| کد خبر: 130444 |

نامزد پنجمین انتخابات شورای شهر تهران:

تنها هوشمندسازی می‌تواند مشکلات شهری را سامان دهد

تین نیوز

علی ناظم نامزد انتخابات شورای شهر تهران معتقد است که برای حل کردن مشکلات شهر تهران در همه زمینه ها باید به سمت گسترش و نهادینه سازی شهر هوشمند و الکترونیک حرکت کنیم.

به گزارش ایلنا، علی ناظم  با اشاره به اینکه سال ها در زمینه شهر الکترونیک و هوشمند پژوهش و تحقیق کرده است، گفت: من ابتدا قصد ورود به انتخابات را نداشتم و طرح های خود را در زمینه شهرالکترونیک و هوشمند توسط تیم متخصص خودم به اعضای شورای شهر ارائه کردم اما اعضا از این طرح ها استقبال نکردند.

وی ادامه داد: تعدادی از دوستان من که جزو نخبگان مبحث شهر الکترونیک و هوشمند هستند به این نتیجه رسیدند که این طرح زمانی اجرایی می شود که فردی در شورا حضور داشته باشد که به آن اشراف کامل داشته و اهمیت اجرای آن را بداند لذا به من پیشنهاد دادند تا خود را برای انتخابات شورای شهر نامزد کنند.

ناظم با اشاره به اینکه طرح شهر هوشمند سازی را به دولت یازدهم ارائه داده بود و استقبال نیز شده بود اما به دلایلی اجرای آن امکانپذیر نشد، افزود: امروز نیاز شهر تهران بر این است که یک شهر هوشمند بر بستر الکترونیک طراحی و اجرا شود و معتقدم با اجرای این طرح در شهرداری تهران همچنین حمایت شورای شهر بسیاری از معضلات شهری رفع و یا بهبود می یابد.

وی ادامه داد: می توان با هوشمندسازی شهر مشکلاتی همچون ترافیک، آلودگی های صوتی، تصویری و آلودگی هوا و بسیاری از مسائل و مشکلات شهر را بهبود بخشید.

ناظم در پاسخ به این سوال که با وجود وضعیت فعلی اینترنت در کشور و نبود بسترهای لازم اجرای این طرح چگونه ممکن است گفت: معتقدم می توان این طرح را ابتدا در شورای شهر و در شهرداری تهران اجرا کرد زیرا شورای شهر و شهرداری تهران مانند دولت مستقر دارای قدرت موازی و خوبی هستند و با همکاری هم می توانند شهر هوشمند را اجرا کنند.

ناظم ادامه داد: متاسفانه یکی از دلایلی که شورای شهر تهران و شهرداری آنگونه که باید نتوانسته تا مشکلات شهر تهران را حل کند این است که افراد متخصص که دارای برنامه باشند وارد این شورا نشدند به همین دلیل من به مردم توصیه می کنم که برای رای دادن و انتخاب افراد به کارنامه و تخصص آنها دقت کنند.

ناظم ادامه داد: بحث شهر الکترونیک برای امروز و دیروز نیست بلکه از زمان دولت خاتمی بر توسعه شهر و دولت الکترونیک تاکید شد. امروز نیز بسترهای لازم تقریباً وجود دارد و مثلاً در برخی سیستم ها همچون سیستم بانکی، گزارش گیری، مدیریت، ثبت نام های مختلف از بستر الکترونیک استفاده می شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که این سیستم ها یکپارچه نیست به همین دلیل ما در اولین برنامه خود در شورا یکپارچه کردن سیستم ها را از داخل شهرداری آغاز می کنیم. مثلاً شهرداری تهران امروز برای ماشین آلات خود هیچ سیستم یکپارچه ای ندارد و برای یافتن محل آنها گاهی دچار سردرگمی می شود .


ناظم افزود: بعد از گسترش شهر الکترونیک و یکپارچه سازی می توان هوشمندسازی را آغاز کرد. این هوشمندسازی در بخش هایی همچون ترافیک، درمان، انرژی، سوخت، امنیت قابل اجرا است. درباره تمامی این مراحل بحث شده و گروهی از نخبگان پژوهش های خوبی انجام دادند.

ناظم با اشاره به اینکه با اجرای طرح شهر هوشمند می توان اشتغال ایجاد کرد گفت: اجرای این طرح نیازمند همکاری نخبگان و همچنین استفاده از شرکت های دانش بنیان است. زمانی که کار به این بخش واگذار می شود علاوه بر تقویت بخش خصوصی می توان اشتغال زایی ایجاد کرد و افراد متخصص و غیر متخصص با اجرای این طرح مشغول به کار می شود.

وی درباره زمان بهره برداری این طرح گفت: بعد از آنکه شورای پنجم آغاز به کار کرد و شهردار انتخاب شد و دولت جدید نیز همکاری خود را با شهرداری آغازکرد می توان اجرای طرح را آغاز کرد و بعد ازا جرای طرح در سال اول ما می توانیم پروژه های خوبی را کلید بزنیم.

ناظم افزود: از سال دوم اجرای طرح اثرات مثبت شهر الکترونیک و شهر هوشمند برای شهروندان کاملاً محسوس است.همچنین با شهر هوشمند ما نیاز به شهروند الکترونیک و هوشمند داریم که بتواند از شهر هوشمند استفاده کند.

وی ادامه داد: با استفاده از مراکزی که شهرداری دارد همچون فرهنگسراها، خانه های فرهنگ در محلات می توانیم دوره های آموزش شهروند الکترونیک و هوشمند را اجرا کنیم و گام بزرگی به سمت شهر هوشمند برداریم.

ناظم ادامه داد: اجرای این طرح باعث می شود که بسیاری از سفرهای درون شهری کاهش پیدا کند و اولین تاثیر کاهش این سفرها کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا است.

وی با اشاره به اینکه برای رفع آلودگی هوا علاوه بر اجرای طرح هایی همچون شهر هوشمند باید در بخش خودروسازی نیز تغییراتی صورت بگیرد افزود: امروز هر موتور سیکلت هشت برابر یک خودرو دود و آلودگی ایجاد می کند. می توان با جایگزینی این موتورها با موتورهای برقی کمک زیادی به کاهش آلودگی هوا کرد و پروژه موتور برقی ازجمله طرح هایی است که من به جد آن را پیگیری خواهم کرد.

ناظم افزود: همچنین علاوه بر گسترش استفاده از موتورهای برقی می توان به سمت استفاده از انرژی های پاک مانند انرژی های خورشیدی برای تامین انرژی موتورسیکلت ها و سایر وسایل نقلیه رفت.

وی با اشاره به اینکه برنامه دیگر وی توجه به بالا بردن فرهنگ در شهر است گفت: از نظر من فرهنگ یعنی آموزش و بالا رفتن فرهنگ و داشتن فرهنگی والا به جز با آموزش امکانپذیر نخواهد بود به همین دلیل باید آموزش را در شهر جدی بگیریم.

ناظم افزود: الکترونیک سازی شهر و ایجاد شهر هوشمند می تواند کمک زیادی به گسترش آموزش های شهری و شهرنشینی به ما بکنند و قطعاً تاثیر زیادی در ارتقای سطح فرهنگی شهر دارد.

وی ادامه داد: اولویت من در شورای پنجم رسیدگی به مشکلات پهنه جنوب تهران است زیرا معتقدم شورای چهارم شهر تهران به پهنه جنوبی تهران آنگونه که باید توجه لازم را نکرده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.