| کد خبر: 151794 |

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل عنوان کرد

◄ اثر توسعه قطار حومه‌ای بر کاهش تلفات جاده‌ای

یکی از کارشناسان حوزه حمل‌ونقل، سیاست جهانی توسعه قطارهای حومه‌ای و اثرات آن بر کاهش تلفات جاده‌ای و شهری را تشریح کرد.

تین نیوز

یک کارشناسحوزه حمل‌ونقل، سیاست جهانی توسعه قطارهای حومه‌ای و اثرات آن بر کاهش تلفات جاده‌ای و شهری را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، هانیه قومی گفت: سالانه در کشور ایران تعداد زیادی از افراد جان خود را در حواث ناشی از حمل‌ونقل از دست می‌دهند، به همین دلیل در سال‌های اخیر توجه به موضوع ایمنی جاده‌‌‌ای و شهری تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی کشور شده است.

وی افزود: یکی از راهکارهایی که در کشورهای دیگر به منظور کاهش تصادفات جاده‌ای  و سوانح شهری استفاده می‌شود، کاهش سهم حمل‌ونقل شخصی و افزایش استفاده از حمل‌ونقل عمومی است.

قومی با بیان این‌که «به‌طور خاص در حاشیه کلان‌شهرها استفاده از سیستم حمل‌ونقل ریلی یا قطارهای حومه‌ای است که می‌تواند جایگزین خودروهای سواری شود»، گفت: با توجه به مطالعات انجام شده و بررسی وضعیت سایر کشورها می‌توان اذعان داشت استفاده از سیستم ریلی در اطراف کلان‌شهرها تاثیر بسیار چشمگیری در کاهش میزان تلفات در سوانح شهری و جاده‌های اطراف شهر دارد.

کارشناس حوزه حمل‌ونقل عمومی در ادامه یادآور شد: به‌عنوان مثال نتایج مطالعات در سال 2002 در کشور آمریکا نشان می‌دهد که در شهرهایی که مجهز به سیستم ریلی حومه‌ای پیشرفته هستند، سرانه کشته شدگان ناشی از سوانح جاده‌ای و شهری آنها 30 درصد کمتر از شهرهای فاقد سیستم ریلی است و هزینه این سوانح بر اساس مطالعات برابر ذخیره سالیانه 50 میلیارد دلار است که عددی قابل توجه در بودجه یک کشور است.

وی با اشاره به اهمیت کاهش تلفات ناشی از سوانح با استفاده از سیستم ریلی، افزود: مطالعه مشابهی در سال 2013 توسط دانشکده اقتصاد دانشگاه زوریخ برای کشور آلمان انجام شد، مقایسه سیستم ریلی حومه‌ای در دو سال 1994 و 2004 نشان داد که در بازه زمانی یاد شده سطح سرویس‌دهی سیستم ریلی حومه‌ای 28 درصد افزایش یافته و این موضوع منجر به کاهش 13 درصدی تعداد کشته شدگان جاده‌ها در حومه کلان‌شهرهای مورد بررسی و به تبع آن ذخیره 1.1 میلیون یورو در سال شده است.

به گفته قومی، از طرف دیگر مطالعه امکان‌سنجی بر روی یکی از خطوط حومه‌ای کشور آمریکا در سال 2010 نشان داده است که از 310 میلیون دلار کل سود احداث این خط، 46 میلیون دلار (برابر 15 درصد) مربوط به کاهش تصادفات جاده‌‌ای حاشیه شهرها است که با تاسی به آن می‌توان به الگوی خوبی در کاهش سوانح دست پیدا کرد.

کارشناس حوزه حمل‌ونقل عمومی،  خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی مطالعات انجام شده در سایر کشورها این‌گونه به نظر می‌رسد ارتباط معناداری میان افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای و کاهش تعداد کشته شدگان حوادث جاده‌ای و شهری وجود دارد، لذا در این راستا می‌توان پیشنهاداتی چون افزایش سهم حمل‌ونقل حومه‌ای در کنار استفاده حداکثری از ظرفیت قطارهای حومه‌ای موجود در کشور ایران را مطرح کرد و به دنبال ارائه راهکارهایی جهت افزایش میزان تقاضا در مد ریلی بود.

سال‌های زیادی است که مدیران در سطوح مختلف در صدد کاهش تلفات نگران کننده ناشی از سوانح ترافیکی هستند، در این راستا راهکارهای زیادی پیدا شده اما به نظر می‌رسد تا به امروز عامل انسانی در بسیار از موارد معادلات کارشناسان را به هم ریحنه و وضعیتی را رقم زده که متاسفانه به قیمت جان افراد تمام شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    توی ایران مکان بد ایستگاه ها از نظر موقعیت باعث شدند قطار حومه ای موفق عمل نکند . بجز قطار حومه ای دانشگاه شهید مدنی تبریز که جدیدا 10 رام زیاد شده. انهم بعلت موقعیت خوب استقبال بالاست بقیه تقریبا استقبال در حد انتظار نبوده است.

    دقت کنید ایستگاه قطار جنوب شهر تهران است .درحالیکه مقصد اکثریت کارگران و شاغلان و کارمندان شهرهای اقماری ،شمال تهران و غرب تهران میباشد.بهمین علت قطار حومه ای بد مسیر هست. مسافران اغلب ترجیح میدهند از سایر حمل و نقل ها استفاده کنند.
    اما مترو ببینید به صادقیه ،ازادی و تجریش ،انقلاب ،پانزده خرداد، میرود یعنی مراکز مهم شهر میرود. بهمین دلیل استقبال بالاست.
    اگر میخواهیم قطار حومه ای موفق شود باید ایستگاه قطار با حمل و نقل چند وجهی متصل به بی ارتی و مترو در غرب و شمال تهران ایجاد کنیم اینگونه مطمئن باشید اقبال به قطار حومه ای ده ها برابر میشود.
    مهم هست که بین نیاز و تقاضا مسافران توجه شود. مقصد مسافران به تهران جنوب تهران نیست بلکه شمال و غرب و حتی شرق تهران هست.
    وزارت راه باید با سرمایه گذاری خارجی ایستگاه های چند منظوره و چند وجهی در نقاط مختلف تهران ایجاد کند از قبال ساخت مراکز تجاری کنار ان هزینه ایستگاه در بیاورد.
    مطمئن باشید چون میزان تحت پوشش تهران بالا خواهد رفت اقبال و استقبال از این حمل ونقل چندین برابر خواهد شد.

    دیگر عاملی که میتواند باعث پیشرفت این مد شود سیستم کارت بلیط الکترونیک هست که کارت مشترک مترو و راه اهن باشد . مانند مستر کارت که همه جا کاربرد دارد. این کار باعث خواهد شد .همگی به اسانی از قطار حومه ای استفاده کنند.

    حتی من پیشنهاد دارم سیستم کارت بلیط الکترونیک مترو و اتوبوس و بی ارتی کل کشور یکپارچه شود. اینکار باعث تحول خواهد شد . مسافران تهران در مشهد تبریز شیراز هم میتوانند با یک کارت مشترک جابجا شوند . این باعث سهولت هرچه بیشتر حمل ونقل عمومی خواهد شد. همچنین هزینه نگه داری این سیستم سرشکن بر کل کشور و بر دولت میکند ،بار سنگینی از دوش شهرداری تهران برمیدارد