| کد خبر: 131546 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ کارکرد و اهمیت شوراهای اسلامی شهر

تین نیوز
با توجه به رسالت از پیش تعریف شده برای شوراها باید آن را این‌گونه توصیف کرد که، از جمله وظایف اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا علاوه بر انتخاب شهردار و نظارت بر عملکرد صحیح او، 33 وظیفه دیگر از جمله بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه نیز بر عهده دارند.
 

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، تاکید رهبر معظم انقلاب بر اهمیت شورای اسلامی شهر و روستا، این‌که شوراهای اسلامی گامی به سوی تحقق کامل قانون اساسی و در مقابل نظام های استبدادی است که در سایه آن افزایش اعتماد عمومی را در پی خواهد داشت،  لزوم توجه ویژه به این انتخابات را نمایان می کند، اما به نظر می‌رسد، یکی از عللی که انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا چندان نزد مردم مهم جلوه نمی‌کند به جز هم‌زمانی با انتخابات ریاست جمهوری و اهمیت بسیار بالای انتخاب رئیس جمهور، عدم آگاهی از اهمیت و نقش آن در زندگی شهر و روستا و تصمیم سازی‌هایی است که دراین زمینه در شوراها صورت می‌گیرد.

 

در واقع دستور ایجاد شورای اسلامی شهر و روستا، اصل 100 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است اما، تدوین ساز و کار اجرایی آن تا سال 1377 طول کشید و اولین دوره انتخابات سراسری شورای اسلامی کشور در 7 اسفند سال 1377 با استقبال زیاد مردم در بیش از 4 هزار حوزه انتخاباتی برگزار شد.

 

بر اساس این گزارش انتخاب حدود 200 هزار نفر از کاندیداها، به‌عنوان منتخبین مردم در شورای اسلامی شهر و روستا برای اداره امور شهرها و روستاهای کشور، نتیجه اولین دوره از انتخابات بود.

 

اما وظایف شورای اسلامی شهر و روستا همان‌طور که از نام آن پیداست، اولین و شاید به نوعی، مهم‌ترین وظیفه شورای شهرانتخاب شهردار به مدت چهار سال است، شهرداری که نباید هم‌زمان عضو شورای شهر باشد، زیرا طبق تبصره 3 قانون شورای اسلامی شهر و روستا، انتصاب شهرداران در شهرها با جمعیت بیشتر از دویست هزار نفر و مراکز استان بنا به پیشنهاد شورای شهر و حکم وزیر کشور و در سایر شهرها به پیشنهاد شورای شهر و حکم استاندار صورت می‌گیرد.

 

به گزارش تین‌نیوز، وظیفه دیگر شورای شهر این است که بر کار شهردار نظارت کند و موظف هستند که اگر هر یک از شرایط عدم احراز صلاحیت از سمت شهردار رعایت نشد، او را برکنار کرده و تصمیم جدیدی برای اداره شهر بگیرند، در صورت استعفای کتبی با تصویب شورا و تعلیق طبق مقررات قانونی باعث می‌شود که شورای شهر به دنبال انتخاب شهردار جدید باشند.

 

یکی دیگر از مهمترین وظایف شورای اسلامی شهر از بین 33 وظیفه دیگر آن،  بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارسایی‌های اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرح‌ها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حل‌های کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه‌ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذیربط است که تقریبا تا به امروز چندان به آن جامه عمل نپوشیده است.

 

بر همین اساس گفته می‌شود، نظارت بر آمارگیری، تحقیقات محلی و توزیع ارزاق عمومی با توافق دستگاه‌های ذیربط در صورت تشکیل انجمن‌ها و نهادهای اجتماعی، امدادی، ارشادی و تاسیس تعاونی‌های تولید، توزیع و مصرف، دیگر وظیفه شورای اسلامی شهر و روستا است که می‌توان گفت، تاکنون نشانی از آن قابل حس و لمس نبوده است.

 

این گزارش هم‌چنین حاکی از آن است که، با رعایت آیین‌نامه مالی و معاملات شهرداری‌ها نظارت بر امور بهداشت حوزه شهر، تصویب نام‌گذاری معابر، میادین، خیابان‌ها، کوچه و کوی در حوزه شهری و تغییر نام آنها و تصویب نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری و سازمان‌های وابسته به آن در کنار تصویب نرخ کرایه وسایل نقلیه درون‌شهری از دیگر وظایف شورای شهر محسوب می‌شود که تغییر نام معابر و میادین و خیابان‌ها تقریبا، مورد توجه اعضای شورای شهر بوده و اقداماتی هم در این راستا صورت گرفته که شاید راحت‌ترین کار در میان 33 وظیفه‌ای باشد که بر عهده پارلمان شهری است.

 

اما مراحل تایید صلاحیت شورای اسلامی شهر و روستا برخلاف انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس شورای اسلامی که، صلاحیت نهایی کاندیداها را شورای نگهبان مشخص می‌کند، بررسی صلاحیت کاندیدای شوراهای شهر و روستا بر عهده این نهاد نیست.

 

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها متشکل از پنج نفر و مسئولیت هیات نظارت هر استان هم بر عهده سه نفر است و این هیات به مدت 10 روز استعلام چهارگانه نیروی انتظامی، ثبت‌احوال، قوه قضاییه و وزارت اطلاعات را برای تایید صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر و روستا انجام می‌دهند و مبنای اولیه تایید و یا رد صلاحیت افراد در هیات‌های اجرایی خواهد بود.

 

اما نکته قابل تامل این است که، با توجه به حساسیت تصمیم سازی در شهرها و اختیاراتی که شورای اسلامی شهر و روستا برای معرفی و نظارت بر عملکرد شهردار، بودجه‌بندی شهرداری و پیگیری مصوبه‌ها دارند و تصویب نام‌گذاری خیابان‌ها، ساخت مراکز فرهنگی، اقتصادی رفاهی باید از انتخاب افرادی که صلاحیت تصمیم‌گیری برای شهرها را ندارند، پرهیز شود.

 

آشنایی با گذشته هر یک از کاندیداها و سوابق فعالیت‌های جناحی، سیاسی در کنار اقدامات فرهنگی و اجتماعی آنها و یا دریافت لیستی از اسامی که به تایید افراد آگاه رسیده است، بهترین گزینه در این زمینه بود که نباید رای دهندگان آن را از نظر دور می‌داشتند.

 

به گزارش تین‌نیوز، اعضای شورای شهر از هر حزب و دسته و گرهی که هستند باید به این نکته کاملا واقف باشند که، در آن جایگاه قرار نمی‌گرفتند جز با رای اعتمادی که از مردم دریافت کردند و این یعنی، حق کسانی که افرادی را به وکالت از خود به پارلمان شهری فرستادند و رای یعنی حق‌الناس که جز با رضایت مردم از ان راه گریزی نیست.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.