| کد خبر: 145872 |

۱۰ روش کاهش آلودگی هوا

آلودگی هوا را شاید بتوان در ردیف مهم‌ترین نگرانی این روزهای شهروندان دانست. شاید تغییر رویکرد و نقش واقعی خودرو در زندگی افراد که مشکل ترین مرحله کار است، جزو مهم‌ترین راهکارهای این موضوع باشد؛ اما باید توجه داشت که راه حل جادویی برای حل این مشکل وجود ندارد، بلکه هر راه حلی در گرو دیگری است و به یکدیگر وابسته هستند.

تین نیوز

آلودگی هوا را شاید بتوان در ردیف مهم‌ترین نگرانی این روزهای شهروندان دانست. شاید تغییر رویکرد و نقش واقعی خودرو در زندگی افراد که مشکل ترین مرحله کار است، جزو مهم‌ترین راهکارهای این موضوع باشد؛ اما باید توجه داشت که راه حل جادویی برای حل این مشکل وجود ندارد، بلکه هر راه حلی در گرو دیگری است و به یکدیگر وابسته هستند.

تبدیل سوخت بنزینی به تکنولوژی سلول سوختی

یکی از فن آوری های جدید سوختی تولید سلول سوختی Holy Grail است که بهترین نوع سوخت هیدروژنی محسوب می‌شود؛ گفتنی است که در این تکنولوژی از گاز هیدروژن برای تولید برق و تبدیل آن به انرژی مکانیکی در موتور الکتریکی برای به حرکت درآوردن خودرو، کامیون، اتوبوس، قایق و وسایل نقلیه مجهز به موتور حرکتی، استفاده می‌کند. تنها چیزی که از این سوخت ساطع می‌شود، H2O خالص است و پاکی آن تا حدی است که قابل آشامیدن است و به هیچ عنوان قابل مقایسه با CO2 و اکسید نیتروژن خودروهای امروزی نیست.

تولید خودروهای برقی

خودروهای برقی جزو اولین تولیدات اواخر دهه 1890 محسوب می‌شود؛ و جالب اینجاست که در قرن اخیر این گونه خودروها بیشتر از گونه‌های بنزینی تولید شده‌اند. با گسترش تولید خودروهای برقی، کمپانی نیسان نیز، LEAF جدید را به مشتریان خود برای رانندگی در شهر بدون تولید مواد آلاینده عرضه کرده است. سوخت این خودروها با اتصال چندین باتری به یکدیگر تامین می‌شود؛ این باتری های سربی، با اتصالات هیدریدهای فلز متال و لیتیوم، انرژی را در خروجی‌های الکتریکی اصلی ذخیره می‌کنند؛ و نیز در آینده ای نزدیک در جایگاه های سوخت مخصوص می‌توان این باتری ها را مجددا شارژ کرد. در مقابل استفاده از سوخت فسیلی این خودروها، از معایب آن همانند خودروی های دارای سوخت سلولی هیدروژنی، می‌توان به عدم ساختار قابل اعتماد و استفاده نکردن از انرژی های تجدید پذیر مانند انرژی خورشیدی، بادی و حرارت مرکزی زمین اشاره کرد.

هدر ندادن سوخت

سوخت جایگزین تنها راه حل کاهش آلودگی نیست؛ راهکارهای دیگری نیز وجود دارد که می‌تواند به کاهش آن کمک کند؛ یکی از موثر ترین روش‌ها کاهش زمان اتلاف سوخت خودرو است. طبق اطلاعات کمیسیون انرژی کالیفرنیا، میزان متوسط این اتلاف در روز و بسته به شرایط رانندگی، حدود 5 تا 10 است. مقدار این اتلاف در دو دقیقه مشابه با اتلاف سوخت در زمان رانندگی در یک مایل است. اگر این زمان بیشتر از 10 ثانیه طول بکشد، بهتر است در این زمان، خودرو را خاموش کنید؛ فقط به این دلیل که این زمان درست معادل مصرف سوخت خودرو برای شروع به کار مجدد موتور بعد از خاموشی است.

کاهش زمان رانندگی در جاده

طبق اعلام آژانس حفاظت از محیط زیست، سهم خودروها از ایجاد مه دود در آسمان ها حدود یک سوم و رانندگی در جاده ها به بیش از 120 درصد رسیده است. بنابراین، رانندگی در فواصل کمتر می‌تواند به کاهش آلودگی کمک کند. چندین راهکار برای حل این مشکل پیشنهاد شده است : «استفاده از سرویس، انجام چند کار همزمان در یک مسیر، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، خرید کردن با تلفن، ایمیل یا اینترنت، در صورت امکان ارتباط از راه دور» مهندسان حمل و نقل و طراحان شهری به دنبال راهی برای کاهش ترافیک هستند تا مردم زمان کمتری را در جاده ها بگذرانند. لس آنجلس یکی از سرآمدترین شهرها در زمینه ترافیک است؛ به گونه ای که مردم بیش از یک ساعت را در ترافیک سپری می‌کنند؛ ماندن ساعت ها در ترافیک با خودرو روشن منجر به خروج بخار آلودگی از اگزوز می‌شود؛ زمانی که این بخار با اکسیژن هوا ترکیب می‌شود، مه در جو ایجاد و در نتیجه موجب آلودگی می‌شود. جاده های خوش منظر، زمان مناسب برای چراغ های راهنمایی و بهبود حمل و نقل عمومی نیز، به کاهش آلودگی کمک می‌کند.

تغییر الگوهای سفر و رفت و آمد

گرایشی در طراحی شهری وجود دارد که از آن به عنوان «جوامع عابرین پیاده» نام می برند. این ایده به معنای تلفیق نیازهای محلی، تجاری و صنعتی با یکدیگر برای ترغیب مردم به انجام اموری همانند خرید کردن، دکتر رفتن و رفتن به محل کار بدون استفاده از خودرو و به صورت پیاده است. این انگیزه نه تنها موجب کاهش آلودگی و استفاده از سوخت کمتر، بلکه موجب بالا رفتن کیفیت زندگی و ترویج تجارت محلی می‌شود. اما نیاز مردم به مسافرت قابل انکار نیست؛ استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، برنامه های رانندگی مشترک یا اجاره خودرو از موسسات از جمله برنامه کلی طرح های شهری محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که اجرای این طرح‌ها برای جوامع شهری قابل اجرا نباشد، ولی بدون در نظر گرفتن موفقیت یا عدم موفقیت این طرح ها، ایده های خوبی برای کاهش آلودگی هوا همانند بهبود وسایل حمل و نقل، هستند.

نگهداشتن خودرو در شرایط مطلوب

خودروی شما باید در شرایط مطلوب برای رانندگی قرار داشته باشد؛ زمان، مسافت، آب و هوا و عوامل دیگر می‌توانند به کاهش کارایی آن کمک کنند. رسیدگی و مراقبت روزانه خودرو می‌تواند به کاهش مصرف سوخت و خروج مواد آلاینده از آن کمک شایانی کند.با کنترل قطعات و سیستم آن، می‌توانید خودرویی با عملکرد و کارایی بهتر داشته باشید.

رانندگی با خودروهای کم مصرف‌تر

مراقبت خوب تنها ملاک خوب بودن یک خودرو نیست. فرسودگی و آلایندگی بیشتر موضوع مهم‌تری است. اگر برای‌تان مقدور است، خودرویی جدیدتر با مصرف سوخت کمتر بخرید. کنترل مواد آلاینده در خودروهای جدید سه برابر بیشتر از خودروهای قدیمی و دارای آلایندگی کمتری است. و نیز، تنوع محصول در خودروهای جدید نسبت به خودروهای 10 سال قبل بیشتر است. سازمان EPA لیستی از خودروهای سبز ارائه کرده است که در آن خودروهای جدید را از نظر میزان تولید آلودگی و سهم آن‌ها در ایجاد این مه در جو نشان می‌دهد؛ تمام خودروهای جدید این لیست دارای میزان مشابهی بودند. کم مصرف بودن و آلایندگی کمتر خودروهای جدید، مشخص است اما موضوع اصلی در خصوص نامشخص بودن تولید خودروهای جدید با آلایندگی کمتر در طول فرایند تولید نسبت به عمر مفید آن است.

ترویج استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی

استفاده از حمل و نقل عمومی یکی از موثرترین و اساسی ترین تغییراتی است که می‌تواند در یک کشور روی دهد. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی –به‌ویژه مترو و اتوبوس- به صورت سالانه حدود 37 میلیون تن در واحد متریک آلودگی کمتری تولید می‌کنند و نیز، اگر فردی 32.2 کیلومتر از مسیر رفت و آمد روزانه خود را با وسایل حمل و نقل عمومی طی کند، میزان آلاینده CO2 حدود 2,177 کیلوگرم در سال کاهش می‌یابد. مهندسی بهتر جاده، سطح هموار و سایر عوامل در ترکیب آن با حمل و نقل عمومی، به کاهش بیش از 20 درصد آلودگی های مرتبط با آب و هوا کمک می‌کند. بخش خصوصی نیز با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند.

پیاده روی یا دوچرخه سواری

این دو روش که در بعضی شهرها اجرا شد، یکی از بهترین روش های کاهش آلودگی هوا و بدون ایجاد مواد آلاینده است اما برخی کارشناسان با جایگزینی دوچرخه یا پیاده روی به جای خودرو موافق نیستند، بلکه معتقدند که به جای آن افراد می‌توانند خودروی خود را در مکانی پارک و باقی مسیر را تا 1.6 کیلومتر با پای پیاده و 8.1 کیلومتر را با دوچرخه طی کنند. این کار دارای دو مزیت است : هم باعث کاهش آلودگی می‌شود و هم به عنوان ورزش برای سلامتی افراد مفید است. ایجاد این تغییر کار آسانی نیست؛ به این دلیل که خیابان ها یا پیاده رو ها در برخی شهرها آمادگی لازم برای اجرای این کار را ندارند. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند که این کار را به تدریج آغاز و آن را جایگزین خودرو ها کنیم؛ در اصل، آن‌ها می‌گویند که قبل از این کار، تجربه لازم را کسب کنید. برای راحتی بیشتر افراد چندین سایت اینترنتی نکات، مسیرها و نقشه های نرم افزاری را برای افراد علاقه‌مند به پیاده روی یا دوچرخه سواران جهت راحتی کار این افراد ارائه کرده‌اند.

تغییر تفکر و روش زندگی

تمام راه حل های ذکر شده در این مقاله منوط به تغییر تفکر افراد و ایجاد زیر ساخت های فرهنگی در جامعه است. تطبیق دادن خودمان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، کاربرد خودروهایی با مصرف سوخت کمتر و کوچک تر، تغییر شیوه زندگی، تغییر محل زندگی به نزدیکی محل کار، قرار گرفتن افراد بیشتر در یک خودروی کوچک و انتخاب مکان های نزدیک برای مسافرت، از جمله این تغییرات است. جالب است بدانید که در دورانی مردم معتقد بودند که خودرو وسیله ای هوس انگیز و ناپایدار است؛ به همین دلیل با قطار و اسب امور روزمره خود را انجام می‌دادند و محل کارشان را در حدود 16.1 کیلومتری محل اقامت خود در نظر می‌گرفتند. تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که از خودرو چه انتظاری دارید؟ گفتنی است که امروزه افراد، نگرش مشابهی نسبت به خودروهای برقی، سوخت سلولی، حمل و نقل عمومی و پیاده روی تا محل کار خود دارند.

 

منبع: روزنامه قانون

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.