| کد خبر: 130441 |

شهرسازی ریل‌پایه تنها راه فرار از دو معضل جانکاه ترافیک و آلودگی هوای تهران

تین نیوز

نایب رییس کمسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ۸۶ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلایندگی وسایل حمل و نقل عمومی است، گفت: برای برطرف کردن آلودگی و فرار از ترافیک سنگین تهران، حمل و نقل ریلی باید در سه حوزه درون‌شهری، حومه‌ای و بین شهری توسعه یابد.

 

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اسماعیل دوستی با تأکید بر اینکه یکی از برنامه‌های مدیریت شهری روز دنیا در کلانشهرها بهره‌گیری از حمل و نقل ریلی است و ما باید در این جهت گام برداریم، گفت: با حمل و نقل ریلی علاوه بر رفع آلودگی از میزان ترافیک نیز کاسته می‌شود. 

 

وی با بیان اینکه مضرات استفاده از وسایل حمل و نقلی آلاینده روز به روز بیشتر خود را نشان می‌دهد، افزود: بر اساس آمار منتشرشده از سوی سازمان جهانی بهداشت (WHO)، سالیانه بیش از یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در جهان در اثر آلودگی جان خود را از دست می‌دهند. جالب اینکه این بحران علاوه بر جانداران بر ساختمان‌ها نیز تأثیرگذار است و به‌مرور به تخریب آن‌ها منجر می‌شود.

 

دوستی اضافه کرد: بر اساس مستندات آلودگی هوا چهارمین عامل مرگ‌ومیر در جهان است به‌این‌ترتیب که از هر ۱۰ مرگ در جهان یک نفر بر اثر آلودگی هوا جان می‌بازد و در همین راستا ۵.۵ میلیون نفر از جان‌باختگان دنیا بر اثر صدمات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

 

نایب رییس کمسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران به وضعیت ناسالمِ هوای تهران که طی سال‌های اخیر و به‌ویژه در فصل سرد سال بارها برای سالمندان و کودکان و بیماران خطرآفرین شد، اشاره و تصریح کرد: طی سال‌های اخیر میزان آلایندگی هوا با عبور میزان ذرات معلق از حد استاندارد، به حالت ناسالم برای همه گروه‌های جامعه رسیده است.

 

وی با یادآوری اینکه حدود ۸۶ درصد آلودگی هوای تهران ناشی از دود خودروهاست و ۱۴ درصد باقی‌مانده نیز مربوط به فعالیت کارخانه‌ها و بخش‌های صنعتی همچون سیمان است، گفت: برای کنترل این حجم بالای آلایندگی وسایل حمل و نقلی باید به سمت شهرسازی بر مبنای ریل حرکت کرد و این امر نه تنها در داخل شهر، بلکه باید در حومه شهر نیز توسعه یابد.

 

این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه طبق مطالعات تطبیقی آلودگی هوا در ایران سالانه حدود ۴ هزار و ۴۰۰ نفر در شهر تهران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، گفت: هرچند این آمار هنوز از سوی نهادهای رسمی مورد تأیید قرار نگرفته است اما با در نظر داشتن متوسط این رقم در نمای کلی در سراسر کشور هزینه‌ای بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال بر مبنای قیمت دلار روی دست کشور می‌گذارد در حالیکه با رقم بسیار کمتری می‌توان این خطر را از شهر دور نگه داشت.

 

دوستی عنوان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته میزان آلودگی ناوگان ریلی در مقایسه با حمل‌ونقل جاده‌ای در کلان‌شهری مثل تهران کمتر از ۰.۳ درصد خواهد بود همین مسئله برای لزوم روی آوردن به حمل و نقل ریلی کافی است.

 

نایب رییس کمسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه حمل ریلی درون شهری، حومه‌ای و برون شهری باید به یکدیگر اتصال و پیوند داشته باشند، افزود: نقاط اتصال این سه باید در مراکز شهرها باشد تا دسترسی مردم به نقاط دلخواه میسر شود تا نیازی به استفاده از سایر مُدهای حمل و نقل نباشد.

 

وی تأکید کرد: در حال حاضر در کلانشهر تهران حمل و نقل ریلی بیشتر معطوف به حمل و نقل ریلی درون‌شهری(مترو) است و باید برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای توسعه حمل و نقل ٬حومه را نیز بیش از پیش جدی گرفت.

 

دوستی یادآور شد: مجموع خطوط ریلی تهران تا پایان سال به  حدود ۳۰۰ کیلومتر خواهد رسید درحالیکه این آمار در شهر ریل پایه توکیو که ریل را مبنای حمل و نقل خود قرار داده، دو هزار و ۵۰۰ کیلومتر است.

 

وی شهرسازی ریل پایه را الگویی مناسب برای رفع دو معضل جانکاه ترافیک و آلودگی هوای تهران برشمرد و ادامه داد: این گزارشات و تفاسیر آن یعنی هزینه‌های ناشی از عدم استفاده از قطار در سفرهای برون شهری و درون شهری مؤید این مطلب است که توسعه ریل و ایجاد آن در شرایط فعلی، تنها جایگزین مناسب برای پرداخت کمترین هزینه جانی و مالی ناشی از اینگونه آلودگی‌ها است و این مسئله باید در برنامه‌های مدیریت شهری تهران قرار گیرد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    پیشنهاد دارم میدان ازادی بعنوان مرکز انواع حمل و نقل مترو brtشبانه روزی و اتوبوس ها و ترمینال مجهز به ایستگاه قطار شود.

    با 4 کیلومتر تونل از زیر مهراباد، آزادی متصل به خط آهن سراسری می شود و می تواند محل مسافرگیری غرب تهران بشود .

    همچنین می تواند نقش قطار حومه ای هم از شهریار شهر قدس و کرج به میدان آزادی متصور بود.

    مطمئنا استقبال چند ده برابر خواهد شد و با مترو هم رقابت خواهد کرد چون مسافر مستقیم به آزادی می رسد اگر راه آهن با 4 کیلومتر تونل دو طبقه میدان آزادی را متصل خط آهن سراسری بکند و کوتاهترین مسیر دیگر که امکان تبادل بالا مسافر به راه اهن خواهد داد .


    ساخت ایستگاه عباس آباد چون فاصله زیاد با خطوط ریلی دارد مستلزم هزینه زیاد تونل سازی هست .

    درحالی که میدان آزادی بعنوان قلب حمل و نقل تهران، کوتاهترین فاصله را با خط اهن برای اتصال دارد مضاف که می توان قسمتی از زمین های مهراباد را تصرف و به راه اهن تحویل داد تا با یک تونل به مهراباد از انجا زمینی و سپس کمی زیر زمینی متصل خط اهن سراسری شود .

    مطمئنا مسافران قطار حومه ای هم اگر بفهمند مقصد قطارها میدان ازادی است ضریب اشغال مسافر 100 درصد می شود حتی خط با مترو کرج هم رقابت خواهد کرد و بخشی از مسافران بخود اختصاص خواهد داد و مسافران از انجا به مترو خواهند رفت .

    مطمئنا ساخت ایستگاه دوم قطار در میدان ازادی به سمت ترمینال بصورت مانند مترو زیر زمینی تحول عظیمی در دسترس پذیری و جذب مسافران خواهد داشت

  • ناشناس 0 0

    برای گرفتن سهم جاده و انتقال به ریل باید ایستگاه های راه اهن به قلب شهر منتقل شوند تا ریل به الویت اول تبدیل شود چه در مسافرت های بین شهری و چه در قطار حومه ای