| کد خبر: 132264 |

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگو با تین تشریح کرد:

◄ مهمترین شاخص‌های انتخاب شهردار

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تخصص و تجربه بالای مدیریتی را یکی از شاخص‌های مهم در انتخاب شهردار دانست.

تین نیوز
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تخصص و تجربه بالای مدیریتی را یکی از شاخص‌های مهم در انتخاب شهردار دانست.
 
 
به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، صدیف بدری با اشاره به مطلب فوق، اظهار داشت: یک شهردار فارغ از این‌که در کدام شهر متصدی این شغل است باید مدیری توانمند، متخصص و دارای دانش‌فنی اداره شهر باشد.
 
 
وی در ادامه سخنان خود در گفت‌وگو با این شبکه خبری، تصریح کرد: قطعا برای اداره و مدیریت یک شهر باید فردی در راس کار قرار بگیرد که از توان اجرائی کاملی برخوردار باشد فردی جامع، با تجربه در حوزه‌های مختلف که نیاز هست در یک شهر به خوبی به آنها توجه شود.
 
 
نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که «علوم اجتماعی، حقوق، مسکن و مدیریت شهری باید در شهردار یک شهر خلاصه شود»، افزود: سمت شهرداری یک شهر به دلیل اهمیت بالای آن نیازمند دقت نظر در انتخاب فردی است که قرار است سکان یک شهر را طی 4 سال در اختیار گرفته و آینده ان را رقم بزند، تخصص مالی و فرهنگی و تبحر در اداره امور از مباحثی است که در صورت غفلت زیان غیر قابل جبرانی را بر پیکره یک شهر وارد خواهد کرد.
 
 
وی با اشاره به این موضوع که یک مدیر متخصص باید در وقایع بحرانی مانند حادثه پلاسکو، عهده‌دار مسئولیت باشد، ابراز داشت: اگر شورای شهر در انتخاب شهردار آینده دقت نظر لازم را داشته باشد می‌تواند، آینده موفقی را برای شهر رقم زده و مردم را برای یک دوره 4 ساله به آرامش برساند.
 
بدری با تاکید بر ضرورت حاکم شدن آرامش بر شهر یادآور شد: تعیین تکلیف و انتخاب مناسب و توجه به همه جوانب در انتصاب شهردار، شهر را به سوی پیشرفت سوق می‌دهد.
 
به گزارش تین‌نیوز، علاوه بر مواردی که از سوی سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به آنها اشاره شد، شهردار یک شهر به خصوص در کلان‌شهری چون تهران باید دارای چندین ویژگی دیگر نیز باشد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم.
 

۱) با توجه به بحرانی بودن شرایط تهران و ضرورت نجات فوری آن، نخستین ویژگی مورد انتظار از شهردار آینده تهران، «استراتژیست» بودن اوست، تهران بیش از این‌که به «مدیر اجرایی» نیاز داشته باشد به شهرداری همه جانبه نگر نیاز دارد که بتواند برای عبور از گردنه‌های سخت مالی تهران به ارائه نقشه راه مشخصی بپردازد، شهردار منتخب شورای پنجم باید درک عمیقی از مسائل تهران داشته باشد، راهبردها و سیاست‌های گذار از وضعیت بحرانی تهران را بشناسد و با اتکا به این نقشه راه، در مسیر نجات تهران حرکت کند.

 

۲) نمی‌توان انتظار داشت که مدیریت اقیانوس توفانی مسائل تهران را به فرماندهی ماهی قرمز خوش‌خط و خال سپرد. مدیران کم‌تجربه که تهران را سکوی پرتاب خود بدانند به کار تهران نمی‌آیند، از این روست که شهردار تهران باید از مناصبی بالاتر به ساختمان بهشت پای گذارده باشد و با تقوای مدیریتی که در پیش می‌گیرد سودای کرسی‌های بالاتر مدیریتی از قبیل ریاست‌جمهوری را در سر نداشته باشد.

 

۳) شهردار آینده تهران باید شخصیتی ملی بوده و توان هماهنگی (Coordination)، همکاری(Cooperation) و تشریک مساعی(Collaboration) گسترده‌ای با سطوح مختلف ملی و فروملی، برای تحول اساسی و برون‌رفت از مسائل توسعه‌شهری تهران داشته باشد.

 

۴) شهردار آینده تهران باید عمیقا از طیف حامیان اصلاحات نهادی و ساختاری باشد، مفهوم اصلاحات در مدیریت شهری تهران را درک کند، به درک روشنی از ضرورت‌ها و راهکارهای بازسازی ساختاری نظام مدیریت شهری تهران و نیز اصلاحات نهادی و قانونی مورد نیاز این حوزه دست یافته باشد.

 

۵) شهردار تهران باید به خرد جمعی، گردش مدیران و فسادزدایی از بستر فعالیت مدیریت شهری معتقد باشد. چنین شهرداری خود را مستقل از کنش مدنی و نظرات شهروندان نمی‌بیند. در این صورت شهرداری از یک‌سو به واسطه نظرات مشورتی و تخصصی شورای اسلامی شهر، مراکز علمی و دانشگاهی، سازمان‌های مردم‌نهاد(NGO’s) و اتاق‌های فکر مشورتی مدیریت شهری اداره خواهد شد.

 

صد البته که توان یک شهردار به این موارد ختم نشده و باید بیش از این‌ها دارای توان و دانش‌فنی اداره یک شهر باشد تا، علاوه بر حاکم شدن آرامش بر شهر، مزایایی چون حمل‌ونقل عمومی مکفی، آرامش بصری، صوتی و یک شهر انسان محور را در آینده نزدیک شاهدباشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • رضا غفاری 0 0

    من از دوست داران سرسخت آقایه هاشمی هستم ولی ایکاش تو این زمان آقایه آخوندی سمت شهرداری رو قبول کنند چون ایشون به تخلفات صورت گرفته در شهرداری تهران اشراف کامل دارن ومیتونن با آن برخورد کنن نمونشم این مترویه پرند