| کد خبر: 158579 |

محمدرضا کاویانپور استاد دانشگاه خواجه نصیر در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری مطرح کرد:

◄ تلفیق معماری ایرانی با معماری مدرن، حلقه مفقوده معماری شهری

23 درصد جمعیت کشور در مساحتی حدود یک‌ونیم درصد خاک کل کشور گنجانده شده است که این جمعیت عظیم را در وسعت شهری‌ای به نام تهران، با رتبه 28 از نظر جهانی، رتبه 128 از نظر مساحت و رتبه 16 از نظر تراکم، تبدیل به مجموعه‌ای کرده‌ایم که زندگی شهری و اجتماعی‌اش از همه نظر مشکل دارد. امید بهبود وضعیت در همین موارد از اهداف این کنفرانس است که امیدواریم با همفکری مسئولان، مردم، جامعه دانشگاهی و انبوه‌سازان بتوانیم در انجام درست آن موفق عمل کنیم.

تین نیوز

استاد دانشگاه خواجه نصیر در پنجمین کنفرانس ملی پژوهش‌های کاربردی در مهندسی عمران، معماری و مدیریت شهری گفت: اینکه در کنفرانس امروز، بحث انتقاد از خود و توجه به نگرانی مردم از اقدامات منفیِ صورت گرفته در این چند سال در بخش شهرسازی، مطرح شد را باید به فال نیک گرفت. اتفاقی که پیش از این رخ نداده بود.

به گزارش تین‌نیوز، محمدرضا کاویانپور ادامه داد: کشور ما تمدنی گهربار دارد. علم، فرهنگ، تمدن، دانش، میزان تاثیرگذاری ما در جهان و میزان دسترسی ما به اطلاعات، نوع دیگری از مطالبه‌گری را در مردم ما ایجاد کرده که با مردم کشورهای همسایه‌مان که ممکن است ذخایر طبیعیِ غنی‌تری از ما هم داشته باشند، متفاوت است و باید این مطالبه‌گری را یک فرصت ببینیم که واقعا هم هست و از آن در جهت ارتقای جایگاه کشور استفاده کنیم.

کاویانپور افزود: لازم است که برای پیشبرد اهداف مشترکمان علم، عقلانیت، دانش و عمل را در کنار هم بیاوریم تا بتوانیم برنامه سازندگی‌مان را اجرا کنیم.

وی درباره این کنفرانس نیز گفت: در این دو روز کنفرانس، مسئولان مختلفی بر همراهی و وفاق بیشتر برای توسعه آتی کشور و اصلاح گذشته در زمینه شهرسازی و تغییر در برنامه‌ها و درس گرفتن از گذشته تاکید داشتند.

این استاد دانشگاه همچنین به تشریح یکی از نشانه‌های توسعه‌یافتگی کشورها پرداخت و در این‌باره گفت: شما وقتی وارد یک کشور پیشرفته می‌شوید و در خیابان‌ها، پیاده‌راه‌ها و فضاهای شهری آنها قدم می‌زنید، متوجه می‌شوید که کار فکری روی طرح و نقشه آنها صورت‌گرفته، یعنی اثرات اندیشه و فکر را در آنجا می‌بینید اما در کشور ما عدم هماهنگی دستگاه‌ها، تناقضات و بخشی‌نگری‌ها این چهره را از شهر می‌سازد که هر روز با مشکلاتش دست به گریبان هستیم. مشکلاتی که باعث شده تا در این کنفرانس، جامعه دانشگاهی، مجموعه مدیران متبحر شهری، مشاوران و انبوه‌سازان گرد هم بیایند و به اتفاق نظر برای ایجاد همراهی و هم‌فکری بین افشار مختلف مردم به منظور افزایش کیفیت زندگی آنها شرایط را فراهم کنند.

او درباره معماری سنتی ایران که به دست فراموشی سپرده شده نیز گفت: بازارچه های قدیمی در شهرها پوشیده از اثرات معماری منظم شهری است که تامین‌کننده همه نیازهای مردم نیز بودند. معماری‌ای که الان هم باید از آن با تلفیق علم مدرن الگوبرداری و استفاده کنیم.

این سخنران درباره الگوهای بدون فکر معماری شهرهای امروز کشور نیز گفت: روابط انسانی نامتعادل امروزی محصول همین شهرسازی خنک امروزی است. ترافیک و آلودگی هوای کلان شهرها نیز مواردی هستند که توجه به احتمال بروز آنها در شهرسازی امروز ما اصلا لحاظ نمی‌شوند.

کاویانپور در این‌باره بیشتر توضیح داد و گفت: این الگوهای سنتی و پیوندهای فرهنگی ما هستند که منجر به ایجاد وفاق ملی می‌شوند؛ نه کاری که امروز در غالب تئوری‌های غربی آن هم با کیفیت ضعیف از نظر معماری شهری انجام می‌دهیم.

این استاد دانشگاه در پایان گفت: 23 درصد جمعیت کشور در مساحتی حدود یک‌ونیم درصد خاک کل کشور گنجانده شده است که این جمعیت عظیم را در وسعت شهری‌ای به نام تهران، با رتبه 28 از نظر جهانی، رتبه 128 از نظر مساحت و رتبه 16 از نظر تراکم تبدیل به مجموعه‌ای کرده‌ایم که زندگی شهری و اجتماعی‌اش از همه نظر مشکل دارد. امید بهبود وضعیت در همین موارد از اهداف این کنفرانس است که امیدواریم با همفکری مسئولان، مردم، جامعه دانشگاهی و انبوه‌سازان بتوانیم در انجام آن موفق عمل کنیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.