| کد خبر: 131360 |

کوچ ترافیکی در ناهارخوران

تین نیوز

تقاطع‌های غیرهمسطح مسیر ناهار خوران که قرار بود گره ترافیک این محور را باز کند به معضل حمل و نقل گرگان تبدیل شده و شهروندان همچنان از ترافیک سنگین این محور کلافه‌اند.

 

به گزارش مهر، با آغاز فعالیت دوره چهارم شورای اسلامی شهر گرگان، اجرای ۱۳ تقاطع غیرهمسطح در مرکز استان به تصویب رسید. تقاطع‌هایی که قرار بود گره ترافیک محورهای پرتردد گرگان را باز کند.

 

مدیریت شهری گرگان در این دوره تلاش دارد احداث تله‌کابین و ساخت هتل چندین طبقه در ناهار خوران این محور را گردش پذیرتر کند و تقاطع‌های غیرهمسطح گلشهر و دخانیات باهدف حل معضل ترافیک در این محور اجرا شد تا مشکل ترافیک ناهار خوران تا ۲۰ سال آینده حل شود.

 

هنوز دوره چهارم شورای شهر به پایان نرسیده و در فاصله کمتر از دو سال از بهره‌برداری این تقاطع‌های غیرهمسطح ترافیک سنگین محور ناهار خوران برای شهروندان کلافه کننده شده است.

 

یکی از شهروندان گرگانی در گفتگو با مهر اظهار کرد: زیرگذر و روگذر محور ناهار خوران به اقتصاد بسیاری از واحدهای تجاری منطقه آسیب وارد کرد اما امید داشتیم با اجرای آن‌ها معضل ترافیک مسیر ناهار خوران حل شود.

 

اجرای تقاطع غیرهمسطح در محور ناهار خوران نیاز نبود و برای حل معضل ترافیک کافی بود تعداد تقاطع‌ها را بیشتر می‌کردیممحمد امامی افزود: شهرداری وعده داده بود این تقاطع‌ها معضل ترافیک محور را تا ۲۰ سال آینده حل کند اما دو سال هم پاسخگوی نیازها نبود.

 

وی ادامه داد: یا کارشناسانی که به شهرداری مشاوره داده بودند کارشناس نبوده‌اند و یا محاسبات مدیریت شهری گرگان درست نبوده است.

 

تقاطع غیرهمسطح نیاز نداشتیم

شهروندان گرگانی از ترافیک سنگین خیابان ولیعصر و مسیر دسترسی ناهار خوران و النگدره که هم‌اکنون تنها تفرجگاه‌های مرکز استان محسوب می‌شوند، کلافه‌اند؛ درعین‌حال امیدی هم به مدیریت شهری گرگان در حل معضل ترافیک ندارند و معتقدند تقاطع‌های غیرهمسطح محور ناهار خوران برای حل این معضل کارساز نبوده‌اند.

 

نکته‌ای که یک کارشناس حمل‌ونقل ترافیک آن را به گونه دیگری بیان کرده و بهمهر اظهار کرد: مدیریت شهری باید به دنبال انجام کارهای ماندگار در شهر بوده تا بتواند بازخوردهای خوبی بگیرد.

 

محمد تنفیظی جریان ترافیک را به آب روان رودخانه تشبیه کرد و افزود: تا زمانی که سدی جلوی آب روان قرار نگیرد این جریان راه خودش را پیدا می‌کند.

 

وی ادامه داد: مدیریت شهری گرگان در این دوره با اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح گپ‌های ترافیکی و تقاطع‌های موجود را از بین برد.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل و ترافیک تأکید کرد: اجرای تقاطع غیرهمسطح در محور ناهار خوران نیاز نبود و برای حل معضل ترافیک کافی بود تعداد تقاطع‌ها را بیشتر می‌کردیم.

 

وی بابیان اینکه این تنها راه‌حل نبود و راه‌حل‌های دیگری هم وجود داشت، اضافه کرد: محور ناهار خوران به موج سبز و گپ‌های ترافیکی نیاز داشت و افزایش تقاطع‌ها بازمان بندی متفاوت چراغ‌های راهنمایی می‌توانست مشکل را تا حد زیادی رفع کند.

 

تنفیظی به حُسن های اجرای گپ‌های ترافیکی در محور ناهار خوران اشاره و تصریح کرد: اگر تعداد تقاطع‌ها زیاد می‌شد شما درنهایت دو بار (حدود ۶ تا هفت دقیقه) پشت چراغ تقاطع گلشهر می‌ماندید و حرکت می‌کردید و مانند الآن پشت یک ترافیک سنگین نمی‌ماندید و کلافه و سردرگم نمی‌شدید.

 

تعجیل در اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح گرگان

وی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری گرگان در این دوره راه‌حل آسان اما پرهزینه‌ای را برای حل معضل ترافیک این محور انتخاب کرد؛ احساس می‌کنم در اجرای این پروژه‌ها (تقاطع‌های غیرهمسطح) تعجیلی وجود داشته است.

 

در محور ناهار خوران با ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح، مقدار مسیرهای ترددی افزایش نیافت بلکه فقط تعداد تداخل‌های حرکتی کمتر شدوی گفت: شاید دغدغه مدیران شهری گرگان این بود که زودتر این مشکل برطرف شود اما بهتر بود جلسات و کارگروه‌های کارشناسی بیشتری برگزار می‌شد و با تأخیر ۶ ماهه یا یک‌ساله کاری انجام می‌دادیم که برای ۲۰ سال آینده شهرمان مؤثر بود.

 

این مشاور اجرای پروژه‌های ترافیکی شهرداری‌های کشور بیان کرد: درواقع با اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح گلشهر و دخانیات در این محور، ما دو سد بزرگ در مقابل جریان آب رودخانه قرار داده‌ایم.

 

وی متذکر شد: نتیجه ایجاد این دو سد بزرگ در جریان ترافیک محور ناهار خوران کوچ ترافیکی است؛ یعنی ما مشکل را در یک نقطه برطرف کرده اما در چند نقطه دیگر نزدیک آن مشکل مشابه آن را ایجاد می‌کنیم.   

 

 تداخل‌های حرکتی مشکل‌آفرین حذف نشد

تنظیفی تأکید کرد: در محور ناهار خوران با ایجاد تقاطع‌های غیرهمسطح، مقدار مسیرهای ترددی افزایش نیافت بلکه فقط تعداد تداخل‌های حرکتی کمتر شد و در این کم کردن تداخل‌های حرکتی هم چون مطالعات درستی انجام‌نشده بود تداخل‌های حرکتی که خیلی مشکل‌آفرین بود حذف نشد.

 

به گفته وی اگر در تقاطع گلشهر به‌جای زیرگذر، روگذر اجرا می‌شد؛ مشکلات این محور به‌کلی رفع شده و به‌جای قطع یک هزار اصله درخت ۱۰ تا ۱۲ درخت قطع می‌شد و خاطرات گذشته گرگان (درخت، جوی آب روان و...) حذف نمی‌شد و مثل الآن با معضل پیاده‌روی کم‌عرض مواجه نبودیم.

 

این کارشناس حمل‌ونقل و ترافیک همچنین گفت: در این شرایط و حفظ عرض هفت متر پیاده‌رو در محور ناهار خوران امکان ایجاد مسیر تردد دوچرخه هم فراهم می‌شد اما هم‌اکنون با اجرای زیرگذر گلشهر ما این قابلیت را هم از بین برده‌ایم.

 

وی بابیان اینکه در طراحی تقاطع‌های غیرهمسطح گرگان اشتباهات محرزی داشته‌ایم، افزود: اجرای میدان در گلشهر یکی از این اشتباهات بود که در دونقطه تداخل حرکتی بسیار بد و احتمال تصادف پهلوبه‌پهلو فراهم کرده‌ایم.

 

وی ادامه داد: این تقاطع با چراغ کاملاً قابل‌مهار کردن بود شاید مدیریت شهری احساس کرده چون قبلاً هم این تقاطع چراغ‌راهنما داشته این تفکر در مردم به وجود بیاید که اتفاق خاصی رخ نداده است.

 

هم‌اکنون ترافیک مرکز شهر و برخی از خیابان‌های گرگان در حد بحران است و با زدن زیرگذر هم مشکل حل‌نشده استتنظیفی تصریح کرد: هم‌اکنون کاربری‌های جاذب سفر (کاربری‌های تجاری- مسکونی) محور ناهار خوران تا پل سید مسعود اتفاق افتاده بدون اینکه فضایی برای پارک حاشیه‌ای وجود داشته باشد یا اینکه پارکینگ‌های چندطبقه در این محور ایجاد کرده باشیم.

 

وی به راهکار پیشنهادی برای حل معضل ترافیک در شرایط فعلی محور ناهار خوران هم اشاره و خاطرنشان کرد: هم‌اکنون می‌توانیم با ایجاد گپ ترافیکی معضل ترافیک را حل کرده و بار ترافیکی را به سمت تقاطع‌ها تقسیم کنیم.

 

وی متذکر شد: درعین‌حال نباید از فراهم کردن مسیرهای ویژه و تجهیزات برای حمل‌ونقل همگانی برای ارائه خدمات بهتر، ایمن‌تر و سریع‌تر در این محور غفلت کنیم.

 

بازنگری در نسخه حمل‌ونقل شهری گرگان

این کارشناسی حوزه حمل‌ونقل و ترافیک در حالی به اشکالات اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح محور ناهار خوران اشاره می‌کند و راهکارهایی برای حل معضل ترافیک کلافه کننده این محور پیشنهاد می‌دهد که مدیرکل راه و شهرسازی گلستان معتقد است که نسخه حمل‌ونقل شهری گلستان تاکنون درست نبوده و نیازمند بازنگری است.

 

ابراهیم مبارک قدم در گفتگو با مهر اظهار کرد: هم‌اکنون بخش عمده منابع اعتباری و پروژه‌های عمرانی شهرها معطوف به اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح شده و هزینه‌های سنگینی را به همراه داشته است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان افزود: گرچه اقدامات انجام‌شده قابل‌توجه و تقدیر است اما واقعیت این است که چاره معضلات و مشکلات ترافیکی تنها در اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح نیست.

وی ادامه داد: اگر به کلان‌شهرهای کشور نگاه کنیم توسعه شبکه معابر و اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح و ... از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغازشده و همچنان با مشکل ترافیک مواجه هستیم و اوضاع بدتر شده است و این امر نشان می‌دهد نسخه حمل‌ونقل شهری ما چندان درست نیست و باید بازنگری شود.

 

مبارک قدم اضافه کرد: هم‌اکنون ترافیک مرکز شهر و برخی از خیابان‌های گرگان در حد بحران است و در پیک ترافیک سطح سرویس پایین است و با زدن زیرگذر هم مشکل حل‌نشده است.

 

وی تصریح کرد: نمی‌خواهم کلاً فلسفه اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح را نفی کنم اما معتقدم اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح ناهار خوران نشان داد، این راهکاری موقتی است و ترافیک را از یک تقاطع عبور داده اما در تقاطع دیگر گیر می‌اندازد.

 

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان متذکر شد: ترافیک و حمل‌ونقل را نمی‌توانیم نقطه‌ای ببینیم بلکه باید ساختار عبور و مرور را کلی و منطبق با ساختار شهر ببینیم.

 

تجربه اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح و ترافیک سنگین محور ناهار خوران نشان می‌دهد که اجرای پروژه‌های این‌چنین مُسکن بوده و بحران را مقطعی حل می‌کند و باید مدیریت شهری گرگان مطالعات طرح جامع ترافیک گرگان به اتمام رسانده و آن‌ را اجرایی کند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.