| کد خبر: 148137 |

پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گزارش می‌دهد؛

مروری بر تلاش‌های وزارت راه و شهرسازی در ارتقای کیفیت فضاهای شهری در 5 محور

ارتقای کیفیت فضاهای شهری از جمله راهبردهای اصلی در سیاست توسعه‌شهری بود که در دولت یازدهم موردتوجه قرار گرفت؛ تشکیل کمیته تخصصی 3 به عنوان بازوی تخصصی شورای‌عالی در جهت ارتقابخشیدن به کیفیت معماری و فضای‌شهری تشکیل شد و صیانت از بافت‌های واجدارزش، توجه به طراحی‌شهری، معماری‌شهری و سیاستگذاری معماری ایستگاه‌های‌راه‌آهن در دستورکار قرار گرفت.

تین نیوز

ارتقای کیفیت فضاهای شهری از جمله راهبردهای اصلی در سیاست توسعه‌شهری بود که در دولت یازدهم موردتوجه قرار گرفت؛ تشکیل کمیته تخصصی 3 به عنوان بازوی تخصصی شورای‌عالی در جهت ارتقابخشیدن به کیفیت معماری و فضای‌شهری تشکیل شد و صیانت از بافت‌های واجدارزش، توجه به طراحی‌شهری، معماری‌شهری و سیاستگذاری معماری ایستگاه‌های‌راه‌آهن در دستورکار قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ارتقای کیفیت فضاهای‌شهری یکی راهبردهای اصلی سیاست‌های کلان وزارت راه و شهرسازی در بحث توسعه‌شهری بود که در دولت یازدهم به جد دنبال و پیگیری شد.

ارتقای کیفیت فضاهای‌شهری راهبرد اصلی سیاست توسعه‌شهری بود که در دولت یازدهم در مجموعه وزارت راه و شهرسازی بر روی آن تمرکز شد و با برنامه ریزی و سیاستگذاری در راستای تحقق آن تلاش های قابل توجهی نیز صورت گرفت. این راهبرد اصلی با تفکیک به راهبردهای نهادسازی، انتظام‌بخشی و بهره‌گیری از تشکل‌های مردم‌نهاد، صیانت از بافت های واجد ارزش، سیاستگذاری معماری ایستگاه‌های راه آهن کشور، معماری شهری و طراحی شهری در جهت محقق کردن این راهبرد اصلی گام برداشت.

بر همین اساس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی طی گزارشی، به شرح راهبردهای اتخاذ شده پرداخت.

نهادسازی، انتظام‌بخشی و بهره‌گیری از تشکل‌های مردم‌نهاد

در بخش نهادسازی، انتظام‌بخشی و بهره‌گیری از تشکل‌های مردم‌نهاد مجموعه وزارت راه و شهرسازی در حوزه شهرسازی و معماری با تشکیل کمیته‌های تخصصی، ارتباط با تشکل‌های مردم‌نهاد و پاسخگویی به مطالبات مردمی در ارتقای کیفیت معماری بناها و فضاهای شهری و ایجاد نگاه و رویکرد چندوجهی به شهر گام‌های مهمی برداشت که شامل موارد زیر است:

- تشکیل کمیته‌ای تخصصی به منظور بهره‌مندی از توان نخبگان برای تصمیم‌سازی در حوزه‌های مختلف (میراث‌فرهنگی، محیط‌زیست، جامعه‌شناسی، اقتصاد و...)؛ در همین راستا نیز کمیته­‌ای با عنوان"کمیته تخصصی معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد شرایط­ " ( کمیته فنی­۳ ) به‌عنوان بازوی تخصصی شورای‌عالی در راستای ارتقاء کیفیت معماری و فضای شهری، به استناد مصوبه مورخ ۱۳۹۲.۱۱.۲۱ و وفق ماده یک قانون تأسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تشکیل شد. که این کمیته 70 جلسه کمیته تخصصی را طی دولت یازدهم برگزار کرد.

- ارتباط با تشکل‌های مردم‌نهاد و پاسخگویی به مطالبات مردمی در ارتقای کیفیت معماری بناها و فضاهای شهری، ایجاد نگاه و رویکرد چندوجهی به شهر؛ در این بخش نیز ارتباط با تشکل­های مردم نهاد و پاسخگویی به مطالبات مردمی در ارتقای کیفیت معماری بناها و فضاهای شهری (باغ فرزانه، کاخ مروارید، باغ سیب کرج، خانه ثابت پاسال، سرای میخچی رشت، احیا کارخانه ریسباف اصفهان) محقق شد.

صیانت از بافت‌های واجد ارزش

صیانت از بافت‌های واجد ارزش از طریق ایجاد زمینه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی از طریق تهیه و تصویب طرح‌های ویژه، مستندسازی آثار میراث معماری صنعتی و ایجاد زمینه‌های حفاظت و بهره‌برداری مجدد، تهیه طرح‌های پژوهشی مرتبط به عنوان پشتوانه اقدامات سیاستگذاری، تهیه و تدوین دستورالعمل تشخیص بناهای شاخص و گردش کار تصویب آنها به عنوان دومین راهبرد در راستای تحقق راهبرد اصلی ارتقای کیفیت فضاهای شهری انجام شد.

سیاستگذاری معماری ایستگاه‌های راه‌آهن

سیاستگذاری معماری ایستگاه‌های راه‌آهن کشور سومین راهبرد برای تحقق راهبرد اصلی ارتقای کیفیت فضاهای شهری بود که از طریق طراحی فضای شهری پیرامون ایستگاه‌های راه‌آهن و سیاستگذاری معماری ایستگاه‌های راه‌آهن اقدام شد.

معماری شهری

معماری شهری و طراحی شهری نیز از راهبردهای چهارم و پنجمی بودند که در راستای راهبرد اصلی ارتقای کیفیت فضاهای شهری سیاستگذاری و دنبال شدند. در موضوع معماری‌شهری، تصویب آیین‌نامه اجرایی مسابقات معماری و ایجاد زمینه‌های بهره‌گیری از آموزه های معماری بومی در ساخت و سازهای معاصر دنبال شد.

طراحی شهری

در موضوع طراحی شهری نیز سیاستگذاری، تشکیل کمپین ملی شهری، طراحی ایستگاه‌های راه‌آهن، تهیه، بررسی و راهبری پروژه‌های طراحی فضاهای شهری، تهیه و تصویب طرح‌های مرتبط با بهره‌گیری از فرصت خروج پادگان‌ها به منظور ارتقای کیفیت فضاهای‌شهری از اقداماتی بود که در این راستا انجام شد.

چندی پیش نیز عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کیفیت فضاهای‌شهری و توجه به آن را در حوزه معماری و شهرسازی مورد توجه قرار داد و گفت: تشکیل کمیته فنی 3 (کمیته معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش) در ذیل شورای‌عالی شهرسازی‌ومعماری ایران و اقداماتی که در آن کمیته برای توجه‌دادن به کیفیت فضاهای شهری انجام شد در دولت دوازدهم نیز ادامه پیدا کند و از این پس به دنبال خلق آثار معماری ارزشمند در کشور برویم.

مهندس سیدمحمد بهشتی نیز اخیرا اعلام کرد: در دولت یازدهم، ما شاهد فتح بابی در کیفیات بودیم. یعنی با تاسیس کمیته فنی 3 در شورای عالی شهرسازی و معماری، بحث کیفیت در حوزه قوانین، مقررات و ساز و کارهای مدیریتی رفته رفته جا باز کرد و ما شاهد اولویت قائل شدن بر کیفیت به جای کمیت در فضاهای شهری و تصممیات کلان اتخاذ شده بودیم.

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.