| کد خبر: 154439 |

دوربین های شهری تخلفات موتورها را ثبت می‌کنند

فاز اول طرح ساماندهی یک‌میلیون موتورسوار پایتخت از ابتدای آذرماه آغاز شده و طی آن تخلف موتورسیکلت‌سواران تهرانی توسط دوربین‌ها ثبت می‌شود.

تین نیوز

فاز اول طرح ساماندهی یک میلیون موتورسوار پایتخت از ابتدای آذرماه آغاز شده و طی آن تخلف موتورسیکلت سواران تهرانی توسط دوربین ها ثبت می شود.

به گزارش همشهری آنلاین، بدین ترتیب از 9روز دیگر دوربین ها نیز تخلفات موتورسیکلت ها را مکانیزه ثبت می کنند. هم اکنون بیش از هزار دوربین در شهر تهران کار ثبت تخلفات را به صورت مکانیزه انجام می دهند که همین دوربین ها تخلفات موتورسیکلت ها را نیز ثبت می کنند.

    راهی برای کنترل قانون گریزها

موتورسیکلت ها در پایتخت نماد قانون گریزی هستند؛ به طوری که علاوه بر انبوه تخلفات هنجارگریز تردد در پیاده رو، خط ویژه و خلاف جهت معابر، در نداشتن بیمه و گواهینامه نیز ید طولایی دارند. در عین حال هیچ دوربینی تا پیش از این تخلفات آنها را ثبت نمی کرد. رئیس پلیس راهور تهران بزرگ در گفت وگو با همشهری، تخلفات ثبت مکانیزه را گامی از طرح ساماندهی موتورسواران پایتخت دانست.

سردار محمدرضا مهماندار تصریح کرد: چند سال است که تخلفات خودروها توسط دوربین ها ثبت می شود اما در فاز جدید با تغییراتی که در نرم افزار ایجاد شد، امکانی به وجود آمد که بتوانیم برخی تخلفات موتورسیکلت سواران را نیز از طریق دوربین ها شناسایی کنیم؛ همان تخلفاتی که برای خودروها توسط دوربین ها شناسایی می شود مانند سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و تجاوز به گذرگاه عابر پیاده برای موتورسیکلت ها هم قابل شناسایی است.

    3 ماه آزمایش

مرحله آزمایشی جریمه مکانیزه موتورسیکلت ها از 3 ماه پیش آغاز شده بود و پلاک بیش از 300هزار موتورسیکلت متخلف به صورت آزمایشی ثبت و ضبط شد تا صحت سنجی صورت گیرد که نرم افزار این آمادگی را داشته باشد که اطلاعات را به صورت کامل در اختیار پلیس قرار دهد و خطایی در آن وجود نداشته باشد.

سردار مهماندار در این باره به همشهری گفت: با وجود اینکه بیش از 300هزار پلاک موتورسیکلت متخلف شناسایی شد اما این پلاک ها وارد اطلاعات اجراییات نیروی انتظامی نشد و ما به صورت ارشادی این کار را کردیم اما از ابتدای آذرماه امسال تمامی موتورسیکلت های شهر تهران تحت رصد دوربین ها قرار می گیرند و تمامی تخلفاتشان توسط دوربین ها شناسایی و وارد سامانه های اجراییات راهنمایی و رانندگی می شود. این تخلفات برای متخلفین ثبت می شود و افراد در زمان مراجعه مانند خودروها این اطلاعات را روی صورت وضعیت خود مشاهده می کنند و باید نسبت به پرداخت آن اقدام کنند.

    برای پلاک مخدوش ها هم برنامه دارند

هیچ تفاوتی بین مبالغ جریمه موتورسیکلت و خودروها وجود ندارد. برای نمونه همان مبلغ جریمه عبور از چراغ قرمز که برای خودروها 200هزار تومان است، برای موتورسیکلت سواران هم محاسبه می شود. اما موتورسیکلت سواران قانون گریز که 70درصدشان بیمه ندارند و 75درصدشان بدون گواهینامه تردد می کنند، راه های متعددی برای مخدوش کردن پلاک خود دارند. سردار مهماندار در این باره به همشهری می گوید:

از ابتدای آذر همزمان با اجرای عملیاتی این سامانه، حتماً طرح برخورد با پلاک مخدوش را برای موتورسیکلت ها مانند خودروها اجرا می کنیم. دستکاری و مخدوش کردن پلاک یک جرم است و حتماً این موتورسیکلت ها را توقیف و راکب آنها را بازداشت و به مراجع قضایی می فرستیم؛ زیرا این کار جرم است و قانونگذار بین 6 ماه تا یک سال حبس برای آن درنظر گرفته است. بدین ترتیب هر نوع پوشش مانند نصب کلاه و زنجیر روی پلاک از مصادیق مخدوش کردن و پوشش پلاک است.

پلاک باید کاملاً در منظر شهروندان و پلیس باشد و قابلیت خواندن را داشته باشد، در غیراین صورت جرم است و ما با این مسئله برخورد می کنیم. بدین ترتیب تا ابتدای آذرماه تخلفاتی که برای موتورسیکلت ها ثبت می شود به صورت آزمایشی است و این فرصت برای موتورسیکلت سواران متخلف وجود دارد که رفتارهای خود را اصلاح کنند اما از ابتدای آذرماه علاوه بر ثبت تخلفات توسط دوربین ها، طرح برخورد با پلاک های مخدوش موتورسیکلت سواران نیز اجرا می شود.

    تخلفات نوجوانان چگونه ثبت می شود؟

بخش دیگری از تخلفات موتورسواران تهرانی مربوط به نوجوان بودن آنهاست که چندی پیش مسئولان قضایی از آن خبر داده بودند. سردار مهماندار درخصوص راکبان نوجوان زیر 18سال که فاقد گواهینامه هستند و نحوه جریمه آنان خاطرنشان می کند: مسئولیت موتور سیکلت برعهده مالک اصلی است و درصورتی که شخصی موتورسیکلت خود را در اختیار شخص دیگری قرار دهد و در این بازه زمانی تخلفی رخ دهد، مسئولیت آن برعهده مالک پلاک است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.