| کد خبر: 146118 |

◄ عملکرد ناموزون با آهنگ ترافیک شهر/ وانت‌بارها و ضرورت ساماندهی عاجل آنها

در شهر پر هیاهویی مثل تهران که با انواع آلاینده‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، برخی با سوء استفاده از آن به نرمی به آلودگی شهر دامن زده و تصور می‌کنند کسی متوجه عملکرد ناموزون آنها با آهنگ ترافیک شهر نیست.

تین نیوز

در شهر پر هیاهویی مثل تهران که با انواع آلاینده‌ها دست و پنجه نرم می‌کند، برخی با سوء استفاده از آن به نرمی به آلودگی شهر دامن زده و تصور می‌کنند کسی متوجه عملکرد ناموزون آنها با آهنگ ترافیک شهر نیست.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، کامیون‌ها و وانت بارها در انواع مختلف که درصد بالایی از آلایندگی صوتی و هوا به آنان تعلق دارد، متاسفانه به گمان این‌که چشمی مراقب اعمال آنها نیست در مناطقی که حضور پلیس در آن کم‌رنگ‌تر است علیرغم برخی محدودیت‌ها، در ساعات ممنوعه اقدام به تردد و ایجاد مزاحمت برای ساکنان مناطق می‌کنند.

این روزها این وانت بارها هستند که به تصور این‌که نظارتی بر فعالیت آنها تا ابد وجود ندارد به انحاء مختلف با حضور خود، در شهر و در اغلب موارد در کوچه‌های تنگ و باریک اقدام به خرید لوازم دست دوم  و گاه فروش انواع میوه و سبزیجات می‌کنند و موجب آلودگی صوتی و سد معبر شده به طوری‌که حضور وانت‌بارها در سطح شهر این روزها به معضلی بدل شده و بر افزایش ترافیک دامن زده است.

بسیاری از رانندگان این روزها که در تقاطع‌ها با معضل ترافیک ناشی از توقف فروشندگان وانت سوار روبه‌رو هستند به اتفاق می‌گویند، مدیریت شهر فکری به حال وانت بارها بکند.

 وانت بارهای دوره گرد، سال‌هاست به یکی از معضلات شهر تهران و شهروندان تهرانی تبدیل شده‌اند و با فعالیت خود که معمولاً در فصل تابستان تشدید می‌شود، در هر نقطه از شهر و در هر ساعت از شبانه‌روز، آرامش و آسایش شهروندان را سلب کرده‌اند.

 وانت‌بارهای دوره‌گرد ضمن ایجاد آلودگی صوتی و تولید سر و صدا، با پارک دوبله و توقف در محل‌های غیر مجاز، باعث تشدید ترافیک در خیابان‌های پرتردد می‌شوند و این در حالی است که هیچ برخوردی از جانب شهرداری تهران که مسئولیت رفع سد معبر و پلیس راهور که مأموریت برخورد با خودروهای متخلف را بر عهده دارد، با این وانت‌بارها صورت نمی‌گیرد.

 به نظر می‌رسد با بالا گرفتن اعتراضات مردمی و افزایش مزاحمت‌های وانت‌بارهایی که اقدام به توقف در محل‌های غیر مجاز و تولید آلودگی صوتی می‌کنند، وقت آن رسیده که مدیریت جدید شهرداری تهران با همکاری مدیریت جدید پلیس پایتخت، دست در دست هم در جهت تأمین آرامش و آسایش شهروندان تهرانی، فکری اساسی برای برطرف کردن معضل چند ساله فعالیت وانت‌بارهای دوره گرد بکنند.

براساس این گزارش،  اتحادیه حمل‌و‌نقل عمومی در چندسال گذشته اقداماتی را به منظور ساماندهی این دسته از خودروها در دستور کار قرار داده است اما، آنچه مهم است خروجی این تدابیر است که لااقل در تهران، خروجی آن چندان مشهود نیست.

طبق ماده 3  آیین‌نامه مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر در شهر و حومه و اصلاحیه آن (شماره 61585/ت42282ک مورخ 88/03/20)، شهرداری برای انجام وظایف مدیریتی خود در حمل‌ونقل بار و مسافر در محدوده شهر و حومه می‌تواند با توجه به شرایط شهر و تشکیلات حمل‌ونقل خود در شهرهای با جمعیت بیش از یکصد هزار نفر، سازمان مدیریت حمل‌و‌نقل مسافر و سازمان مدیریت حمل‌ونقل بار و در شهرهای دارای سازمان حمل‌ونقل همگانی، مدیریت حمل‌ونقل مسافر و مدیریت حمل‌ونقل بار در سازمان حمل‌ونقل همگانی شهرداری و در سایر شهرها مدیریت حمل‌ونقل بار و مسافر تأسیس نماید.

مطابق نص صریح این آئین‌نامه شهرداری از سال 88 موظف به ساماندهی وانت‌بارها شده است، اما با گذشت 8 سال از این تاریخ نه تنها کاری در این خصوص صورت نگرفته بلکه، کم توجهی به فعالیت‌های غیر متعارف برخی وانت‌بارها موجب رخنه آنها در تمامی کوچه‌ و پس کوچه‌های شهر شده است.

این روزها و با روی کار آمدن مدیریت شهری جدید، امید در جان مردم دمیده شده که برخی موارد از جمله، ساماندهی وانت‌بارها صورت عاجلی به خود بگیرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.