| کد خبر: 138494 |

پایان کار ۹۶۰ پیکان تاکسی باقیمانده در تهران

وضعیت تاکسی‌ها و اتوبوس‌های تهران در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران بررسی شد.

تین نیوز
 وضعیت تاکسی‌ها و اتوبوس‌های تهران در جلسه غیرعلنی شورای شهر تهران بررسی شد.

در ابتدای بررسی این گزارش‌ها سرپرست سازمان تاکسیرانی اعلام کرد که تا پایان شهریورماه امسال تاکسی پیکان از ناوگان حمل‌ونقل عمومی پایتخت خارج می‌شود. به گفته شهریارافندی‌زاده، در سال گذشته 11هزار و 583خودروی تاکسی در شهر تهران نوسازی شد که تحولی را در شهر ایجاد کرد. وی در ارائه گزارش این سازمان در صحن شورا گفت: «حدود 17هزار و 982 تاکسی فرسوده که ثبت‌نام شده حدود 5261تاکسی پیکان است که با روند نوسازی این تعداد به 960پیکان تاکسی رسیده است که امیدواریم تا پایان شش‌ماهه سال‌جاری پیکان از ناوگان تاکسیرانی خارج شود.»

براساس این گزارش، از هفته گذشته فراخوان عمومی برای نوسازی تاکسی‌های مدل86 داده شده است؛ هرچند نقدینگی لازم برای نوسازی تاکسی‌ها با اما و اگرهایی روبه‌رو شده و در این راه بانک‌های عامل باید تسهیلات مورد نیاز این امر را فراهم کنند. افندی‌زاده دیروز گزارشی راجع به از رده خارج‌کردن مینی‌بوس‌های فرسوده شهر تهران هم ارائه کرد. وی با بیان اینکه طبق مصوبه شورای شهر تبدیل مینی‌بوس‌های فرسوده به تاکسی یا ون را از سال95 در دستور کار قرار دادیم، گفت:

«تا پایان سال گذشته حدود 450دستگاه ون به جای مینی‌بوس‌ها وارد ناوگان شده‌اند.» وی همچنین ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال سیستم پرداخت الکترونیکی در تمام تاکسی‌های شهر اجرایی شود. گفتنی است هم‌اکنون چندین خط تاکسیرانی به‌صورت آزمایشی به سیستم پرداخت الکترونیکی مجهز شده‌اند.

  • از کنترل بر سرویس مدارس تا راه‌اندازی تاکسی اینترنتی معلولان

اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش سازمان تاکسیرانی در سیصدوشصتمین جلسه، اظهارنظرهای خود را مطرح کردند که در میان آنها موضوعاتی مانند تعویض کاتالیست تاکسی‌ها، کنترل کیفیت تاکسی سرویس مدارس، پوشش بیمه‌ای رانندگان تاکسی و اجرای سیاست‌هایی برای کسب‌وکار اینترنتی در حوزه تاکسیرانی مورد تأکید قرار گرفت.

رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست شورا با تأکید بر عقب‌ماندگی نوسازی ناوگان تاکسیرانی از برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری اظهار داشت: پایانه‌های تاکسیرانی درون‌شهری نیاز به افزایش و پایش کیفی دارند. وی همچنین بر ادامه روند تعویض کاتالیست تاکسی‌ها به‌طور مداوم و مستمر تأکید داشت. احمد حکیمی‌پور نیز با اشاره به زمان ثبت نام دانش‌آموزان و ثبت‌نام سرویس مدارس اظهار داشت: برابر مصوبه شورا هرساله تعرفه نرخ سرویس مدارس تعیین می‌شود اما آنچه در عمل شاهد آن هستیم مبلغی فراتر از آن چیزی است که مصوب شده است.

علی صابری هم دیروز در جلسه شورا ضمن تشکر و قدردانی از شهرداری تهران درخصوص راه‌اندازی تاکسی سرویس ویژه معلولان و جانبازان و دانش‌آموزان معلول اظهار داشت: امیدواریم که در دوره بعدی هم از مصوبه شورا در این زمینه و فعالیت‌های شهرداری صیانت شود. وی در ادامه به ضرورت ایجاد و استفاده نرم‌افزار و اپلیکیشن‌های ویژه معلولان برای استفاده از تاکسی تأکید کرد.

علیرضا دبیر نیز با اشاره به توسعه خطوط مترو و بی آر تی خواستار بازنگری تعداد تاکسی‌های مورد نیاز در شهر و از رده خارج‌کردن مازاد نیاز شد. اقبال شاکری هم اظهار داشت: مینی‌بوس‌ها در حاشیه شهر و شهرک‌ها سرویس ارائه می‌دهند که با خروجشان حتما مسافران کمتری می‌توانند سوار تاکسی و ون شوند.

دیروز ابوالفضل قناعتی نیز درخصوص بیمه بخشی از رانندگان تاکسی گفت: بیش از 5هزار نفر از رانندگان تاکسی نتوانسته‌اند 50درصد حق دولت در پرداخت بیمه را جلب کنند؛ پس سازمان تاکسیرانی برای همکاری دولت در این بخش نیز وارد عمل شود. پس از این شهریار افندی‌زاده در پاسخ به برخی سؤالات اظهار داشت: «سازمان تاکسیرانی برای بهر‌ه‌مندی از کسب و کار اینترنتی کارهایی را آغاز کرده است.

همچنین پایانه‌های تاکسی براساس نیازسنجی جانمایی شده‌اند و اگر محلی پتانسیل این مهم را داشته باشد، حتما اقدامات لازم را خواهیم داشت.» سرپرست سازمان تاکسیرانی درخصوص شرایط سرویس مدارس نیز اظهار داشت: جلساتی را با آموزش و پرورش داشته‌ایم که البته در پاره‌ای از موارد اختلاف داریم اما در حال رفع آنها هستیم. وی افزود: «با استفاده از مدهای جدید حمل‌ونقلی در طرح جدید حمل‌ونقل ضرورت استفاده از مینی‌بوس در سطح شهر تهران مورد بازنگری است.»

  • از سال89 تاکنون دولت یک‌اتوبوس هم به پایتخت نداده

روز گذشته همچنین مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی به تشریح گزارش این سازمان در شورا پرداخت و اظهار داشت: جانمایی و تجهیز ایستگاه‌ها در دستور کار قرار دارد و با اجرای سیستم زمانبندی نه‌تنها سبب توزیع یکنواخت سفر شده‌ایم بلکه تا 12درصد نیز کاهش مصرف سوخت را شاهد هستیم. وی در تشریح تعداد و سن ناوگان اتوبوسرانی اظهار داشت: برابر برنامه پنج‌ساله دوم می‌بایست در سال85، 8هزارو 653دستگاه اتوبوس داشته باشیم که اکنون توانسته‌ایم تا مرز 6هزارو 227دستگاه نگه داریم. سنندجی خاطرنشان ساخت:

از سال89 تاکنون یک دستگاه اتوبوس هم از دولت نگرفته‌ایم. وی در عین حال اعلام کرد: در جهت عملیاتی‌شدن مصوبه اخیر دولت توانسته‌ایم قرارداد خرید 200دستگاه اتوبوس را با بانک تجارت منعقد کنیم. وی همچنین گفت: طبق برنامه امیدواریم که 5خط اتوبوسرانی برقی را راه‌اندازی کنیم؛ در شرایطی که 3خط راه‌اندازی شده است.

  • سهم دولت در حمل‌ونقل ‌عمومی مشخص شود

اعضای شورای شهر تهران پس از شنیدن گزارش اتوبوسرانی بر لزوم تعیین تکلیف سهم دولت در حمل‌ونقل عمومی تأکید کرده و نظرات خود را بیان کردند. در این بین رئیس کمیته حمل‌ونقل شورا بعد از استماع گزارش اتوبوسرانی اظهار داشت: عملکرد این حوزه نسبت به مترو در اجرای برنامه پنج‌ساله دوم شهرداری تهران ناموفق است. به گفته محسن سرخو، طبق برنامه پنج‌ساله بنا بود سالانه ۵۰۰دستگاه اتوبوس خریداری شده و سالی ۵۰۰دستگاه اتوبوس نیز بازسازی شود اما از ابتدای برنامه نه‌تنها این اهداف محقق نشده بلکه سالانه حدود ۱۰۰دستگاه اتوبوس کاسته شده است. وی با اشاره به عقب‌ماندگی در نصب فیلترهای جذب دوده از برنامه گفت: بعد از ۴سال ۵۰عدد فیلتر جذب دوده روی اتوبوس‌ها نصب شد؛ درحالی‌که طبق برنامه بنا بود فقط در سال اول تعداد ۲۰۰۰فیلتر جذب دوده نصب شود.

  • به گفته وی، جایگزینی تاکسی با مینی‌بوس برخلاف برنامه است.

به گفته حافظی نیز طبق برنامه پنج‌ساله دوم سهم اتوبوسرانی در حمل‌ونقل از 20درصد باید به 25.5درصد می‌رسیده که طبق گزارش این مهم محقق نشده است. صابری نیز بر استفاده از نرم‌افزارهای سخنگو برای معلولان در ایستگاه‌ها و مناسب‌سازی‌ زیرساخت‌ها برای معلولان تأکید کرد.

حکیمی‌پور هم ضمن تقدیر از ارائه چنین گزارش‌های عملکردی در شورا اظهار داشت: به شورای پنجم هم توصیه می‌کنم که رویکرد نظارتی و گزارش‌محوری از مجموعه اجرایی شهر داشته باشد. وی در ادامه افزود: در گزارش‌های حمل‌ونقلی صحبت از خصوصی‌سازی‌ شرکت‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی به میان آمد.

این در شرایطی است که شهرداری خودش مجموعه دولتی نیست که بخواهد واگذاری به بخش خصوصی را اجرایی کند؛ این مجموعه شبه‌خصوصی است. قناعتی هم با اشاره به عدم‌کمک‌های دولت به توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقلی اظهار داشت: تکلیف دولت در پرداخت یا عدم‌پرداخت سهمش به حمل‌ونقل عمومی در شهرها باید مشخص شود.

در آخر مهدی چمران، رئیس شورا با اشاره به اینکه تکمیل زیرساخت‌های شهری بر عهده دولت‌هاست، افزود: دولت‌ها نه‌تنها در این حوزه‌ها سرمایه‌گذاری نمی‌کنند بلکه به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی می‌کنند که عوارض شهرداری‌ها دارد در قالب مالیات مطرح می‌شود. وقتی عوارض در قالب مالیات گرفته شود به این معنی است که دیگر ریالی به شهرها و در نهایت شهرداری‌ها تعلق نخواهد گرفت.

جدول

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.