهم‌نامه با اشاره به اینکه این همکاری آغازی است برای همکاری بیشتر، اظهار کرد: از اصلی‌ترین مشکلی که مردم از آن گلایه دارند ترافیک و حمل‌ونقل عمومی است.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: خوشبختانه زیرساخت حمل‌ونقل مترو شکل‌گرفته است، اما آنچه ما را آزار می‌دهد  کمبود تعداد واگن است.

پورسید آقایی گفت: امروز با امضای این تفاهم‌نامه هزار دستگاه واگن مترو از حمل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تأمین خواهد شد اما برای رسیدن به سرفاصله پایین برای قطارها هزار دستگاه واگن دیگر نیاز که درصدد تأمین آن هستم.

معاون حمل و نقل شهرداری تهران گفت: طی این تفاهمنامه، وزارت نفت بازپرداخت هزینه یک میلیارد و ٤٠٠ میلیون دلاری خرید این تعداد واگن قطار مترو را برعهده می‌گیرد.

زنگنه پس از امضای تفاهم‌نامه با اشاره به برنامه نوسازی ناوگان کامیون‌های فرسوده در حضور رئیس‌جمهور، گفت: باید تلاش کنیم تا از شدت مسئله استفاده از سوخت را کاهش دهد.

وزیر نفت گفت: از سال‌ها پیش به فکر توسعه مترو بوده‌ایم زیرا تهران و دیگر کلان‌شهرها از مسئله آلودگی هوا رنج می‌برند.

وی گفت: وزارت گفت تقبل می‌کند به ازای هر مسافر  9.8 سنت پرداخت کند، تفاهم‌نامه امروز در تمامی جوانب برد-برد است.

زنگنه افزود: با توجه به وضع بودجه عمومی و نیاز به ارائه خدمات، ناگزیر از برخی صرفه‌جویی‌ها بدون دریافت از دولت هستیم.

 زنگنه  گفت: ما نزدیک ٥.٥ میلیون بشکه مصرف سوخت در کشور داریم که یکی از بالاترین میزان مصرف انرژی در جهان با توجه به جمعیت و تولید  ناخالص ملی است.

وی افزود: زمانی که نجفی شهردار شد من به او گفته شد، اگر بتواند ترافیک، مشکل محیط‌زیست و جمع‌آوری زباله را انجام دهد کار مهم دیگری برای انجام دادن نیست، آلودگی هوا و روان شدن ترافیک در تهران خواست عمومی مردم است که هر دو نیز به حمل و نقل عمومی برمی‌گردد.

وزیر نفت، تصریح کرد: از سال‌ها پیش، بنده به دنبال این بودم که به مترو کمک شود. در اواخر سال 92 در قانون بودجه متنی نوشتم که به بند «ق» معروف شد و مجلس نیز آن را وسعت داد که امروز به استناد آن قانون این قرارداد امضا می‌شود و اساس آن نیز خرید برای صرفه‌جویی است.

زنگنه در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ما پولی به مترو نمی‌دهیم وقتی واگن اضافه شد به ازای هر مسافر 9.8 سنت پرداخت می‌کنیم و این صرفه‌جویی در مصرف سوخت است که به ازای هر نفر استفاده از مترو به جای اتوبوس، تاکسی و یا شخصی خواهد بود.

به گفته وی، مسافری که از مترو استفاده می‌کند پول آن به ازای هر سفر به اقتصاد ملی برمی‌گردد یعنی هم رفاه برای مردم ایجاد شده، آلودگی زیست محیطی کم می‌شود، اقتصاد ملی نیز سود می‌برد بنابراین طرح از تمامی جوانب برنده است.

زنگنه با ابراز امیدواری نسبت به این‌نکته که این پروژه در مورد دیگر کلان‌شهرها نیز اجرا شود، تصریح کرد: ما در حال حاضر 1300 واگن داریم که با اجرای این طرح تعداد آنها به 2300 واگن می‌رسد یعنی 75 درصد به آنها اضافه می‌شود.

وزیر نفت افزود: ما نزدیک 40 میلیارد دلار یارانه می‌دهیم که هم تهدید است هم فرصت. از این رقم می‌توانیم صرفه‌جویی کرده و خرج خود طرح کنیم که عواید آن به اقتصاد ملی برمی‌گردد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.