| کد خبر: 129732 |

حجم درآمدها و بدهی‌های شهرداری معادله چند مجهولی است

تین نیوز

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان و نامزد انتخابات پنجم شورای شهر تهران بااشاره به بدهی‌های شهرداری تهران و سهم هر تهرانی از آن، گفت: ما هیچ گزارش دقیقی از میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران، بانک‌ها و... نداریم و اعداد بین 20 تا 60 هزار میلیارد تومان متغیر است اما عدد 60 هزار میلیارد تومان واقعی‌تر به نظر می‌رسد.

 

به گزارش ایسنا، اگر جمعیت ثابت تهران را 8.7 میلیون نفر در نظر بگیریم سهم هر تهرانی از میزان بدهی‌های شهرداری حدود 80 میلیون ریال است.

 

افشین حبیب‌زاده بااشاره احصاء چالش‌های شهر تهران در هشت محور توسط کمیته شورای شهر شورای عالی اصلاح طلبان و تهیه راهکار برای آنها، در تشریح این چالش‌ها گفت:  یکی از مهمترین اولویت‌های ما در صورت راهیابی به شورای شهر حل مشکلات و چالش‌های کالبدی است، توزیع نامتوازن مکان‌های ارائه دهنده خدمات، نفوذ بالای کاربری‌های اداری و تجاری در بافت مسکونی، عدم توزیع مناسب اماکن اموزشی و... درسطح شهر سبب شده تا با پدیده‌هایی همچون شب مردگی و شلوغی برخی مناطق در طول روز به دلیل دسترسی به مراکز آموزشی و فرهنگی روبه‌رو هستیم و از سوی دیگر شاهدیم که مردم برای دسترسی به برخی مراکز مجبور هستند مسافت طولانی را طی کنند که این مساله به ترافیک نیز دامن می‌زند.

 

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای پنجم با بیان اینکه برای هرکدام از چالش‌های هشت‌گانه تهران راهکارهایی نیز در نظر گرفته شده است، گفت: تجمیع کاربری‌های اداری و نظارت دقیق برای عدم نفوذ بافت‌های اداری به مسکونی می‌تواند راه‌حلی برای این چالش مهم باشد.

 

حبیب‌زاده با بیان اینکه یکی از چالش‌های بزرگ تهران بافت فرسوده است، گفت: 4400 هکتار از مساحت شهر تهران را بافت فرسوده پوشانده است که البته براساس آمار سال 93 بیش از 2 میلیون نفر در این مناطق دارای بافت فرسوده زندگی می‌کردند که حالا با توجه به افزایش جمعیت و گسترده‌تر شدن بافت‌های فرسوده در تهران قطعا عدد خطرپذیری افزایش یافته است و از سوی دیگر شهرداری تهران از سال 94 الزام استفاده از مجریان ذی‌صلاح را در حین ساخت و ساز حذف کرده است و این بدین معناست که هر فردی با هر سابقه‌ای می‌تواند به ساخت و ساز با هر کیفیتی روی بیاورد و ممکن است خانه‌هایی ساخته شود که در عین آنکه نوساز هستند اما بافت فرسوده و در معرض خطر نیز باشند.

 

وی  با بیان اینکه ما در شهر تهران با ساختمان‌هایی مواجه هستیم که خالی از سکنه است گفت: در حال حاضر برای بیش از 4 میلیون نفر خانه خالی برای سکوت در تهران وجود دارد که جای سوال است که آیا خدمات‌دهی شهر یا خیابان‌هایمان ظرفیت ورود بیش از ورود 4 میلیون انسان جدید را دارد و این در حالی است که مجوز ساخت این ساختمان‌ها تنها برای دریافت عوارض و پول داده شده و این نشان می‌دهد در سال‌های گذشته شهر تهران چگونه به فروش رفته و این حجم درآمدها و بدهی‌های شهرداری معادله چند مجهولی است که حل آن برعهده شورای شهر بعدی خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه عدم اعطای وام نوسازی به همه متقاضیان یکی از چالش‌های پیش روی نوسازی بافت‌های فرسوده است، گفت: بافت‌های فرسوده در صورت بی‌توجهی می‌تواند محل و بستری برای ایجاد و گسترش آسیب‌ها و ناهنجاری‌های مختلف به مانند منطقه 12 شود که برهمین اساس ورود سریع و مناسب برای رفع چالش‌های بافت فرسوده لازم است و از سوی دیگر بافت فرسوده به دلیل نوع بافتش در زمان بروز حوادث هرچند کوچک، خطرپذیرتر هستند و باید احداث مراکز امدادرسانی کوچک را در قلب بافت‌های فرسوده در دستور کار قرار داد تا در شرایط بحرانی و پیش از رسیدن امدادگران مردم با استفاده از این مراکز به خوددرمانی و کمک به دیگران مشغول شوند هرچند که در حال حاضر نیز شهرداری تهران ایجاد سوله‌های مدیریت بحران را در دستور کار قرار داده است اما متاسفانه شاهد هستیم که کاربری‌های دیگری همچون ورزشی، هنری، و... از آنها می‌شود و قطعا یکی از کارهای عملیاتی که شورای شهر پنجم با قید فوریت باید انجام دهد، ساماندهی و بازپس‌گیری سوله‌های مدیریت بحران است.

 

حبیب‌زاده یکی از اولویت‌های شورای شهر پنجم را توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش ترافیک دانست و گفت: عدم نوسازی حمل و نقل عمومی سبب شده است که ما با پدیده‌ای روبرو شویم که حتی وسایل عمومی دودزا و فرسوده هستند و این درست نیست که مدیریت شهری نسبت به تردد خودروهای دودزا حساس باشد و هر روز یک ممنوعیت برای آنها ایجاد کند اما وسایل عمومی که زیر نظر مدیریت شهری فعالیت می‌کند، دودزا و آلاینده باشد.

 

حبیب‌زاده به بیان اینکه مدیریت فعلی شهر مدعی است که دولت به آنها بودجه لازم برای توسعه حمل و نقل عمومی را نمی‌دهد، اظهار کرد: قطعا یکی از برنامه‌های شورای آتی هماهنگی و تعامل با دولت است تا بتوانیم مشکلات شهر را به راحتی و به دور از سیاسی‌کاری‌ها پیگیری کنیم هرچند دولت نیز مدعی است که بخش زیادی از سهم خود را پرداخت کرده است اما شهرداری نیز از سوی دیگر کمبود اعتبارات را بهانه‌ای برای عدم نوسازی حمل و نقل عمومی می‌داند و این در حالیست که ما در حوزه مترو نیز علاوه بر اینکه با کمبود واگن مواجه هستیم از بخش زیادی از برنامه عقب هستیم که باید با راهنمایی شورای پنجم توسعه مترو سرعت گیرد.

 

وی چالش‌های محیط زیست و خدمات شهری را یکی دیگر از اولویت‌های شهر پنجم عنوان کرد و گفت: سهم پایین حمل و نقل عمومی از انرژی‌های پاک، عدم تفکیک زباله‌ها از مبدا، عدم رعایت اصول دفن زباله‌های عفونی و غیرعفونی و... از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی با بیان اینکه در شهر تهران روزانه 90 الی 100 تن پسماند عفونی تولید می‌شود، گفت: این آمار مربوط به بخشی است که با شهرداری تهران قرارداد دارند و خدا می‌داند آن مراکز و بیمارستان‌هایی که با شهرداری قراردادی درخصوص جمع‌آوری و دفن ندارند پسماندهای عفونی خود را از چه طریق و در چه محل‌هایی دفن می‌کنند و این درحالیست که در شهرداری تهران یک دستگاه زباله‌سوز عمومی نداریم و این از عجایب مدیریتی فعلی است.

 

حبیب‌زاده با بیان اینکه این روزها بحث تولید برق از زباله مطرح شده است، اما در حال حاضر کارخانه‌ تولید برق از زباله در تهران زیر 5 درصد پسماندها را می‌سوزاند و تولید برق از زباله تنها به یک شوخی شباهت دارد، گفت: شهرداری از اسناد را منتشر کند که تاکنون چند وات برق تولید شده و در کدام منازل استفاده شده است.

 

وی ایمنی و مدیریت بحران را یکی دیگر از اولویت‌های شورای پنجم دانست و گفت: ریزش پلاسکو، ابعاد مختلف پنهانی را روشن کرد و همگان متوجه شدند که نبود نیروی انسانی متخصص می‌تواند شهر را در چه وضعیتی قرار دهد که برهمین اساس باید شورای شهر پنجم به طور جدی به بحث تجهیز سازمان‌های امدادی، آموزش نیروهای متخصص و حتی آموزش مردم در هنگام مقابله با بحران اقدام فوری انجام دهد.

 

عضو شورای عالی اصلاح‌طلبان با بیان اینکه رفع چالش‌های فرهنگی و اجتماعی و رفع مشکلات اقتصادی یکی دیگر از اولویت‌ها و برنامه‌های شورای پنجم است گفت: رانت، فساد، سوءاستفاده از بیت‌المال باید در مجموعه شهرداری تهران پایان یافت و شورای آتی باید در حوزه درآمدهای ناپایدار که شفافیت لازم را ندارند ورود جدی داشته باشند چراکه دیده شده شهرداری پروژه‌های سفارشی را آغاز می‌کند که بدون هیچ‌گونه مطالعه بوده و تنها هزینه برای شهر در بردارد و این در حالی است که سال‌هاست پیشنهاد راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های شورای شهر در کارتبال هیات رییسه مانده و حتی نیم‌نگاهی نیز به این طرح نشده است و حال جای سوال است که چرا هر اقدامی در باب شفاف سازی انجام می‌شود ابتر می‌ماند.

 

حبیب‌زاده با بیان اینکه اگر اصلاح‌طلبان اکثریت کرسی‌های شورای شهر را به دست بگیرند باید یک گزارش حسابرسی دقیق و مشخص از اقدامات شهرداری و شورا تهیه کنند و گزارش جامعی را پیش روی مردم قرار دهند، گفت: اگر این اتفاق نیفتد، با وجود حجم زیاد تخلفاتی که در شهرداری صورت گرفته، مردم با سوالات زیادی روبه‌رو می‌شوند و ممکن است شورای شهر پنجم را نیز مقصر این تخلفات بدانند در صورتی که هیچ نقشی در آن نداشته است.

 

وی با بیان اینکه باید شورای شهر پنجم حل مشکلات کارگران شهرداری را در دستور کار قرار دهد، گفت ما با پیمانکارانی مواجه هستیم که نه تنها حقوق و بیمه درستی برای کارگرانشان قائل نیستند بلکه قراردادهای سفید امضا در بین آنها منعقد می‌شود و ما مراجعات بسیاری داشته‌ایم که کارگران شهرداری از رفتار پیمانکاران شکایت داشته و موضوعاتی همچون به کارگیری اتباع بیگانه، جابه‌جایی بی‌دلیل کارگران شهرداری، پیگیری اجرای قانون سخت و زیان آور بودن مشاغل، عدم امنیت شغلی نیز باید پیگیری شود، چراکه مطلع شدیم حدود 20 درصد کارگران و کارمندانی که در شهرداری هستند حقوق شان را از پیمانکاران عمرانی شهرداری می‌گیرند و از طرف پیمانکاران عمرانی مامور به شهرداری هستند و هیچ قراردادی نیز میان آنها منعقد نشده است.

 

وی با بیان اینکه متاسفانه یکی از ایراد ت اصلی به شورای شهر فعلی وارد است عدم توجه به وظیفه ذاتی خود یعنی نظارت بر شهرداری است، گفت: شورای شهر در این زمینه بسیار کم کار بوده است و وقتی ما با اعضای فراکسیون اصلاح‌طلبان شورای چهارم در این زمینه صحبت می‌کنیم آنها می‌گویند که هنگامی که می‌خواهند تذکر یا استیضاحی داشته باشند با رای منفی اکثریت شورا مواجه می‌شوند و در دام بزرگ اکثریت اعضا گرفتار می‌شوند.

 

حبیب‌زاده با بیان اینکه به نظر می‌رسد اکثریت اعضای شورای فعلی، حمایت را به جای نظارت سرلوحه کار خود قرار داده‌اند، گفت: یکی از پیشنهاداتی که اصلاح‌طلبان در ابتدای شورای چهارم مطرح کردند کاهش اختیارات شهردار تهران بود و آنها خواستند که همه وظایف و اختیارات شهردار که طی سال‌های مختلف به وی داده شده و حدود آن نیز مشخص نیست لغو شود و بعد از بررسی مجددا اختیارات داده شود و شورای شهر تهران باید بسیار مراقب باشد که در دام افراد اکثریت گرفتار نشود.

 

وی در مورد میزان بدهی‌های شهرداری نیز گفت: ما هیچ گزارش دقیقی از میزان بدهی شهرداری به پیمانکاران، بانک‌ها و... نداریم و اعداد بین 20 تا 60 هزار میلیارد تومان متغیر است اما عدد 60 هزار میلیارد تومان واقعی‌تر به نظر می‌رسد. اگر جمعیت ثابت تهران را 8.7 میلیون نفر در نظر بگیریم سهم هر تهرانی از میزان بدهی‌های شهرداری حدود 80 میلیون ریال است.

 

عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان پیشنهاد داد اعضای اصلاح طلب در صورت راه یافتن به شورای پنجم باید گزارش حسابرسی دقیقی از شهرداری و مدیریتی 12 ساله انجام و منتشر کنند تا همگان متوجه شوند که «شهر سوخته‌»ای را در اختیار گرفته‌اند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.