| کد خبر: 151849 |

مدیریت شهری به دنبال اجرای تراموا

شهردار رشت با تأکید بر افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: "به دنبال اجرای تراموا در شهر هستیم، ما باید با انتشار اوراق مشارکت در ابتدای سال ۹۷ کار تراموای شهررشت را پیش ببریم و ۵۰ درصد کمک دولتی هم داشته باشیم. مصوبه تراموا در اختیار مدیریت شهری قرار دارد و تنها در خصوص مسیر ها نیاز به بازنگری است."

تین نیوز

 شهردار رشت با تأکید بر افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: "به دنبال اجرای تراموا در شهر هستیم، ما باید با انتشار اوراق مشارکت در ابتدای سال ۹۷ کار تراموای شهررشت را پیش ببریم و ۵۰ درصد کمک دولتی هم داشته باشیم. مصوبه تراموا در اختیار مدیریت شهری قرار دارد و تنها در خصوص مسیر ها نیاز به بازنگری است."

  شهردار رشت از آغاز فرایند احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت خبر داد و با اشاره به مساله کلانشهر بودن یا نبودن رشت اظهار داشت: براساس قوانین مصوب مجلس شهرهای با جمعیت بیش از ۱ میلیون نفر کلانشهر محسوب می شوند که ۸ شهر در این محدوده قرار می گیرند. اما یک مصوبه ای شورای عالی شهرسازی و معماری ارائه داد که شهرهای با جمعیت ۵۰۰ هزار نفر تا ۱ میلیون نفر هم از نگاه شورای عالی کلانشهر محسوب می شوند و شش شهر به کلانشهرها اضافه شد و رشت در این گروه قرار دارد که به نوعی کلانشهر هست و به نوعی نیست. در مجامعی که از کلانشهر ها دعوت صورت می پذیرد هر ۱۴ شهر حضور دارند اما از منابع قانونی کلانشهرها فقط همان ۸ شهر برخوردارند.

مسعود نصرتی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت و تصریح کرد: باید میزان عرضه و تقاضا به صورت منطقی صورت بگیرد. تعداد اتوبوس‌ها، تعداد تاکسی‌ها، مسیرهای تردد و تعداد مسافربرهای شخصی از جمله مباحثی است که نیاز به بررسی دارد. بررسی اولیه به همراه مدیران شهرداری رشت نشان می دهد روی تمام این مسائل بحث هایی وجود دارد که شهروندان هم نسبت به آن دغدغه دارند.

 شهردار رشت با تاکید بر ضرورت بازنگری در خط ویژه اتوبوس عنوان کرد: یک فاز از خط ویژه اتوبوس اجرا و نرده گذاری شده است و هفته گذشته در کمیسیون ترافیک هم بر ضرورت بازنگری در آن تاکید شد. در این زمینه مطمئنا از متخصصین و اساتید دانشگاه کمک خواهیم گرفت.

وی در ادامه بر افزایش ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید داشت و گفت: اتوبوس زمانی قابلیت خدمات دهی مناسب دارد که تعداد ایستگاه ها، سرعت، برنامه زمانی رسیدن اتوبوس به ایستگاه مناسب باشد و مسیرتردد به درستی تعریف شود. در اکثر شهرهای بزرگ ایران زمان حضور اتوبوس در ایستگاه مشخص است. نباید شهروند در ایستگاه منتظر بماند و نداند اتوبوس چه زمانی قرار است برسد و مجددا وقتی به مقصد رسید مجبور به طی مسافتی طولانی برای ادامه سفر درون شهری خود باشد.

 نصرتی با اشاره به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک که به تصویب شورای عالی رسیده و توسط وزیر کشور ابلاغ شده است افزود: به دنبال اجرای تراموا در رشت هستیم. تراموا وضعیت متفاوتی با مترو دارد. مترو ۷۰ درصد زیرساخت و ۳۰ درصد هزینه خود واگن ها و کشنده است اما در خصوص تراموا بخش اعظم خرید است و باید پول یکباره تزریق شود و حدود ۸۰ درصد هزینه مربوط به تراموا و ۲۰ درصد زیرساخت ها خواهد بود. ۸ کلانشهر از جمله قم پیشرفت‌هایی داشتند اما رشت پیشرفت خاصی نداشته است. با وزارت کشور برنامه ریزی کرده‌ایم که بتوانیم از طریق اوراق مشارکت اقدام کنیم و به دنبال آن هستم که ۵۰ درصد یارانه مشمول رشت شود و مذاکراتی را انجام داده‌ام.

 شهردار رشت با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با استاندار گیلان، نمایندگان و سایر مسئولین در خصوص تراموا اضافه کرد: باید با انتشار اوراق مشارکت در ابتدای سال ۹۷ کار تراموای شهررشت را پیش ببریم و ۵۰ درصد کمک دولتی هم داشته باشیم. مصوبه تراموا در اختیار رشت قرار دارد و تنها در خصوص مسیر ها نیاز به بازنگری است.

مسعود نصرتی در خصوص گردشگری شهر رشت در شرایط موجود گفت: در ابتدا باید وضعیت ترافیکی شهررشت را برای شهروندان رشت و حدود ۳۰۰ هزار نفری که از شهرهای اقماری وارد رشت می شوند ساماندهی کنیم تا فضا برای افزایش ظرفیت ترافیکی و تقاضای سفر گردشگران فراهم شود. تا زمانی‌که چنین شرایطی فراهم نشود شهر رشت مقصد گردشگری هم معنا نخواهد داشت. باید در خصوص ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص در بخش مرکزی شهر اقداماتی انجام دهیم و بعد با زیرساخت‌های دیگری که برای صنعت گردشگری فراهم می‌کنیم گردشگران گیلان را در رشت پذیرش کنیم.

شهردار رشت با بیان اینکه بیشترین و بزرگترین تولید اشتغال توسط گردشگری در گیلان ایجاد خواهد شد افزود: یکی از برنامه های ما در برنامه رشت به سوی شکوفایی رونق صنعت گردشگری است و استاندار گیلان و اعضای شورای اسلامی شهر رشت هم تاکید ویژه ای بر این موضوع دارند.

مسعود نصرتی در ادامه با بیان اینکه مشکلات شهر رشت یک روزه به وجود نیامده است اعلام کرد: رفع این مشکلات هم یک روزه و یک ماهه نخواهد بود. یک شهری که در سال ۱۳۵۵ به عنوان ۵ شهر اول توسعه یافته و صاحب زیرساخت ایران از طرف سازمان برنامه معرفی می شود امروزه به جایی می رسد که شهروندان انتقاداتی دارند و سال گذشته پس از شهرکرد در رده ۲۶ قرار می‌گیرد.

شهردار رشت با اشاره به اینکه کارهای اجرا شده شهرداری توسط مشاور بررسی شده و سپس این مطالعات به تصویب رسیده و نهایتا اجرا شده است گفت: این موارد در طی مسیر قابل بازنگری است. 

وی در ادامه تصریح کرد : با احداث پیاده راه تمام خیابان‌های همجوار با افزایش ترافیک مواجه شده‌اند و کسبه نگران هستند. این پیاده راه باید بازنگری شود. همه جای دنیا وقتی طرحی اجرا می شود و به مشکل بر می‌خورند طرح را بازنگری و اصلاح می کنند. ما باید با شهامت بازنگری پیاده راه و خط ویژه اتوبوس را انجام دهیم و پاسخگوی مردم باشیم. 

شهردار رشت همچنین با اشاره به مشکلات محیط زیستی رشت بیان داشت: در برخی موارد نیاز به افزایش سرعت کار وجود دارد. دو شهر شمالی که همزمان با رشت در یک روز قرار داد احداث زباله سوز را منعقد کرده اند ۱۴۰ میلیارد تومان از دولت بودجه دریافت کرده اند و تسویه حساب کرده اند . ۷۵ درصد کار در این دو شهر پیشرفت فیزیکی داشته است و به زودی افتتاح می شود اما ما این اقدامات را انجام نداده بودیم. 

نصرتی در ادامه از آغاز فرایند احداث زباله سوز ۶۰۰ تنی رشت خبر داد و افزود: با همکاری استاندار گیلان، سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و شورا و پیگیری های صورت گرفته ۴۰ میلیارد تومان برای رشت درنظر گرفته شد.

شهردار رشت در خصوص وضعیت آسفالت رشت گفت: کارخانه آسفالت شهرداری رشت را مجددا به روز خواهیم کرد و لکه گیری های آسفالت نیز انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: چند دستگاه در کنار شهرداری باید با حس تعلق فعالیت کنند. همه با هم باید همراهی کنیم.

 

منبع: شهرداری آنلاین
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.