| کد خبر: 133270 |

در گفت‌وگو با تین‌نیوز عنوان شد:

◄ ضرورت اصلاح ساختار مالی مترو

تا به امروز بیش از 50 هزار میلیارد تومان در متروی تهران هزینه شده اما سود خالص آن سالانه حدود 2درصد برآورد شده و لذا این سرمایه‌گذاری با سود اندک آن هیچ‌گونه توجیه اقتصادی از دید سرمایه‌گذار داخلی و خارجی نخواهد داشت زیرا، بازگشت سرمایه یکی از ارکان اصلی ورود سرمایه‌گذاران به فاینانس در یک کشور دیگر است، پس به نظر می‌رسد با این روند مصائب زندگی در تهران رو به فزونی خواهد گذاشت.

تین نیوز

تا به امروز بیش از 50 هزار میلیارد تومان در متروی تهران هزینه شده اما سود خالص آن سالانه حدود 2درصد برآورد شده و لذا این سرمایه‌گذاری با سود اندک آن هیچ‌گونه توجیه اقتصادی از دید سرمایه‌گذار داخلی و خارجی نخواهد داشت زیرا، بازگشت سرمایه یکی از ارکان اصلی ورود سرمایه‌گذاران به فاینانس در یک کشور دیگر است، پس به نظر می‌رسد با این روند مصائب زندگی در تهران رو به فزونی خواهد گذاشت.

 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، بر اساس برآوردها و مطالعات صورت گرفته، تهران نیاز به 740 کیلومتر خط مترو دارد که در حال حاضر تنها حدود 188 کیلومتر آن ساخته شده و باید 550 کیلومتر دیگر ان نیز ساخته شود.

 

کارشناس حمل‌ونقل در این خصوص به خبرنگار این شبکه خبری، گفت: هزینه احداث هر کیلومتر مترو امروزه  بیش از 250 میلیارد تومان است و لذا، برای احداث  550 کیلومتر خط مترو جدید نیاز به حدود 140 هزار میلیارد تومان معادل 43 میلیارد دلار است که باید بخشی از آن از طریق فاینانس صورت بگیرد.

 

وی در ادامه سخنان خود، افزود: جذب چنین منابعی از داخل کشور در شرایط کنونی و تا آینده نزدیک امکان پذیر نیست و حتی اگر امکان‌پذیر هم بود با نرخ بانکی 20 درصد بهره وام 140 هزار میلیارد تومان سالانه حدود 28 هزار میلیارد تومان خواهد شد که چنین هزینه سنگینی با درآمدهای محدود مترو هرگز قابل تامین نخواهد بود و به این ترتیب هر سال بهره بر روی سود بانکی خواهد آمد و این مشکل باتلاقی خواهد شد تا سرمایه‌گذاران و بانک‌های عامل را با خود غرق خواهد کرد.


این متخصص امور حمل‌ونقل شهری با اشاره به این مطلب که، بیش از 50 هزار میلیارد تومان در متروی تهران هزینه شده اما سود خالص آن سالانه حدود 2 درصد و برای سرمایه‌گذاران خارجی توجیه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: تا زمانی که سرمایه‌گذاری در مترو حاشیه سود مناسب حداقل 10درصدی نداشته باشد هیچ راهی برای جذب سرمایه‌گذار خارجی جهت توسعه مترو وجود نخواهد داشت و مردم کلان‌شهر تهران نیز در رنج غذاب و اندوه ناشی از ترافیک و آلودگی هوا و تصادق و هزاران مصیبت متاثر از آنها باقی خواهند بود.


 
به گفته وی، با تکیه به منابع دولتی و گلایه چندین باره از عدم تخصیص اعتبار به بخش حمل‌ونقل عمومی در شهرها چاره‌سار کار ساخت و پیشبرد اهداف مترو بخش‌های دیگر حمل‌ونقل عمومی نیست و باید به فکر چاره‌ای جدید در این‌باره بود، شاید دولت حداکثر بتواند سالی 1000 میلیارد تومان به مترو کمک کند که با این کمک نیز دسترسی به اهداف توسعه سریع و اصولی مترو قطعا محقق نخواهد شد زیرا به دلیل برخی مسائل، کمک دولت نیز مستمر و کاملا قابل اتکا نیست و لذا، هیچ راهی جز افزایش درآمد و حاشیه سود مترو برای برداشتن گام‌های بعدی وجود ندارد.


کارشناس مدیریت و امور شهری با تاکید بر ضرورت اصلاح ساختار مالی مترو و افزایش درآمد حاصل از فروش بلیط و تبلیغات و سایر درآمدها، خاطرنشان کرد: با کسب سود 12 درصدی می‌توان طرح توجیهی دریافت وام ارزی 40 میلیارد دلاری را از طریق بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذار خارج از کشور تامین کرد چرا که بانکهای خارجی به طرح هایی وام پرداخت می کنند که از توجیه اقتصادی لازم برخوردار باشد.

 

به گزارش تین‌نیوز، بیش از نیم قرن از ارائه طرح برای ساخت مترو تهران می‌گذرد و گفته می‌شود امروز ایران به بیش از آن‌چه که پیش‌بینی شده بود دست یافته است اما، فارغ از پیشرفت خوب مترو، این بخش همواره با کسری بودجه به هر دلیلی مواجه بوده که خود عامل مهمی است تا یک پروژه عظیم در هر جای کشور با کندی روند ساخت و گاهی با توقف همراه باشد که، متخصصان امور شهری چاره خروج از این بن بست را، جذب سرمایه‌گذار خارجی می‌دانند تا باب نجاتی و پیشرفتی برای مترو تهران و ایران از این طریق به دست بیاید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 0

    اين اظهار نظر فقط شامل بيان مشكل است و راه حل سودآور شدن متروها بحث نشده است.