| کد خبر: 156309 |

اختلاف نظر برسر راه بزرگترین پروژه شهری

در حالی که چندماهی است بزرگراه شمالی کرج به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی این کلانشهر آغاز شده اما به نظر می رسد برخی اختلاف نظرها در خصوص کارکردهای این پروژه عمرانی به سرانجام رسیدن آن در زمان مشخص را با تردیدهایی روبرو کرده است.

تین نیوز

 در حالی که چندماهی است بزرگراه شمالی کرج به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی این کلانشهر آغاز شده اما به نظر می رسد برخی اختلاف نظرها در خصوص کارکردهای این پروژه عمرانی به سرانجام رسیدن آن در زمان مشخص را با تردیدهایی روبرو کرده است.

تین‌نیوز،  حرکت پرشتاب باغشهر دیروز کرج به سمت یک کلانشهر میلیونی وافزایش جمعیت وتعداد خودروها چاره ای باقی نگذاشته تا با اتخاذ تمهیدات ویژه ترافیک ایجاد شده ساماندهی  ومدیریت شود.

در این راستا احداث ده ها روگذر و زیرگذرو تقاطع های غیر همسطح در شهر کرج در دستور کار قرار گرفته که بخشی از آن به بهره برداری رسیده است و بخشی دیگر نیز در حال اجراست.

با این حال به عقیده کارشناسان حوزه شهری، کلانشهر کرج برای رهایی از ترافیک روزافزون خود نیازمند توسعه معابر شهری و ایجاد بزرگراه هایی است تا شهروندان به سهولت بتوانند بدون درگیر شدن با بافت مرکزی شهر به نقطه دلخواه خود در سوی دیگر شهر برسند.

این نیاز سرانجام ایده وفکر ایجاد بزرگراه های شمالی وجنوبی کرج را به ذهن مدیران شهری کرج انداخت و در اواخر دوره چهارم شورای شهر کرج طرح احداث بزرگراه شمالی و جنوبی کرج به تصویب پارلمان شهری رسید.

احداث بزرگراه های شمالی  وجنوبی کرج از آن جهت اهمیت داشت که در امتداد بزرگراه همت  و اتوبان تهران به کرج احداث می شود و به عنوان یک کمربندی هدایت بخشی از خودروها به مناطق شمالی کرج و در نهایت ادامه بزرگراه قزوین را شامل می شود.

مشخصات پروژه بزرگراه شمالی

با این نگاه و نگرش خیلی زود طرح احداث بزرگراه شمالی کرج با حضور مسئولان در مرداد ماه  آغاز شد تا بزرگترین پروژه عمرانی شهر کرج رنگ واقعیت به خود بگیرد.

این پروژه با اعتباری  بالغ بر هزار میلیارد ریال مقرر است در مدت زمان چهار سال به بهره برداری برسد اما گفته شده  در صورت تامین نقدینگی لازم این مدت به ۲ سال کاهش خواهد یافت.

بزرگراه شمالی کرج به طول ۱۷ کیلومتر با عبور از مناطق شمالی این کلان‌شهر، شامل ۱۱ تقاطع غیرهمسطح و ۲۲ عرشه پل است.

این پروژه به گفته مجریان طرح نقطه عطف محور شرق به غرب کشور است به نحوی که با اجرای آن ۵۰ درصد از ترافیک اتوبان تهران کرج کاسته می شود.

نگاه شورای پنجم به بزرگراه شمالی

بزرگراه شمالی کرج پس از طی مراحل قانونی در حالی توسط پیمانکار انتخاب شده طی ماه های اخیر در حال اجراست که با آغاز به کار فعالیت شورای شهر پنجم زمزمه هایی مبنی بر مخالفت برخی اعضا با نحوه اجرای این پروژه و کارکردهای آن وجود دارد.

این مخالفت ها در هفته گذشته و در گفتگوی رییس کمیسیون عمران وشهرسازی شورای شهر کرج با قدس آنلاین شکل رسانه ای پیدا کرد آنجا که مهدی حاجی قاسمی نسبت به اثرات احداث بزرگراه شمالی برترافیک کرج ابراز تردید کرد و آن را اولویت کنونی شهر کرج ندانست.

مهدی حاجی قاسمی در این ارتباط گفت: شورای شهر چهارم براساس دیدگاه و نظرات موجود از بزرگراه شمالی به عنوان یک ابرپروژه شهری نام برده اند و برهمین اساس آن را در اولویت کاری مدیریت شهری قرار داده اند اما به نظرم این پروژه در شرایط فعلی اولویت شهر کرج نیست.

وی ادامه داد: معتقدم درشرایط فعلی که شهرداری بی پول است و وضعیت مناسبی از لحاظ درآمدی نداریم پیش بردن این پروژه با قرض گرفتن از منابع بانکی کار درستی نیست.

رییس کمیسیون عمران شورای شهر کرج با تاکید براینکه این پروژه پیوست های زیست محیطی لازم را ندارد و مناطق شمالی شهر کرج و محلات آن را به دلیل نوع دسترسی ها  با تبعات مختلفی چون آلودگی هوا وترافیک مواجه می کند گفت: با همه این اوصاف پروژه در حال اجراست و تصمیمی دال بر توقف آن گرفته نشده است.

حاجی قاسمی ادامه داد: این پروژه از گذشته و در زمان مدیریت شهری قبلی کلید خورده و با توجه به تصویب اعتبار برای آن در حال اجراست.

وی تصریح کرد: هم اکنون هم برای ادامه آن از شورای شهر درخواست نقدینگی واعتبارشده که در حال بررسی است.

حاجی قاسمی با تاکید براینکه به شخصه ودر جایگاه مسئول کمیسیون عمران وشهرسازی نگاه ودیدگاه خودم به این پروژه را عنوان کردم ودر نهایت مجموع اعضا هستند که برای آینده این پروژه تصمیم می گیرند گفت: به عنوان کسی که در این شهر زندگی می کنم و اهل این شهر هستم به سرانجام رسیدن مترو شهر کرج به نظرم در اولویت شورای شهر کرج است.

وی تصریح کرد: وضعیت حمل ونقل عمومی شهر کرج بسیار اسف بار است و باید راه اندازی مترو در کرج را تسریع کنیم تا ترافیک روبه تزاید معابر شهرمان به نوعی کنترل ومهار شود.

حاجی قاسمی بیان کرد:در عین حال معتقدم به جای صرف هزینه های بالا و گرفتن وام های سنگین از بانک برای پیش بردن چنین پروژه هایی می توان با مبالغی بسیار کمتر نسبت به احداث سرانه های فرهنگی ورزشی در محلات مختلف شهر اقدام کرد که خروجی بهتری دارد و ثمرات آن برای یک یک شهروندان ملموس تر خواهد بود.

واکنش رییس شورا به اظهارنظر رییس کمیسیون عمران

صحبت های رییس کمیسیون عمران شورای شهردر خصوص بزرگترین پروژه عمرانی در حال احداث شهرداری کرج در حالی رسانه ای شد که رییس شورای شهر کرج خیلی زود به آن واکنش نشان داد و نظرات مهدی حاجی قاسمی را تنها نقطه نظر شخصی دانست.

محمد نبیونی در این ارتباط گفت: آقای حاجی قاسمی به عنوان رییس کمیسیون عمران نظر شخصی خودشان را اعلام کرده اند و در نهایت تصمیم کمیسیون ها با ارائه در صحن به رای گذاشته می شود و درباره آنها تصمیم می گیریم.

نبیونی با تاکید براینکه درحال حاضر پروژه بزرگراه شمالی با تمام توان درحال اجراست گفت: چندین نوبت از این پروژه بازدید شده است و کاراجرایی آن به خوبی پیش می رود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بزرگراه شمالی کرج در صورت بهره برداری می تواند ۲۰ تا ۵۰  درصد ترافیک مبادی ورودی شهر  کرج را کاهش دهد گفت: به نظرم اگر این رقم ها وآمارها هم درست نباشد و  ۱۰ درصد هم مشکلات موجود را کاهش دهد بازهم اتفاق خوبی است چرا که هر درصد کاهش بار ترافیکی تاثیر بسیاری در موضوع کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت  خودروها دارد.

حمایت رییس شورای شهر از بزرگترین پروژه حال حاضر کرج در حالی رقم خورده که شهردار کلانشهر کرج هم در آغازین روزهای حضور خود عنوان کرد پروژه بزرگراه شمالی طرح بزرگی است که برای ادامه و به سرانجام رسیدن نیازمند اراده قوی است.

اصغر نصیری ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته در راستای اجرای این طرح ادامه داد: تنها اراده مضاعف همه مسئولان و متولیان اجرایی پروژه است که می تواند موفقیت اجرای این طرح کلان را برغم وجود مشکلات، مسائل و کمبود منابع رقم بزند.

نصیری با تاکید بر برگزاری جلسات مستمر به منظور پیشبرد این پروژه عظیم  بیان کرد: لازم است پروژه با توجه به زمانبندی و تامین منابع مالی به موقع انجام شود و برای رسیدن به خروجی های مثبت و کارآمد باید اولویت های قابل طرح در جلسه پیش از برگزاری جلسات آماده باشد.

وی با اشاره به اهمیت پروژه بزرگراه شمالی برای کرج و نقش آن در تحت تاثیر قرار دادن ترافیک گسترده این کلانشهر اظهارداشت: پروژه بزرگراه شمالی در افکار عمومی به شکل یک مطالبه جدی نمود پیدا کرده است؛ بر این اساس نمی توانیم نسبت به اجرای پروژه بی تفاوت باشیم.

شهردار کرج با تاکید بر ضرورت همکاری و تعامل شهرداری و شورای اسلامی شهر کرج در راستای اجرای این پروژه عظیم اظهار امیدواری کرد: تکمیل پروژه بزرگراه شمالی با اقدامات جدی که در آینده صورت خواهد گرفت به عنوان کار بزرگ شهرداری و شورای پنجم به مردم کرج تقدیم شود.

در حالی که شهردار کرج از هم افزایی و همدلی همه ارکان دخیل در اجرای این پروژه به عنوان عاملی موثر در به سرانجام رسیدن این پروژه نام برده که به نظر می رسد اختلاف نظرها بر سر این ابر پروژه شهری کم کم به صحن شورای شهر هم رسیده و برخی نمایندگان مردم در پارلمان شهری نیز درخصوص خروجی و کارکردهای بزرگراه شمالی دچار تردیدهایی شده اند.

در ماه های گذشته برخی از رسانه ها با وارد دانستن ایراداتی به جانمایی و خط سیر این بزرگراه، هشدارهایی مبنی بر ایجاد تغییر کاربری در زمین های مشرف به آن و وقوع برخی سوء استفاده ها داده اندو از دیگر سو اجرای این پروژه را با توجه به محدودیت اعتبارات و منابع مالی عاملی برای مقروض تر شدن شهرداری عنوان کرده اند.

حال در این شرایط تردیدهایی در خصوص دستاوردهای احداث بزرگراه شمالی کرج وجود دارد که می تواند در آینده نزدیک و با جدی تر شدن روند احداث بزرگراه شکل بارزتری به خود بگیرد.

به طور قطع تامین منابع مالی  وتزریق به موقع نیاز اول این پروژه است و حال آنکه با نمایان شدن نظراتی مخالف در خصوص این پروژه نگرانی ها از آینده بزرگراه شمالی دوچندان شده است.

نظرات رییس کمیسیون عمران شاید در حال حاضر از سوی برخی دیگر از اعضا به عنوان نظر شخصی تلقی شود اما به طور قطع این نگاه و نگرش در ادامه می تواند زمینه انشقاق میان اعضا در سطحی وسیع تر را ناشی شود و در نهایت زمان بر و فرسایشی شدن پروژه را حادث شود.

اعضای شورای پنجم نشان داده اند بر سر ماهیت وچرایی موضوعات مختلف حساس هستند و به سادگی از آن نمی گذرند وشاید در آینده ای نزدیک و با نمایان شدن مشکلات بزرگتر در شهر کرج همه با رییس کمیسیون عمران هم نظر شوند و بزرگراه شمالی کرج را اولویت اول این کلانشهر ندانند. 

 

منبع: پایگاه خبری قدس آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.