| کد خبر: 131934 |

بحث انتخاب شهردار فعلا انحرافی است

تین نیوز

درحالی‌که اصــلاح‌طلبــان شـاد از برنده‌شدن بلامنازع در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها در تهران و کل کشورند، برخی اخبار و اظهارات غیرمرتبط به نظر به دنبال ایجاد حاشیه در این فضا هستند.

 

به گزارش روزنامه شرق، یکی از این مباحث آغاز صحبت‌هایی درباره انتخاب شهردار آینده تهران است. محسن هاشمی، نفر اول لیست تهران که حالا رکورددار بیشترین رأی تاریخ شوراست، در گفت‌وگو با «شرق» بیان این‌گونه بحث‌ها را در شرایط فعلی، انحرافی و برای ازبین‌بردن شیرینی انتخاب لیست امید برای مردم می‌داند. 

 

محسن هاشمی در پاسخ به «شرق» درباره اینکه چرا باید او از میان همه لیست و سایر رقبا با این اقبال از سوی مردم و رأئی بی‌سابقه همراه شود؟ گفت: این رأی نتیجه زحمات و نظرات اعتدالی حضرت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی است و «اگر اعتباری به ما هست قطعا از ایشان داریم». او خشنود است که مردم با این رأی نشان دادند آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی همچنان زنده است. 

 

هاشمی روز گذشته هم در شرایطی که باز هم برخی اظهارات و گمانه‌زنی‌های بدون پایه و حاشیه‌ای پیرامون گزینه‌های شورای جدید برای شهرداری تهران مطرح شده بود، در پاسخ به «شرق» این اظهارات و اخبار را «انحرافی» و «زودرس» خواند و گفت: «این صحبت‌ها را برخی افراد با هدف اختلاف‌افکنی و رسیدن به اهداف جناح خود مطرح می‌کنند تا شیرینی این پیروزی و اقبال بی‌نظیر مردم را خراب کنند. در شرایطی که به‌تازگی نتایج قطعی اعلام شده و مردم شیرینی رأی به لیست امید را تجربه می‌کنند، بیان چنین مطالبی، مباحثی انحرافی است.

 

او گفت: همگان می‌دانند که انتخاب رئیس شورا و هیئت‌رئیسه، کمیسیون‌های اصلی و در نهایت انتخاب شهردار تهران بحث داخلی و مهم همه ٢١ عضو شوراست که در زمان مشخص آن (١٢ مرداد به بعد) درباره آنها تصمیم‌گیری می‌کنند». هاشمی با بیان اینکه در زمان مناسب همه گزینه‌ها و آلترناتیوهای شهرداری تهران مطرح و بررسی و در نهایت با رأی همه ٢١ نفر انتخاب خواهد شد، گفت: انتخاب شهردار بحثی داخلی و مربوط به اعضای شوراست که نباید به موضوع آن حالتی انحرافی و اختلافی داد. 

 

در روزهای گذشته برخی گمانه‌زنی‌ها پیرامون انتخاب محسن هاشمی‌رفسنجانی برای شهرداری تهران مطرح شد که این قضیه با واکنش‌های زیادی همراه شد. چراکه در صورت انتخاب او به عنوان شهردار باید از شورای شهر انصراف دهد و به همین دلیل لیست ٢١نفره امید که همه با رأی مردم به شورا راه یافته‌اند، ٢٠نفره خواهد شد و نفر اول علی‌البدل که مهدی چمران است، به عنوان نفر جدید به شورای شهر راه خواهد یافت. 

 

روز گذشته علاوه بر محسن هاشمی، زهرا نژادبهرام یکی دیگر از منتخبان مردم برای شورای شهر تهران نیز بیان کرد: آقای هاشمی با رأی بی‌سابقه و بالایی که دارند، متوجه موقعیت مهم و حساس خودشان هستند و از این اعتماد مردم در جهت قوام‌بخشیدن به شرایط شورای پنجم بهره می‌گیرند. او با اشاره به تجارب محسن هاشمی در مترو تهران تأکید کرد تجربه و شناخت ظرفیت‌های شهرداری تهران همان کمک بزرگی است که آقای هاشمی می‌تواند به اعضای شورای شهر تهران و بهبود امور کند. نژادبهرام با اشاره به حماسه تهرانی‌ها در این انتخابات با بیان اینکه لیست امید از این به بعد نماینده همه مردم تهران و حتی آنهایی است که به این لیست رأی نداده‌اند، گفت: مردم پس از سال‌ها به اصلاح‌طلبان رأی داده و اعتماد کرده‌اند و باید این اعتماد را به هر شکل ممکن حفظ کنیم. 

 

حواشی زود هنگام انتخاب شهردار

موضوع انتخاب شهردار از جهت اهمیت و حواشی‌ای که همیشه داشته است، از مدت‌ها قبل از دوره انتخاب شروع می‌شود و گزینه‌های مختلفی را افراد مرتبط و غیرمرتبط مطرح می‌کنند. در شرایط کنونی که شورای شهر تهران به واسطه انتخاب و خواست مردم تهران پس از سه دوره دچار یک تحول اساسی شده و لیست امید به طور کامل کرسی‌های شورا را از آن خود کرده است، موضوع انتخاب کسی که بعد از ١٢ سال سکان شهرداری تهران را به دست بگیرد، از مهم‌ترین حواشی این روزهاست؛ حواشی‌ای که به نظر می‌رسد عده‌ای از جناح کنارزده‌شده اصولگرا بیشتر به دنبال گل‌آلودکردن آب و گرفتن ماهی موردنظر خود یعنی اختلاف‌افکنی هستند.

 

در ابتدای دوره چهارم شورای شهر تهران که هم‌زمان با دولت یازدهم بود، تعدادی از اعضای مهم و اثرگذار شورا که از جریان اصلاح‌طلب هم بودند رأی مردم را کنار گذاشته و به مجلس و دولت رفتند و این شانس اصلاح‌طلبان بود که اعضای علی‌البدل هم اصلاح‌طلب بودند و جایگزین شدند. این تجربه در پشت‌کردن به رأی مردم باعث شد که اصلاح‌طلبان در دوره پنجم و درحالی که قرار بود ریسکی تاریخی روی یک لیست جامع داشته باشند، میثاق‌نامه‌ای را تهیه و متقاضیان حضور در لیست را ملزم به امضا و رعایت آن کنند. یکی از بندهای مهم این میثاق‌نامه بنا بر اعلام اعضای لیست این است که اعضای منتخب مردم که میثاق‌نامه را امضا کرده‌اند، نباید در صورت انتخاب به رأی مردم پشت کرده و مسئولیت و منصبی را در دولت یا هر موقعیت دیگری قبول کنند. بر همین اساس می‌توان گفت به احتمال زیاد هیچ کدام از اعضای لیست به دلیل همین میثاق‌نامه نباید از مسئولیت خود در شورا و رأی بالایی که اهالی تهران به آنها داده‌اند، شانه خالی کرده و راهی مناصبی دیگر شوند. 

 

با این حال این موضوع روز گذشته هم مانند روزهای قبل از انتخابات و ایام تبلیغات دوباره مطرح شد و نزدیک‌ترین گزینه‌ای که از میان لیست اصلاح‌طلبان برای شهردار‌تهران‌شدن نامش به میان کشیده می‌شد، محسن هاشمی بود. کسی که سرلیست امید بود و البته پیش از انتخابات هم در نشست خبری خود با چند کاندیدای دیگر در پاسخ به خبرنگاران صراحتا اعلام کرد رأی مردم برایش اهمیت زیادی دارد و قطعا به رأی مردم پشت نخواهد کرد. 

 

پیشروی اصلاح‌طلبان در کلان‌شهرها

تهران تنها کلان‌شهری نبود که اعضای لیست امید با قدرت اکثریت شورای شهر آنجا را به دست آوردند؛ بر اساس اخباری که روز گذشته نهایی شد، دست‌کم در شهرهای کرمان، سمنان، مشهد، زاهدان، اصفهان، شیراز و تبریز لیست امید با قاطعیت برنده اصلی شورا بود. این در حالی است که در دوره چهارم سهم اصلاح‌طلبان از کرسی‌های شوراها در کل کشور آن‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، نبود. این سهم در دوره پنجم (دوره اخیر) بسیار بیشتر و غالب بود و نتیجه آن در برخی از شهرها و استان‌ها در نوع خود حماسه محسوب می‌شود.

 

به عبارتی در برخی از استان‌ها از جمله در تهران نه تنها میزان کل شرکت‌کنندگان در انتخابات و آرای نفرات برتر در نوع خود بی‌سابقه و رکورد محسوب می‌شود؛ بلکه درباره مشارکت برای یک جریان سیاسی هم رکورد و اتفاق بزرگی رخ داده است. در‌این‌باره همین یک مثال کفایت می‌کند که بالاترین رأی مهدی چمران- عضو اصولگرا- که در ١٤ سال گذشته نفر اول لیست منتخبان شورای پایتخت بوده است، هیچ‌گاه از ٥٦٠ هزار نفر بالاتر نرفته بود و حالا محسن هاشمی با بیش از یک‌میلیون‌و ٧٠٠ هزار رأی نفر اول تهران شده است.

 

پیشروی اصلاح‌طلبان در کلان‌شهرها را می‌توان نشانه اقبال و اعتماد عمومی مردم دانست و منتظر ماند و دید اصلاح‌طلبان از این فرصت تاریخی چگونه بهره می‌برند. بر این اساس لیست امید در شهرهای کرمان، سمنان، مشهد، زاهدان، اصفهان، شیراز، کرج و تبریز به طور کامل غلبه داشته و پیروز شده‌اند و در برخی دیگر از شهرها مانند شهر یزد اصلاح‌طلبان راه‌یافته به شورای شهر اکثریت را دارند. این تحولات درخور ‌توجه، در روزهای آینده تغییرات مهم‌تری را هم به همراه دارد و در اولین گام شهردارانی با رویکردهای جدید از سوی شوراهای اصلاح‌طلب انتخاب خواهند شد. به عنوان نمونه با تغییر کامل ترکیب شورای شهر مشهد از اصولگرا به اصلاح‌طلب، قطعا صولت مرتضوی، شهردار فعلی این شهر تغییر خواهد کرد.

 

الفاظ رکیک در صحن شورا

گویا قرار است عجایب شورای چهارم تا روزهای پایانی آن ادامه داشته باشد و این شورا رکورد تشنج و فضای ملتهب را بزند. در میان اعضای شورای چهارم که ترکیب غالب اصولگرایان را دارند، برخی از اعضا مانند عباس جدیدی ترجیح دادند تا «بدنامی» را به «گمنامی» ترجیح بدهند و با تخریب چهره یک عضو شورا، کارنامه ورزشکاران در موقعیت نمایندگی مردم را هم تیره و تار کنند. عباس جدیدی در این چهار سال از مهدی چمران تا هم‌کسوتان خود در شورا را به نحوی مورد تفقد و احترام مثال‌نزدنی خود قرار داده است. او در آخرین درگیری که در جلسه بدون حضور مستمع دیروز شورای شهر تهران رخ داد، با حمله به علیرضا دبیر فضای جلسه را ملتهب کرد.

 

از آنجایی که روابط عمومی شورای شهر تهران ترجیح می‌دهد جلسات روزهای یکشنبه را پوشش کامل ندهد و با عدم ارائه اطلاعات دقیق از جلسه به افزایش شایعات کمک می‌کند، اطلاعات مستندی از آنچه دیروز بین علیرضا دبیر و عباس جدیدی رخ داده است در دست نیست. ضمن اینکه فیلم جلسه هم در اختیار مهدی چمران، رئیس جلسه است. پیگیری‌های خبرنگار «شرق» حکایت از این دارد که سابقه این درگیری به روزهای انتخاباتی و تعطیلی شورا برمی‌گردد. زمانی که اعضای ورزشکار شورای شهر تهران در مراسمی درباره عملکردشان مورد سؤال قرار می‌گیرند؛ و با این انتقاد رو‌به‌رو می‌شوند که عملکرد برخی افراد مانند عباس جدیدی عملکرد سایر ورزشکاران شورا را هم زیر سؤال برده است. گویا این موضوع به درگیری لفظی علیرضا دبیر و عباس جدیدی در آن جلسه و تهدید دبیر از سوی جدیدی منتهی می‌شود.

 

این موضوع به دلیل فضای انتخاباتی باقی می‌ماند تا اینکه این دو عضو که هر دو از دوره پنجم باز مانده‌اند، روز گذشته در جلسه شورای شهر یکدیگر را می‌بینند. شنیده‌ها حاکی از آن است که جدیدی در ابتدای جلسه الفاظی را به دبیر می‌گوید که او برمی‌آشوبد و مباحث قبلی مبنی بر اینکه «عملکرد برخی اعضا مثل جدیدی باعث شده که مردم به ورزشکاران بدبین شوند و به هیچ‌کدام رأی ندهند» را مطرح می‌کند و نقبی به تهدیدی که قبلا جدیدی به او داشته و گفته بوده با «با تیر می‌زنمت» می‌زند.

 

در ادامه این رفتار در زمانی که جدیدی در کنار دبیر بوده است، مجددا الفاظ رکیک بین این دو ردوبدل می‌شود و جدیدی اولین مشت را به صورت دبیر می‌زند. دبیر هم در پاسخ مشتی را حواله جدیدی می‌کند و وقتی می‌خواستند این دعوا را ادامه دهند، اعضا جلوی آنها را می‌گیرند. الفاظ رکیک و نسبت‌های نادرست زیادی در‌این‌میان گفته و مطرح می‌شود که رئیس و دیگر اعضا سعی در تمام‌کردن غائله می‌کنند؛ اما جدیدی که صورتش در این دعوا خونین شده بوده، از جلسه بیرون و پای پلیس را به ماجرا می‌کشاند.

 

البته مهدی چمران در توضیح درگیری این دو نفر گفته است که اصولا گاهی بین اعضای شورا درگیری پیش می‌آید، البته به آن صورت نبود و کُری‌خواندن ورزشکاران برای همدیگر همیشه بوده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.