| کد خبر: 129324 |

لزوم جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌ها در پایتخت

تین نیوز
موتورسیکلت‌های کاربراتوری ۲.۵برابر یک خودروی پراید آلایندگی ایجاد می‌کنند و باید بسترهای لازم برای جلوگیری از تردد این وسایل نقلیه در پایتخت فراهم شود.
 

به گزارش روزنامه همشهری آنلاین، مهرداد بائوج لاهوتی، رئیس فراکسیون مدیریت شهری ‌و ‌روستایی مجلس، درباره آغاز به‌کار 200موتورسیکلت برقی در پایتخت در تیرماه سال‌جاری با بیان اینکه منع تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در پایتخت زمان‌بر است، گفت: در جهت کاهش آلایندگی هوای پایتخت این اقدام، اقدامی بسیار مناسب است؛ البته بهتر است سازمان حفاظت محیط‌زیست با برنامه‌ریزی مناسب، فراهم‌کردن بسترها و اتخاذ تمهیدات ویژه از تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در پایتخت جلوگیری کند.

 

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با یادآوری به صفر رساندن تعرفه واردات خودرو و موتورسیکلت‌های برقی در لایحه هوای پاک، بر لزوم جلوگیری از تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در پایتخت تأکید کرد و افزود: در این لایحه تعرفه واردات خودرو و موتورسیکلت برقی را به صفر رساندیم و همچنین مقرر شد برای تولید آنها هم تسهیلاتی درنظر گرفته شود. از این‌رو با پیش‌بینی این شرایط، استقبال برای واردات و تقاضا افزایش می‌یابد.

 

وی با انتقاد از اینکه موتورسیکلت‌های کاربراتوری 2/5 برابر خودروهای یورو 2 آلایندگی ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: در واقع این وسیله نقلیه 7گرم آلایندگی ایجاد کرده این در حالی است که پراید با وجود غیراستاندارد‌بودن 2/5 گرم آلایندگی ایجاد می‌کند بنابراین با این اوصاف موتورسیکلت‌های کاربراتوری سهم بیشتری در آلایندگی هوای پایتخت دارند.

 

لاهوتی با بیان اینکه خودروها عامل 83درصد آلایندگی پایتخت هستند، ادامه داد: متأسفانه سالانه 5هزار نفر به‌دلیل آلودگی هوا در کشور به‌ویژه کلانشهرهای کشور جان خود را از دست می‌دهند درحالی‌که قسمت عمده این آلایندگی ناشی از تردد خودروهای فرسوده و موتورسیکلت‌های کاربراتوری است.

 

  • تردد کاربراتوری‌ها یعنی افزایش آلودگی هوا

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری افزایش آلایندگی هوای تهران را به‌دنبال دارد، بر ضرورت جایگزینی آنها با موتورسیکلت‌های برقی تأکید کرد و افزود: جایگزینی موتورسیکلت‌ها در کاهش آلایندگی هوای پایتخت می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد. نماینده مردم لنگرود در مجلس دهم با بیان اینکه گسترش حمل‌ونقل عمومی تأثیر زیادی در کاهش آلایندگی هوای پایتخت دارد، با یادآوری پیش‌بینی افزایش تعداد حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری در لایحه هوای پاک، گفت: براساس مصوبه‌ای از این لایحه، وزارت‌کشور موظف شد از محل درآمدهای عمومی شهرداری‌ها و بودجه عمومی خود در قانون بودجه (هر یک به‌میزان 50درصد)، ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون‌شهری را به میزان سالانه 5درصد با اولویت کلانشهرها و شهرهای بزرگ افزایش دهد که تحقق اهداف این مصوبه کاهش آلایندگی هوای کلانشهر تهران را به‌دنبال دارد.

 

رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: همچنین براساس مصوبه دیگری از این لایحه، خرید و فروش و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع و تمامی اشخاص حقیقی وحقوقی دارنده یا مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلف شدند وسایل‌نقلیه خود را پس از اتمام سن فرسودگی از رده خارج و مسئولیت خود را از این جهت، نزد یکی از مؤسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران بیمه کنند که با این اوصاف از تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری و فرسوده جلوگیری خواهد شد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.