| کد خبر: 154602 |

۱۰سال انتظار، ناتوانی ۴شهردار/ ۹۰۰متر مسیرگشایی که میسر نمی‌شود

امتداد بلوار نیایش، حد فاصل زیرگذر خرمشهر تا میدان فاطمی (در ادامه ترمینال) در تبریز، پروژه‌ای ۹۰۰ متری است که بیش از ۱۰سال است که به اتمام نرسیده و ۴شهردار از پس آن برنیامده‌اند.

تین نیوز

 امتداد بلوار نیایش، حد فاصل زیرگذر خرمشهر تا میدان فاطمی (در ادامه ترمینال) در تبریز، پروژه ای ۹۰۰ متری است که بیش از ۱۰سال است که به اتمام نرسیده و ۴شهردار از پس آن برنیامده اند.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر این روزها ترافیک کلافه می کند. بنظر می رسد درمورد ترافیک، تبریز هم راه تهران را می پیماید. صبح، ظهر، شب، روز تعطیل، روز عادی و...، ترافیک حضوری پررنگ در خیابان های تبریز دارد.

کارشناسان برای مقابله با ترافیک، راه های زیادی پیشنهاد می کنند؛ مثل استفاده نکردن از خودروهای تک سرنشین یا جایگزین کردن وسایل نقلیه عمومی، اما یکی از مهم ترین راه های از بین بردن ترافیک شهری احداث مسیرهایی کلیدی در سطح شهر و در مناطقی است که می توانند حجم انبوهی از ترافیک را کاهش دهند.

پروژه 900 متری تبریز

مسیری که قرار بود ترافیک را به بن بست بکشاند

این پروژه ۹۰۰ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد اما اکنون که در سال ۹۶ قرار گرفته ایم و ۱۰سال از طراحی مسیر گذشته، هنوز این پروژه به انتها نرسیده است.در دوران شهرداری فتح الهی (۱۳۷۸) که ترافیک در تبریز چندان معنای ملموسی نداشت، در منطقه ۳ شهری تبریز، جهت ایجاد رینگ میانی تبریز مقرر گردید کمربند میانی تبریز احداث گردد تا با اتصال بزرگراه پاسداران به چایکنار غرب و بلوار آذربایجان، از حجم ترافیک شهر بکاهد. قسمتی از این مسیر از مقابل ترمینال تبریز گذر نموده و با اتصال شهرک طالقانی به میدان فاطمی، بلوار نیایش را به خطیب متصل می نمود که مسیری مهم و یکی از شریان های اصلی شهری به حساب می آمد.

این پروژه ۹۰۰ متر طول و ۴۵ متر عرض دارد و هزینه ای که برای اتمام و تکمیل آن پیش بینی شده بود، ۸۰ میلیارد تومان بود. اما اکنون که در سال ۹۶ قرار گرفته ایم و تنها یک ماه برای پایتختی گردشگری جهان اسلام تبریز باقی نمانده است، هنوز این مسیر به انتها نرسیده است.

طراحی این مسیر در زمان شهرداری عبدالله فتح اللهی صورت گرفت. سپس حاجی پور دو دوره بعد، متصدی شهرداری تبریز شد و اجرای این پروژه را کلید زد. دوران اصلی اجرای این طرح برمی گردد به زمانی که علیرضا نوین در سال های ۸۴ الی ۹۲ شهردار تبریز بود.

پروژه ای ثمربخش برای خارج کردن منطقه محروم تبریز از بن بست

اواخر سال ۹۲ بود که فاز اول این پروژه ۹۰۰ متری به دست نوین، شهردار وقت تبریز افتتاح شد. او در مراسمی که به عنوان افتتاحیه فاز اول پروژه حدفاصل شهرک سفیران امید به میدان فاطمی برگزار شد، گفت: این پروژه جزو مسیرهایی بوده که با هزینه ای بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان، بیشترین بودجه طی ۸ سال گذشته صرف آن شده تا فاصله منطقه کم برخوردار فاطمی را با مجاور آن یعنی منظریه به حداقل رسانده، و ساکنین این منطقه از مزایا و ارزش افزوده مسیرگشایی بهره مند شوند.

همچنین نوین در طی بازدیدی از پروژه ۴۵ متری کمربند میانی تبریز در همان سال ۹۲، پروژه را ثمربخش در جهت خارج نمودن منطقه محروم و کم برخوردار تبریز از بن بست عنوان کرده بود.

شهردار اسبق تبریز همچنین اظهار کرده بود: احداث این خیابان در کنارتأثیر شگرفی که در کاهش بار ترافیکی و روان سازی آن دارد، موجب برپایی ساختمان هایی با استحکام بیشتر و مطابق با اصول فنی و مهندسی شده  می شود و شهرداری می تواند با تغییر کاربری و تعریف کاربری های تجاری در بدنه آن درآمدزایی چشمگیری از این محل داشته و نیز با تملک زمینهای خالی اطراف و تخصیص آن ها به کاربری های فرهنگی و ورزشی، سیمای این منطقه را متحول نماید.

 

اگر کار کنیم تا یک ماه تمام می شود!

در همان مراسم، اکبری، شهردار منطقه ۳ تبریز دلیل تاخیر ۱۰ ساله در اجرای این پروژه را، شرایط و روند اجرا و وجود مشکلات توپوگرافی در مسیر اجرای طرح عنوان کرده و گفته بود: این طرح یکی از سخت ترین پروژه های مسیرگشایی سال های اخیر شهرداری تبریز بوده است.

در زمانی که صادق نجفی شهردار تبریز بود، پروژه پیشرفتی به خود ندید و حالا معاون فنی و عمرانی شهرداری تبریز به خبرنگار مهر می گوید: اگر واقعا کار شود، پروژه تا یک ماه می تواند به پایان برسد.

او علت اصلی تاخیر را مشکل در کمیته فنی ترافیک استان عنوان می کند و مدعی می شود اگر آن مشکل حل شود، تقریبا کار زیادی نمانده و در مدت کمی می توان این طرح را به بهره برداری رساند.

شهردار جدید و انتظار پیمودن ره ۱۰ساله

پروژه ۹۰۰ متری در کلانشهر تبریز، ۴ شهردار به خود دیده و هنوز به ایستگاه پایانی خود نرسیده است. این درحالی است که بزرگراه یادگار امام در تهران به طول ۳۰ کیلومتر در عرض ۲ سال ساخته شده و بهره برداری رسیده است.

کاهش ترافیک بلوار آزادی و بزرگراه شهید کسایی تبریز به وسیله این پروژه، چیزی است که مردم تبریز از ایرج شهین باهر، شهردار جدید تبریز انتظار دارند. البته یک ماهه پیمودن ره ۱۰ ساله، کار آسانی بنظر نمی آید.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.