| کد خبر: 133921 |

امسال رونق مسکن ایجاد خواهد شد

تین نیوز

وبلاگ حسین عبده تبریزی-سازمان امور مالیاتی تصمیم به دریافت 10 درصدی مالیات علی الحساب از ساخت و فروش هر نوع ساختمان در شهرهای بالای 100 هزار نفر گرفته و بخشنامه آن را هم ابلاغ کرده است.

براساس بخشنامه سازمان امور مالیاتی طبق ماده 77 اصلاحی قانون مالیات های مستقیم، «درآمدهای اشخاص حقیقی و حقوقی ناشی از ساخت و فروش هر نوع ساختمان حسب مورد مشمول مقررات مالیات بر درآمد موضوع موضوع فصول چهار و پنجم از باب سوم این قانون(مالیات بر درآمد مشاغل) است.»

براین اساس گفته می شود که شمول مقررات این ماده در خصوص ساخت و فروش ساختمان توسط اشخاص حقیقی منوط به آن است که بیش از سه سال از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن نگذشته باشد.

همچنین در بخشی دیگر از این ابلاغیه آمده است «شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت از حکم مفاد این ماده مستثنی است. لذا اخذ مالیات موضوع این ماده و تبصره (1) آن از ساختمان های ایجاد شده در شهرهای دارای جمعیت زیر کیصد هزار نفر، منتفی است.»

بنابراین براساس این ابلاغیه «اولین نقل و انتقال ساختمان های ساخته شده توسط اشخاص در شهرهایی با جمعیت یکصدهزار نفر و بالاتر، علاوه بر مالیات نقل و انتقال موضوع ماده 59 قانون مالیات های مستقیم، در مورد اشخاص حقوقی با رعایت تبصره (4) ماده 77 قانون مزبور و در مورد اشخاص حقیقی با رعایت تبصره های (2) و (4) ماده اخیر، مشمول مالیات علی الحساب به نرخ ده درصد (10 درصد) به ماخذ ارزش معاملاتی ملک مورد انتقال (اعم از عرصه و اعیان) می باشد. مالیات قطعی مودیان موضوع ماده مذکور، پس از رسیدگی طبق مقررات مربوط، تعیین می گردد.»

 احتمالا این مصوبه برای همسان کردن هزینه های اشخاص حقیقی و حقوقی است. یعنی تلاش بر این است که اشخاص حقیقی و حقوقی در میزان مالیات تفاوتی با یکدیگر نداشته باشند. از طرفی هم در بعضی موارد بعد از انتقال مسکن، افراد حقیقی دیگر پیدا نمی شود. بنابراین این چنین تمهیدی دیده شده است.

به گفته عبده تبریزی، در داخل بازار مسکن یکسری سرمایه گذاری انجام شده که منجر به واحدهای گران قیمت  و واحدهای تجاری خالی شده است.

حالا در این وضعیت مازاد این سرمایه گذاری ها باید در طول زمان در بازار جذب شود. اما چون این سرمایه گذاری جذب و منابع سازنده ها آزاد نشده است، ساخت و ساز جدید هم صورت نمی گیرد.

امسال رونق در واحدهای ارزان و میان قیمت رخ خواهد داد. به گفته او، امسال قیمت ها تغییر پیدا کرده و احتمالا با توجه به 160 هزار فقره وامی که بانک مسکن در سال جاری می پردازد، رونق ایجاد خواهد داشد.  

 

منبع: روابط عمومی اتاق بازرگانی،صنایع و معادن تهران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.