| کد خبر: 132703 |

رشد ۳۸ درصدی نوسازی در بافت‌های فرسوده

با وجود آنکه بیش از ۲۰میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده شهری زندگی می‌کنند، اما همچنان روند نوسازی ساختمان‌هایی که سقف لرزانشان باقی است، بسیار کند پیش می‌رود.

تین نیوز
با وجود آنکه بیش از ۲۰میلیون نفر از جمعیت کشور در بافت‌های فرسوده شهری زندگی می‌کنند، اما همچنان روند نوسازی ساختمان‌هایی که سقف لرزانشان باقی است، بسیار کند پیش می‌رود.
 

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران بارها اعلام کرده‌ که میزان مشارکت در نوسازی بافت فرسوده در شهر تهران افزایش قابل توجهی یافته‌است، اما هم فتح‌اللهی و هم دیگر مسئولان از روند کند نوسازی در شهرهای دیگر کشور ابراز گلایه کرده‌اند. در تازه‌ترین اظهارات، رئیس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی از تحقق 40درصدی اهداف برنامه پنجم توسعه در کشور طی سال‌های گذشته خبر داده است؛ برنامه‌ای که قرار بود روند نوسازی خانه‌های فرسوده در شهرهای کشور را با سرعت 10درصدی به ازای هر سال به پیش ببرد، اما نتوانست.

 

تهران یک الگوی مناسب برای نوسازی بافت‌های فرسوده است. این شهر با وجود تمام موانع، اما با تکیه بر سیاست‌های تشویقی درست و کارشناسی توانسته‌است، به مرز 38درصدی رشد در نوسازی برسد؛‌یعنی از مجموع 205هزار پلاک فرسوده و خانه‌های فرسوده شهری در این شهر، بالغ بر 77هزار خانه فرسوده نوسازی شده است و 128 هزارخانه نیازمند نوسازی هستند. در همین ارتباط رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس گفت: نوسازی بافت‌های فرسوده تنها با آگاهی بخشی از وجود امتیازات و تخفیف‌های موجود دولتی و شهری تسریع می‌شود.

 

مهرداد بائوج لاهوتی درخصوص نوسازی بافت‌های فرسوده کشور گفت: عدم‌آگاهی مردم از امکانات، تسهیلات و بسته‌های تشویقی نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده مهم‌ترین مانع اجرای این کار است. افرادی که در پایتخت اقدام به سرمایه‌گذاری در بافت فرسوده کنند از تخفیف‌های خاصی برخوردار می‌شوند به نوعی که 50درصد عوارض را دولت پرداخت کرده و تنها 50درصد عوارض را شهرداری اخذ می‌کند، همچنین از پرداخت انشعابات برق، آب و گاز معاف می‌شوند. وی افزود: با وجود این، مردم باید از این نوع امتیازات و تسهیلات مطلع شوند تا روند نوسازی و بهسازی بافت‌های فرسوده تسریع شود.

 

بافت‌های فرسوده عموما بافت‌های با ارزش شهری هستند بنابراین اصلاح این مجموعه‌ها از ضرورت بالایی برخوردار است. لاهوتی یادآور شد: تا پایان سال برنامه پنجم توسعه می‌بایست 50درصد بافت‌های فرسوده نوسازی شوند، اما متأسفانه تنها حدود 40درصد هدف تحقق یافت. در برنامه ششم توسعه نیز تکالیفی برای دولت و شهرداری تعیین شده که ضمن اطلاع‌رسانی به مردم و ادامه ارائه بسته‌های تشویقی سرعت آن افزایش خواهد یافت. لاهوتی تصریح کرد: در قانون برنامه ششم توسعه وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری‌ها موظف به نوسازی 10درصد از بافت‌های فرسوده شهری شده‌اند که تسهیلات و بودجه مورد نیاز آن در بودجه‌های سنواتی دیده می‌شود. شهرهای ایران در حدود 80هزار هکتار بافت فرسوده دارند و این رقم برای تهران در حدود 3هزار و 200هکتار است.

 

  • رشد صدور پروانه در پایتخت

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران ضمن ابراز امیدواری درخصوص استمرار روند رشد تعداد پروانه‌های صادره در بافت‌های فرسوده در سال‌جاری، اظهار داشت: در فروردین‌ماه سال گذشته تعداد 62پروانه در بافت‌های فرسوده صادر شده درحالی‌که در فروردین‌ماه سال‌جاری این تعداد به 83مورد رسیده است.

 

به گفته وی، آمار تعداد پروانه‌های صادره در محدوده‌های خارج از بافت‌های فرسوده در فروردین سال‌جاری در مقایسه با فروردین سال 95، کاهش یافته است. عبادالله فتح‌اللهی در ادامه از افزایش 69/6درصدی رشد تعداد پروانه‌های تجمیعی صادره در بافت‌های فرسوده در فروردین‌ماه خبر داد و یادآور شد: تعداد پروانه‌های تجمیعی صادره در خارج از بافت‌های فرسوده در سال گذشته منفی 3/15درصد بوده است.

 

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران تصریح کرد: رشد صدور پروانه در فروردین‌ماه سال گذشته براساس شاخص زیربنای ناخالص5/5درصد، تعداد واحد مسکونی7/8درصد و تعداد پلاک‌ها 38/2درصد بوده‌است. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اینکه توانسته‌ایم 20تا 25درصد هزینه ساخت را کاهش دهیم، گفت که خوشبختانه هزینه انشعاب آب، برق و گاز را در بافت فرسوده رایگان اعلام کردیم که این اقدام برای سال 95اجرایی شده و به تمامی دستگاه‌ها اعلام‌شده است.

 

  • اهمیت سیاست‌های تشویقی

سیاست‌های تشویقی که از سوی شهرداری تهران اعلام شده‌است، باعث شد تنها در فروردین‌ماه سال‌جاری به‌رغم رکود ساخت‌و‌ساز، صدور پروانه ساختمانی در حدود 34درصد رشد داشته باشد. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از افزایش33/9درصدی رشد پروانه‌های صادره در بافت‌های فرسوده در فروردین‌ماه خبر داد. عبادالله فتح‌اللهی با اشاره به افزایش میزان بهره‌مندی شهروندان از تخفیفات عوارض صدور پروانه در بافت‌های فرسوده، خاطرنشان کرد: تعداد پروانه‌های صادره در این بافت‌ها در فروردین‌ماه 96در مقایسه با همین‌ماه در سال 95، 33/9درصد (نقطه به نقطه) رشد داشته است. این در حالی است که درصد رشد تعداد پروانه‌های صادره در خارج از بافت فرسوده در همین بازه زمانی 17/3- درصد بوده است.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.