| کد خبر: 140730 |

در گفت‌گو با این شبکه خبری تشریح شد:

◄ نشانی از شهر انسان محور در تهران نیست

مشکل از جائی شروع شد که طرح بهسازی میدان امام حسین‌(ع) توسط شهرداری مطرح و بررسی‌ها در ا ین خصوص آغاز شد، در ابتدای کار بسیاری از شهروندان که با معضلات ترافیکی و آشفتگی این محدوده سال‌ها دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، از تصمیم شهرداری خرسند شدند و هر یک در ذهن خود تصویری از میدان امام حسینِ ساماندهی شده ترسیم کردند‌ اما بعد از گذشت مدتی با اعمال محدودیت‌های ترافیکی جدید و تغییر مسیر اتوبوس‌ها و تاکسی‌هایی که روزی اطراف میدان به مردم سرویس‌دهی می‌کردند.

تین نیوز

مشکل از جائی شروع شد که طرح بهسازی میدان امام حسین‌(ع) توسط شهرداری مطرح و بررسی‌ها در این خصوص آغاز شد، در ابتدای کار بسیاری از شهروندان که با معضلات ترافیکی و آشفتگی این محدوده سال‌ها دست‌وپنجه نرم کرده‌اند، از تصمیم شهرداری خرسند شدند و هر یک در ذهن خود تصویری از میدان امام حسین ساماندهی شده ترسیم کردند‌، اما بعد از گذشت مدتی با اعمال محدودیت‌های ترافیکی جدید و تغییر مسیر اتوبوس‌ها و تاکسی‌هایی که روزی اطراف میدان به مردم سرویس‌دهی می‌کردند،  همه چیز تغییر کرد. این مشکل تنها به این محل ختم نمی‌شود بلکه، کم توجهی به ساخت شهری برای استفاده عابران موجب تسری مشکل به همه نقاط شهر شده که اثر آن به آینده هم منقل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، شعار شهر انسان محور سال‌های زیادی است که از سوی مدیریت شهری به گوش مردم می‌رسد، اما آن‌چه در عمل احساس شده تنگ شدن حلقه ترافیک بر مردمی بود که همه روزه به هر دلیلی ناگزیر از تردد در شهر بوده و هستند.

مردم شهر  تهران و کسانی که در این شهر رفت‌وآمد دارند می‌دانند که برای پیاده‌روی در تهران، پیاده‌روها جای مناسبی نیستند و گاهی باید برای گذشت از معابر تنگ ناچار وارد خیابان شده و خطر برخورد با خودروهای عبوری را به جان بخرند.

بنا به گفته برخی کارشناسان، حدود سه سال پیش بود که کارشناسان ایتالیائی با ابراز علاقه برای کاهش ترافیک و ایمن‌سازی پیاده‌روهای تهران، به مدیران شهری پیشنهاداتی ارائه کردند که، ظاهرا مورد تائید نیز قرار گرفت، اما با گذشت مدت زمانی که به آن اشاره شد خبری از اجرای آن در شهر نشد و تهران نیز کماکان بر سخت‌گیری‌های خود نسبت به عابران پیاده ادامه داد.

 با رو به پایان گذاشتن بازه زمانی مدیریت شهری فعلی، این سوال در اذهان نقش می‌بندد که شعاری که سال‌ها به آن اشاره شد تا چه حد به مرحله اجرا درآمد و مردم تا چه میزان از آن منتفع شده و خواهند شد؟

رئیس کمیسیون محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران در گفت‌وگو این شبکه خبری، اقدامات شهرداری در ساخت شهر انسان محور را در 12 سال گذشته کارآمد ندانست و گفت: مسائل زیادی در این خصوص نادیده گرفته شد که حاصل آن، ایجاد شهری مملو از خودرو شد به‌گونه‌ای که در آن عابران به‌طور کلی نادیده گرفته شده است.

رحمت‌الله حافظی با اشاره به گسترده بودن مشکلات عابران پیاده در شهر تهران، افزود: سخن گفتن در این‌باره به چند جمله ختم نمی‌شود و آسیب‌شناسی آن نیاز به ساعت‌ها وقت دارد.

در ادامه این گزارش با یکی از کارشناسان مدیریت شهر به گفت‌وگو نشستیم که، او نیز مشکلات عابران پیاده را بسیار عنوان کرد و گفت: ساخت شهری انسان محور در معماری شهری تهران کاملا نادیده انگاشته شده است.

شهرام جباری‌زادگان، ابراز داشت: جمع تمامی مولفه‌های حمل‌ونقل و مبلمان شهر و دیگر مختصات شهر تهران ما را به این نتیجه نزدیک می‌کند که، عابران پیاده در آینده نزدیک باید هنگام حضور در معابر شهری از کلاه ایمنی استفاده کنند تا از گزند مخاطراتی که در پیاده‌روهای باریک آنها را تهدید می‌کند در امان باشند.

این کارشناس امور شهری که البته در دوره مدیریت خود در همین حوزه هم از نزدیک در جریان این مسائل بوده است و مدت کوتاهی است از این حوزه جدا شده، در ادامه سخنان خود با اشاره به این مهم که، شهر انسان‌محور توجه ویژه‌ای به عابران پیاده و محل تردد آنها دارد، افزود: اساسا مشخصه شهر انسان محور، توجه ویژه به پیاده‌روها است که در چند سال گذشته این مهم در تهران نادیده گرفته شده و محل مناسبی برای تردد انسان‌ها در آن دیده نشده است.

جباری‌زادگان با تاکید بر این نکته که چطور می‌توان از مردم خواست کمتر از خودرو استفاده کنند، در صورتی‌که حتی معبر خوبی برای پیاده‌ها در شهر مهیا نیست، اظهار داشت: شهر تهران متاسفانه برای عابران تعریف نشده و حتی به این تعریف هم نزدیک نشده و از مختصات آن هم دور شده است، در شهری که خودرو راحت‌تر از عابر در معابر تردد می‌کند عابران جایگاه خوبی برای زندگی شهر نخواهند داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: در شهری که روزی یک عابر پیاده کشته می‌شود، نام انسان محور را نمی‌توان بر آن گذاشت، در شهری که برخی از عابران به دلیل برخورد با وسایل نقلیه که تعداد آنها رو به افزایش ناچار از نشستن بر روی صندلی چرخدار هستند، اساسا در چنین شرایطی اطلاق شهر انسان‌محور توجیه ندارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.