| کد خبر: 138008 |

معاون سازمان شهرداری ها و دهیاری ها:

دهیاران زن به بیش از 2 هزار نفر رسیدند

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: شمار دهیاران زن در دولت یازدهم به 2هزار و 167نفر افزایش یافت که نشان از حضور موثر زنان در عرصه مدیریت روستایی را دارد.

تین نیوز

سعیدرضا جندقیان، تصریح کرد:از بدو تاسیس نهاد دهیاری ( سال 1382) تاکنون شاهد روند رو به رشد حضور زنان در عرصه مدیریت روستایی بوده‌ایم ، به طوری که در اولین دوره شوراهای اسلامی روستا شاهد حضور 150 نفر دهیار زن بودیم.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: این رقم در دومین دوره شوراها به 400 نفر و در سومین دوره به 888 نفر دهیار زن افزایش یافته است.

جندقیان افزود: در حال حاضر با 144 درصد رشد حضور زنان در دهیاری ها نسبت به دوره سوم، تعداد دهیاران زن به 2هزار و 167 نفر افزایش یافته است.

معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری به ساختار سازی مدیریت روستایی اشاره کرد و گفت: در اجرای قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور (مصوب 14/4/1377) در طی دوره فعالیت دولت یازدهم 4هزار و 345 دهیاری تاسیس و آمار دهیاری‌های کل کشور از 29 هزار و 190 دهیاری به33 هزار و 535 دهیاری افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: به این ترتیب تاکنون 87 درصد جمعیت روستایی کشور که اغلب روستاهای بالای 30 خانوار، از خدمات مدیریت روستایی بهره‌مند هستند.

جندقیان در زمینه ساماندهی ساختار اداری دهیاری‌ها نیز گفت : از مجموع 33 هزار و 535 دهیاری کشور 3 هزار و 664دهیاری به صورت تمام وقت، در روستاهای بالای یکهزار و 500 نفر جمعیت، و باقی به صورت پاره وقت مشغول به خدمت هستند.

وی توضیح داد: دهیاری‌های کشور براساس شاخص‌های جمعیت، وسعت و درآمد به 6 درجه تقسیم می شوند که از مجموع 19 هزار و 382 دهیاری درجه‌بندی شده سه هزار و 21 دهیاری در دولت یازدهم درجه‌بندی شده اند که رشد 18 درصد را در این دولت نشان می‌دهد.

وی در زمینه ساماندهی قوانین و مقررات دهیاری‌ها نیز گفت: با توجه به خلاءها و نواقص قوانین موجود در مدیریت روستایی، وزارت کشور در سال 1393 اقدام به تدوین پیش‌نویس لایحه دهیاری‌ها کرد که این پیش‌نویس در آذرماه سال 1393 با 41 ماده تقدیم دولت شد که پس از ارجاع به کمیسیون خاص امور کلان‌شهر تهران و سایر کلان‌شهرهای هیات دولت، طی 25 جلسه در کمیسیون فرعی بررسی و به کمیسیون اصلی ارجاع شد.

وی اضافه کرد: متن لایحه در کمیسیون اصلی، تلخیص و با عنوان «لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تاسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور» در 18 ماده تنظیم شد.

وی ادامه داد: این متن در شهریور ماه سال 95 به هیات دولت ارجاع شد که در حال حاضر فرآیند بررسی آن در کمیسیون مربوطه در حال نهایی شدن است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.