| کد خبر: 138550 |

چالش های آینده ساکن بهشت !

گمانه زنی ها برای انتخاب شهردار آینده تهران، افزایش یافته و افرادی برای سکانداری این کلانشهر معرفی شده اند. در این میان، چالش های آینده شهردار موضوعی است که نمی توان از نظر دور داشت.

تین نیوز

 گمانه زنی ها برای انتخاب شهردار آینده تهران، افزایش یافته و افرادی برای سکانداری این کلانشهر معرفی شده اند. در این میان، چالش های آینده شهردار موضوعی است که نمی توان از نظر دور داشت.

پس از انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و راهیابی لیست امید به شورای شهر تهران، انتخاب شهردار تهران وارد فاز جدیدی شد. برخی گمانه زنی ها از انتخاب شهردار از میان اعضای منتخبان شورای شهر تهران و برخی خارج از آن حکایت دارد.
اما آن چه بیش از همه مورد توجه برخی کارشناسان و منتخبان پنجمین دوره شورای شهر قرار گرفته ، چالش های پیش روی شهردار آینده است، زیرا بنا به گفته آنان، با وجود نارضایتی مردم تهران از مدیریت شهری در طول 12 سال گذشته، وجود اسناد و مدارکی مبنی بر بدهکاری شهرداری به دولت و انتصاب های نامناسب در پست های مدیریتی بالا، نمی توان آینده آرامی برای شهردار آینده تصور کرد.
پس از انتخابات پنجمین دوره شورای شهرو روستا در 29 اردیبهشت 96 که به راهیابی لیست امید به شورا منجر شد، انتخاب شهردار تهران وارد فاز جدیدی شد.
برخی گمانه زنی ها حکایت از انتخاب شهردار از میان اعضای منتخب و برخی دیگر انتخاب از خارج از شورا دارد. شورای شهری که بنا بر اصلاحی که مجلس شورای اسلامی در ماده 3 قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور صورت داد، از 14 مرداد ماه آغاز به کار خواهد کرد و در 13 مرداد ماه چهار سال بعد خاتمه می‌یابد که این مصوبه اصلاحی، نیازمند تایید شورای نگهبان است. به این ترتیب، انتخاب شهردار آینده تهران هم در روزهای نخست آغاز به کار شورای شهر خواهد بود.
بررسی چالش های آینده شهردار و نقش شورا در همیاری و همکاری با وی در جهت هموار کردن مسیر مدیریت شهری، بهانه ای شد تا گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، به گفت و گو با «عبدالحسین مختاباد» و «محسن سرخو» دو عضو کنونی شورای شهر تهران بپردازد.
بنابر اظهارات این دو، چند سالی است که شهرداری، به سکوی پرش برای پست های سیاسی تبدیل شده که این مساله، مشکلات بسیاری از جمله عدم همکاری دولت با شهرداری را به وجود آورده است. بر همین اساس، شهردارآینده علاوه بر به سرانجام رساندن برنامه پنجساله شورای شهر، باید تمام هم و غم خود را برای این کلانشهر بکار ببرد.

**شهردار آینده، باید تحکیم کننده پل ارتباطی میان دولت و شهرداری باشد
چالش درآمدزایی شهردار آینده، موضوعی بود که مختاباد در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا به عنوان نخستین مسئله شهرداری به آن اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به شرایط به وجود آمده، متاسفانه شهرداری با شهرفروشی اداره می شود تا آن جا که بالای 60 درصد درآمد شهرداری از راه فروش تراکم به دست می آید. درواقع چالش درآمد زایی به پایه ریزی یک برنامه جدی نیاز دارد. در کنار این، بدهکاری شهرداری به پیمانکاران، بیمه و مالیات را هم باید در نظر گرفت.
کاهش هزینه اداره شهرداری هم موضوع دیگری بود که مختاباد درباره آن گفت: بارها در شورای شهر اعلام کردیم که نباید شهرداری تهران با سالی 20 هزار میلیارد تومان بودجه اداره شود؛ با 12 هزارمیلیارد هم می توان شهر را اداره کرد. مضاف بر این که در حال حاضر کارهای اصلی در شهر تهران مانند ساخت بزرگراه های اصلی انجام شده است.
به بیان وی، اصلی ترین محور مخارج شهر تهران؛ برنامه های اجرایی بازیافت زباله، کاهش آلودگی هوا و محیط زیست و ادامه ساخت پروژه های مترو و ناوگان اتوبوسرانی است که به تخصیص بودجه و درآمد نیاز دارد و در صورت اهمال کاری در آن، شهر تهران، چهره بحرانی تری به خود می گیرد.
مختاباد با اشاره به ایمکه بیش ا دو دهه است که میان دولت و شهرداری اختلاف وجود دارد، افزود: اجرایی شدن این وظایف مزبور تنها بر دوش شهردار تهران نیست و دولت هم باید یاری کند. به عبارتی باید اتحاد و اتفاق نظری بین شهرداری و دولت ایجاد شود که امیدواریم با مدیریت جدید، دولت با شهرداری همراه و همیار شود و وظیفه خود را در قبال کلان شهر تهران انجام دهد.
معضل بعدی در مورد تهران، بحث آب و بافت فرسوده شهر تهران است که به بیان مختاباد، به خاطر ساخت و سازهای غیراصولی و انباشت آن در منطقه شمال شهر تهران است. این معضل به سفره های آب زیرزمینی صدمات بسیاری وارد کرده و به مدیریت مناسب نیازمند است.
این عضو چهارمین دوره شوراهای شهر تهران درباره خصوصیات شهردار آینده به پژوهشگر ایرنا گفت: کسی که شهردار تهران می شود، نباید سودای هیچ پست دیگری داشته باشد و تمام وقت خود را برای شهرداری تهران بگذارد. امیدوارم این مساله که شهردار کلانشهرها، در صورت علاقمندی به ورود به عرصه سیاست، 6 ماه قبل از انتخابات استعفا کند، به عنوان یک تبصره در شورای شهر تصویب شود تا هم شبهه استفاده از امکانات شهرداری برای کسب رای بیشتر و هم نگاه به شهرداری به عنوان سکوی پرش از بین برود. همچنین شهردارهای کلانشهرها تنها برای دو دوره چهارساله در این سمت باقی بمانند و پس از آن دیگر حقی برای انتخاب آنها قائل نباشند.

**پروژه های نیمه تمام و کسری بودجه شهرداری
بررسی برنامه پنج ساله شهرداری که از سال 1393 شروع و تا پایان 97 ادامه دارد، یکی از وظایف پیش روی شهردار آینده است که محسن سرخو، دیگر عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با پژوهشگر ایرنا، به آن اشاره کرد و گفت: شهردار آینده، در گام نخست باید برنامه ها و پروژه های نیمه تمام در حوزه حمل و نقل عمومی را مورد بررسی قرار دهد و بودجه مناسب برای جبران این عقب ماندگی ها را پیش بینی کند. از این رو، شهردار باید فردی عملیاتی و اجرایی باشد.
سرخو در بخشی دیگر از این گفت و گو افزود: چالش دیگری که شهرداری را تهدید و شهردار آینده را به سرعت عمل بیشتر مکلف می کند؛ بحث تامین منابع برای اجرای برنامه پنج ساله شورا است تا بتواند از طریق منابع پایدار، هزینه مورد نیاز پروژه ها را تامین کند.
به گفته وی، شورای پنجم نسبت به این موضوع که شهردار از بین اعضای شورا انتخاب شود یا از بیرون حساسیت نشان ندهد بلکه مطلب سرنوشت ساز برای شهرداری، انتخاب کسی است که بتواند با ارایه برنامه های مناسب هم عقب افتادگی های برنامه پنجساله را جبران و هم به نحوی برای کسری های شهرداری تهران تامین منابع کند.
سرخور درباره نقش شورای شهر بر عملکرد شهردار آینده گفت:شورای شهر طبق قانون و مقررات، مکلف است لوایح ارایه شده از سوی شهرداری را بررسی و نظر خود را اعمال و اعلام کند.
وی با تاکید براینکه شورا می تواند نسبت به خلاء ها و اشکال های موجود در عملکرد شهردار تذکر دهد، گفت: شهردار در برابر تذکرات شورای شهر مکلف به پاسخگویی است در صورتی که پاسخ قانع کننده نبود، شورا می تواند شهردار را استیضاح کند. اما برای استیضاح او ، دو سوم آرا نیاز است و زمانی که شهردار از این موضوع اطمینان دارد که هیچ زمانی دو سوم امضا برای استیضاح او جمع آوری نمی شود، خودسرانه عمل می کند و پاسخ به تذکرات را جدی نمی گیرد.
به بیان این عضو شورای شهر، اگر شهردار تهران و کلانشهرها، با رای مستقیم مردم انتخاب شوند و شهرداران مناطق و معاونان آنان هم از شورای شهر رای اعتماد دریافت کنند، ضمن کاهش بار مشکلات، پیوند مستحکمی میان مدیران اجرایی و عملیاتی شهردای با اعضای شورای شهر که نمایندگان مردم هستند، ایجاد می شود. از سوی دیگر شهردار، هنگامی که خود را منتخب مردم تلقی کند از موضع بالا با مردم برخورد نخواهد کرد.
سخن آخر اینکه یکی از دلایل اصلی مشارکت بالای مردم تهران در انتخابات شورای شهر، انتخاب شهردار و مدیر شهری مناسبی است تا بتواند باری از مشکلات شهری مردم بردارد؛ مشکلاتی که هر روز گسترده تر شده و بر زندگی اجتماعی شهروندان سایه افکنده است.
ناوگان حمل و نقل مناسب، هوای سالم و وجود فضای سبز و پارک های مناسب برای بازی کودکان از جمله مطالبات شهروندان تهرانی است که امیدوارند با انتخاب فرد اصلح به عنوان شهردار، به خواسته های خود برسند در واقع شهروندان کلان شهر تهران امید دارند که شهردار آینده با فائق آمدن بر چالش ها، شهری امن، آرام و سالم برای آنان بسازد.

 

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.