| کد خبر: 130518 |

۵۶۰ هکتار تفرجگاه شهری در اختیار شهروندان تهرانی

تین نیوز
سال‌ها پیش تهران بود و میدان آزادی به‌عنوان تنها عرصه باز شهری. سال‌ها پیش اگر قصد گذران اوقات فراغت داشتی، به‌ندرت فضایی راحت می‌توانستی پیدا کنی اما طی سال‌های گذشته، هر بار عرصه ‌تازه‌ای برای مردم فراهم شد؛ باغ موزه دفاع‌مقدس، پردیس‌های سینمایی ملت، زندگی، راگا، بوستان ولایت، بوستان یاس فاطمی، برج میلاد و منطقه ویژه عباس‌آباد.
 

به گزارش همشهری آنلاین، هنگامی که در سال94 دو پروژه مهم منطقه ویژه عباس‌آباد یعنی پل‌طبیعت و گنبد مینا به بهره‌برداری رسید، شهروندان نگاهشان را بیشتر به این منطقه دوختند.عباس‌آباد شد فضای ویژه گردشگری. بوستان‌های آب و آتش، بنادر، منظومه شمسی و نوروز در یک سو و بوستان طالقانی، باغ موزه دفاع‌مقدس، باغ کتاب، باغ‌هنر و باغ‌های موضوعی در سوی دیگر فضای گسترده‌ای برای شهروندان فراهم کردند.

 

شکل‌گیری منطقه عباس‌آباد البته بسیار پیش‌تر نشانه‌گذاری شده بود؛ هنگامی که در دهه70 مقام‌معظم رهبری در پاسخ به نامه‌ای از سوی وزیر وقت مسکن در مورد منطقه عباس‌آباد فرمودند: «کاربری اراضی عباس‌آباد، فضای سبز و حسب نیاز کاربری‌های فرهنگی با مقیاس ملی و منطقه‌ای خواهد بود.»

 

سخنان رهبر معظم انقلاب افق حرکت منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد را ترسیم کرد اما مجموعه منطقه عباس‌آباد یک دهه بعد یعنی در اواسط دهه80 تبلور یافت. از اوایل دهه80 کار برای احداث بزرگ‌ترین منطقه فرهنگی و گردشگری پایتخت با محوریت مصلای تهران آغاز شد و بعد از گذشت تقریبا چند سال با بهره‌برداری از مجموعه باغ‌های مختلف و پروژه‌های بزرگ به نخستین مکان تفریحی و فرهنگی پایتخت تبدیل شد.

 

  • نه به سازمان‌های دولتی

بیش از 560هکتار از اراضی شهستان که در روزگار محمدرضا پهلوی قرار بود به‌عنوان مرکز شهری مدرن، تهران را بسازد و جایی برای حضور وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی باشد، ناگهان با پیروزی انقلاب اسلامی، به عرصه‌ای مردمی تبدیل شد؛ عرصه‌ای عاری از خودرو و فضای اداری. عباس‌آباد هم‌اکنون محلی است برای گذران اوقات فراغت شهروندان تهرانی و سراسر کشور. پروژه‌های متعدد این منطقه مورد توجه مردم سراسر کشور است و محلی است برای دیپلماسی شهری.

 

منطقه ویژه عباس‌آباد مکانی است برای احیای حیات مدنی شهروندان. جایی است که شهروندان؛ با حضور در آن احساس خوبی دارند. حس تعلق شهروندی در این منطقه شکل گرفته است. به‌تدریج این منطقه به جایی هویت‌ساز برای شهروندان تبدیل شده‌است.

 

البته این منطقه نه به‌دلیل وجود بناها و بوستان‌ها و فضاهای کالبدی مورد توجه است بلکه برنامه‌های متعدد فرهنگی در این مجموعه باعث استقبال شهروندان از منطقه ویژه عباس‌آباد شده‌است. برگزاری برنامه‌های مختلف فرهنگی در این مجموعه، باعث شده‌است تا شهروندان نگاه ویژه‌ای به منطقه داشته باشند. در روزهای نوروز، ویژه‌برنامه‌های «عید شرقی» طی چند سال گذشته، باعث توجه شهروندان سراسر کشور به این منطقه ویژه شده‌است. از طرفی برگزاری برنامه‌های متعدد فرهنگی ازجمله «چله اشک و شوق» و «سکوت‌سرخ» در ایام محرم مورد استقبال شهروندان بوده‌است.

 

  • عباس‌آباد؛ گستره‌ای فرامنطقه‌ای

منطقه ویژه عباس‌آباد در راستای هویت بخشی شهر تهران طی یک دهه گذشته گام‌های محکمی برداشته است. توسعه حیات مدنی در این منطقه با توجه به تدابیر شهردار و شورای شهر تهران، طی سال‌های گذشته در حال شکل‌گیری است. منطقه عباس‌آباد نه‌تنها جغرافیای شهر تهران که جغرافیای فرامنطقه‌ای را تحت‌تأثیر قرار داده‌است.

 

این منطقه با وجود چند ایستگاه خط یک مترو که به فرودگاه امام‌خمینی (ره) متصل است، دسترسی بین‌المللی برای آن فراهم کرده‌است. وجود بزرگراه‌های شرقی و غربی و شمالی و جنوبی در 2 سوی آن باعث شده‌است تا شهروندان تهران و کشور به آن دسترسی بهتری داشته باشند. پیش‌بینی بیش از 35هزار پارکینگ در این مجموعه به‌معنای ایجاد فضای مناسب خدماتی به شهروندان است. همچنین بیش از 18پل در این مجموعه پیش‌بینی شده است تا بتواند بخش‌های مختلف این مجموعه بزرگ را به هم متصل کند.

 

  • پروژه‌های شاخص و اهداف

هرکدام از پروژه‌های عباس‌آباد به نمادی برای تهران مدرن تبدیل‌شده‌اند. پروژه گنبد مینا، باغ کتاب، باغ هنر و بوستان نوروز، میدان مشاهیر، بوستان آب و آتش، باغ موزه دفاع‌مقدس و پل طبیعت جلوه خاصی به شهر داده‎اند. همه اینها در اختیار مردم است. برنامه دراز مدت منطقه ویژه عباس آباد، بیانگر شکل‌گیری یک مجموعه منسجم فرهنگی و اجتماعی است که نمادی از فرهنگ و هویت و ارزش‌های ایران اسلامی‌است. گنبد مینا مرکز علم نجوم کشور می‌شود.

 

باغ کتاب، جایی می‌شود برای حضور دائمی فرهیختگان و نویسندگان. باغ هنر، مکانی خواهد شد برای اجتماع هنرمندان و شاعران و هنرپیشگان. بوستان نوروز هم نماد دیپلماسی شهری و جلوه‌گاه چهره‌بین‌المللی تهران خواهد شد. میدان مشاهیر نیز مردم را با پیشینیان و بزرگان تاریخ این مرزو بوم آشنا خواهد کرد. بوستان آب و آتش نیز همانگونه که این روزها شاهدش هستیم، مرکزی برای تفریح و تفرج است و مکانی برای تدبر. باغ موزه دفاع‌مقدس نیز یادآور 8سال ایستادگی و مقاومت مردانی است که از جانشان گذشتند و ایثار کردند و در نهایت پل طبیعت، که نمادی تازه برای شهر تهران است؛ پلی بزرگ و در هم تنیده با طبیعت و به نام طبیعت.

 

  • جایی برای فعالیت فاخر فرهنگی

منطقه عباس‌آباد در آینده به‌صورت یک منطقه ویژه عملکرد فرهنگی خواهد داشت و بیش از پیش به‌عنوان قطب فرهنگی پایتخت به توسعه حیات مدنی کمک خواهد کرد. این مکان در آینده مکانی خواهد بود برای فعالیت‌های فاخر فرهنگی؛ مکانی که پاتوق فرهنگی چهره‌های شاخص فرهنگی کشور خواهد شد و بخش عمده‌ای از فعالیت‌های تأثیر‌گذار در این محدوده شکل خواهد گرفت. نخستین گام‌ها برای شکل‌گیری یک منطقه ویژه در منطقه عباس‌آباد برداشته شده است.

 

طی سال‌های گذشته با دستور شهردار تهران کارگروهی ویژه‌برنامه‌ها و اهداف و سیاست‌های کلی مجموعه عباس‌آباد را طراحی و تدوین می‌کنند و بر فعالیت‌های آن نظارت کامل دارند تا چنین هدفی محقق شود. این مجموعه برنامه‌های گسترده‌ای در راستای ارتقای فرهنگ اسلامی و ایرانی درنظر دارد که با اتمام چند پروژه باقیمانده به نتیجه خواهد رسید. هم‌اکنون برخی از پروژه‌های این مجموعه در دست ساخت و طراحی است و برخی دیگر از آن نیز کامل شده است.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.