| کد خبر: 151874 |

چهار اصل شهرداران قهرمان

سومین نشست «شهرداران قهرمان عضو سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی (OECD) برای رشد فراگیر» و به دنبال آن همایش «تغییرات اقلیمی ۲۰۱۷» در سئول برگزار شد.

تین نیوز

سومین نشست «شهرداران قهرمان عضو سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی (OECD) برای رشد فراگیر» و به دنبال آن همایش «تغییرات اقلیمی ۲۰۱۷» در سئول برگزار شد.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد، این دو گردهمایی با حضور شهرداران بیش از ۵۰ کلان‌شهر جهان به مدت سه روز از چهارشنبه تا جمعه هفته گذشته برگزار شد که روز نخست آن به گردش در شهر سئول اختصاص یافته بود. «دنیای اقتصاد» در این گزارش به بررسی جزئیات و اهداف این گردهمایی پرداخته است. محمدعلی نجفی، شهردار تهران نیز در این دو نشست معتبر بین‌المللی حضور پیدا کرده است. بررسی سوابق منتشر شده از این نشست‌ها نشان می‌دهد حضور مجموعه مدیریت شهری تهران در این همایش و در این سطح، کم‌سابقه است.

نام تهران در میان شهرهای قهرمان در رشد فراگیر به چشم نمی‌خورد؛ اما حضور شهرداران از همه کشورها در این نشست‌ها، برای درس‌آموزی از شهرداران قهرمان، موجب می‌شود در مواجهه با دو چالش عمده کلان‌شهرهای جهان، یعنی نابرابری(دو قطبی در شهر) و تغییرات اقلیمی، با تجربیات موفق دیگران آشنا شده و نمونه‌هایی از راهکارهای عملی برای مبارزه با دو قطبی شدن کلان‌شهرها و نیز معضلات اقلیمی و میزان تاثیرگذاری این روش‌ها را دریابیم. در سراسر جهان، شهرداران و مقامات محلی می‌کوشند سیاست‌ها و برنامه‌هایی را پیش برند که موجب رشد اقتصادی و نیز تقویت برابری شود. در پاسخ به شکاف رو به ازدیاد میان محرومان و ثروتمندان، سازمان توسعه همکاری‌های اقتصادی (OECD) که پیش‌تر طرح ابتکارات برای رشد فراگیر را آغاز کرده بود، طرح ابتکارات شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر را نیز در ماه مارس سال ۲۰۱۶ ارائه کرد.

نشست شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر، مجموعه‌ای از رهبران مدیریت کلان‌شهرها را گرد هم می‌آورد که التزام عملی خود را به مبارزه با نابرابری و اشاعه رشد اقتصادی فراگیرتر در کلان‌‌شهرها نشان داده‌اند. شمار شهرهای قهرمان در این دوره از ۴۰ نیز گذشته است. این فهرست نام بسیاری از شهرهای شناخته شده آمریکا و اروپا، نظیر نیویورک، لس آنجلس، پاریس و مونترال را در خود جای داده است. در این میان، تنها چند شهر از ژاپن و کُره، تلاش قاره کهن برای توسعه فراگیر را نمایندگی می‌کنند. ابتکارات این شهرها سبب شده دولت‌ها بتوانند معضل نابرابری روزافزون را بهتر تحلیل کنند و با پایش استانداردهای زندگی و رفاه عمومی، سیاست‌هایی را طراحی کنند که برابری و رشد را ترویج کند.

این اقدام، ریشه در نگاهی چندوجهی به رشد فراگیر دارد و بهره‌مندی عمومی را فراتر از مرزهای درآمد، در جنبه‌های مختلف زندگی نظیر اشتغال و سلامت مورد توجه قرار می‌دهد. این نخستین بار است که یک کلان‌شهر آسیایی میزبان اجلاس شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر می‌شود. دو اجلاس پیشین این طرح، در نیویورک و پاریس برگزار شده است که خروجی آنها به ترتیب «پیشنهاد نیویورک برای رشد فراگیر در شهرها» و «برنامه عملیاتی پاریس برای رشد فراگیر در شهرها» بوده است. در پایان نشست سئول نیز سندی به نام «دستورالعمل اجرایی سئول» منتشر شده است.  این سند، با تکیه بر تعهدات دو سند پیشین، بر اجرای دو وجه از دستورالعمل رشد فراگیر استوار شده است:

- شهرها چگونه می‌توانند به بهترین شکل، استراتژی‌های رشد فراگیر را با استراتژی‌های مقابله با تغییرات اقلیمی پیوند دهند؟

-  شهرها چگونه می‌توانند با نگاهی فراگیر به اقتصاد بومی، از کسب‌و‌کارهای کوچک و کارآفرینان حمایت کنند؟

بر اساس این سند، شرکت‌کنندگان متعهد شدند در سیاست‌گذاری‌های خود بر چهار اصل زیر متمرکز باشند:

- توسعه مردم‌محور شهرها

- تقویت متقابل استراتژی‌های رشد فراگیر و مبارزه با تغییرات اقلیمی

- فراهم آوردن زمینه رقابت منصفانه بین شرکت‌های بزرگ و کوچک

- سرمایه‌گذاری هوشمندانه به نحوی که دسترسی به امکانات عمومی و اشتغال و بهداشت برای همگان میسر باشد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» همایش تغییرات اقلیمی ۲۰۱۷ نیز در ادامه نشست شهرداران قهرمان برای رشد فراگیر و با حمایت گروه موسوم به C۴۰ برگزار شده است. این گروه متشکل از کلان‌شهرهایی است که نخستین بار در سال ۲۰۰۵ به پیشنهاد شهردار وقت لندن، برای مقابله با تغییرات اقلیمی، به همکاری‌های متقابل و به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه با یکدیگر متعهد شدند، تا اقداماتی ملموس و پایدار در مقابله با تغییرات اقلیمی صورت دهند. با گذشت ۱۲ سال، شمار کلان‌شهرهای عضو این گروه از ۹۰ گذشته است. تلاش بیش از ۶۵۰ میلیون نفر از ساکنان کلان‌شهرهای جهان در زمینه مقابله با تغییرات اقلیمی، در قالب این نهاد هماهنگ می‌شوند.

مجموع اقتصاد شهرهای عضو C۴۰ بیش از یک چهارم GDP جهان را تشکیل می‌دهد. تاکنون هیچ شهر یا سازمانی از ایران همکاری خود را با این نهاد اعلام نکرده است. این نهاد، علاوه بر برگزاری اجلاس دوسالانه شهرداری‌ها، در حاشیه برخی نشست‌های بین‌المللی، جلسات هم‌فکری رهبران جهان را در سطوح عالی برگزار می‌کند. نشست تغییرات اقلیمی ۲۰۱۷ نیز از این جمله است.


 

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.