| کد خبر: 136473 |

◄ کلان‌شهرها را چگونه جذاب کنیم؟

ساختمان‌های بی‌روح و خشن، خیابان‌هایی که مملو از هیاهوی خودروهای شخصی است، پیاده‌روهایی که پیاده‌ها تنه به تنه از آن در حال عبورند، تابلوها و بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی وخلاصه سنگ، بتن، آسفالت، آهن و ... حکایت امروز شهرهای ماست. شهرهایی که متعلق به ما و جزئی از زندگی روزمره‌مان است اما کمترین جذابیتی در آن نیست و هیچ حس خوبی را به ساکنانش منتقل نمی‌کند!

تین نیوز

 ساختمان‌های بی‌روح و خشن، خیابان‌هایی که مملو از هیاهوی خودروهای شخصی است، پیاده‌روهایی که  پیاده‌ها تنه به تنه از آن در حال عبورند، تابلوها و بیلبوردهای بزرگ تبلیغاتی وخلاصه سنگ، بتن، آسفالت، آهن و ... حکایت امروز شهرهای ماست. شهرهایی که متعلق به ما و جزئی از زندگی روزمره‌مان است اما کمترین جذابیتی در آن نیست و هیچ حس خوبی را به ساکنانش منتقل نمی‌کند!

اما چه اقداماتی می‌توان برای جذابیت کلان شهرها انجام داد که ظرف چند ماه تا یک سال به نتیجه برسد و مردم از دیدن آن، به شعف درآیند؟

این پرسشی بود که کارشناسان حوزه شهری در یک گروه تلگرامی به آن پاسخ دادند که گزارش آن در ادامه می‌آید: 

به اعتقاد این کارشناسان یکی از پروژه‌هایی که خیلی به چشم خواهد آمد و در عین حال مورد نیاز شهر است استفاده از قطار سبک شهری در برخی مسیرهای پرتراکم است. ایجاد خطوط hov، برگزاری جشنواره بزرگ با جاذبه‌های گردشگری در سطح بین‌الملی نیز از دیگر اقداماتی است که به باور این کارشناسان می‌توان با اجرایی کردن آنها به بهبود وضعیت کلان‌شهرها افزود.

برخی از این کارشناسان حوزه شهری همچنین معتقدند تمرکز بر روى طراحى نور و روشنایی برای دیده شدن شهرها در شب‌ها، ارایه راهکارهای عملی دوچرخه سواری در شهر، حذف موتور سیکلت از چرخه حمل بار و مسافر شهر، توسعه تراموای گردشگری و توسعه تراموای تجاری، احیای ایده اتوبوس‌های برقی در محله‌های شلوغ، برگزاری فستیوال‌های تهران در راستای افزایش شادی و نشاط و درآمدزایی، بستر سازی بروز و ظهور استعدادهای شهروندان در زمینه‌های هنری، حرفه‌ای و ... با برگزاری رقابت‌های استعدادیابی، توجه عملی و غیر شعاری به شهر الکترونیک و انتقال بخش عمده‌ای از خدمات شهری بر روی فضای مجازی نیز می‌تواند موجب بهبود وضعیت جذابیت شهری شود.

احیای بافت‌های تاریخی شهر با نورپردازی‌ و ... برای شهرهای تاریخی هم‌چون عمارت‌ها، بازارچه‌ها، قهوه‌خانه‌ها، احیای سرا و محلات قدیمی، طراحی شهر به‌گونه‌ای که معرف اقلیم و فضای طبیعی شهر باشد، به رخ کشیدن بناهای مدرن (مراکز خرید، مراکز تفریحی، آموزشی، اداری ....) برای کلانشهرهایی که به‌گونه‌ای برگرفته از شهرسازی معاصر می‌باشد و معماری خلاقانه در اطراف این المان‌های شهری همچون پلکان، سکو و .... و عجین شدن المان‌های مدرن با فضای سبز و ....، نورپردازی مناسب و استفاده از المان‌های مذهبی مورد احترام شهروندان برای شهرهای مذهبی، استفاده از پیاده‌روها برای کافی‌شاپ و رستوران‌ها در سطوح مختلف قیمتی و ایجاد امکان برای تزیین و آراستگی در تراس و بالکن‌های شهروندان در مجتمع‌های مسکونی از دیگر پیشنهاداتی است این کارشناسان برای ایجاد جذابیت‌های شهری مطرح کردند.

الزام تمام خودروهاى شهر تهران به پاکیزگی و همچنین پاکیزگی معابر شهرى،  روشنایی کافى و جذاب در پیاده‌روها، ایجاد UUS در سطح وسیع در شهر، تغییر رویه از خودرومحوری به پیاده‌مداری و تغییر از کمی ‌نگری به کیفی‌نگری و ایجاد ظرفیت کافى نشستن همراه با موسیقى مناسب، خدمات عالى و کیفیت فوق‌العاده در کافى شاپ‌ها و فست فودها در پارک ها و نقاط گردشگرى نیز از دیگر اقداماتی است که انجام آنها می‌تواند منجر به ایجاد اوقات و خاطره خوب براى مردم شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.