| کد خبر: 129270 |

توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری سخت‌تر از ساخت مترو است

تین نیوز
 معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تـهران توســعــه فـرهنگ دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی را ۲چالش اصلی شهر تهران دانست.

 

به گزارش همشهری آنلاین، سیدمازیار حسینی در کارگاه تخصصی تدوین کلیات طرح جامع دوچرخه تهران که با حضور مشاوران هلندی در هتل المپیک برگزار شد؛ با بیان این مطلب گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که در این کارگاه باید روی آن بحث و بررسی شود؛ این است که مردم در هنگام استفاده از دوچرخه احساس ناامنی نداشته باشند.

 

وی با اشاره به پیشینه استفاده از دوچرخه در ایران ادامه داد: پیشینه این موضوع نشان می‌دهد که ایرانی‌ها در شهرهای مختلف از دوچرخه به‌عنوان یک مد حمل‌ونقلی استفاده می‌کردند اما با توسعه شهرها و طبیعت زندگی مدرن باعث شد تا این وسیله نقلیه به فراموشی سپرده شود. به اعتقاد معاون شهردار تهران؛ زندگی مدرن باعث شده تا بسیاری از شهرها از بسترهای طبیعی و فرهنگی خود جدا شوند.

 

وی با تأکید بر اینکه مردم به این نتیجه رسیده‌اند که باید به اصل و فطرت خود بازگردند، بیان کرد: بررسی علایق مردم نشان می‌دهد مردم تمایل دارند به گذشته خود بازگشت داشته باشند به همین دلیل در حوزه استفاده از مدهای حمل‌ونقلی پاک اگر به درستی برنامه‌ریزی کنیم، می‌توانیم شهروندان را در این بازگشت فرهنگی به طبیعت زندگی خود کمک کنیم.

 

مازیار حسینی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در توسعه فرهنگ استفاده از حمل‌ونقل پاک کار سخت و بزرگی در پیش داریم، یادآور شد: در واقع باید به این مسئله اشاره کنم کاری که می‌خواهیم در این زمینه انجام دهیم از ساختن یک خط مترو نیز سخت‌تر است. وقتی یک کار عمرانی انجام می‌دهیم چارچوب آن کاملا در اختیار ما قرار دارد اما کارهایی که با مردم در ارتباط است و ریشه در فرهنگ دارد و بسیار پیچیده‌تر از ساخت یک پروژه بزرگ عمرانی است.

 

وی با بیان اینکه در کارگاه تخصصی تدوین کلیات طرح جامع دوچرخه تهران باید بحث‌های اجتماعی و فرهنگی بدون تعصب بررسی شود، تأکید کرد: زمانی موفق می‌شویم که به جای استفاده از روش‌های ایجابی بیشتر به جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی آن توجه کنیم. حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه در تهران عابران پیاده باید با آرامش خیال از پیاده راه‌ها استفاده کنند، گفت: شهرهای جهانی به جایی رسیده‌اند که دیگر به طول بزرگراه‌ها توجهی نمی‌کنند بلکه از نظر آنها شهری قابل زندگی است که یک شهروند آزادانه و بدون نگرانی از پیاده راه‌ها و مسیرهای دوچرخه‌سواری استفاده کند.

 

وی با اشاره به اینکه تهران 2دوره ‌گذار را در مسیر توسعه شهری طی کرده است، افزود: تهران دوران توسعه بزرگراه‌ها و تکمیل شبکه مترو را اکنون پشت سر گذاشته است و باید به سراغ سایر مدهای حمل‌ونقلی برویم. طبیعی است که در یک شهر 700متری نمی‌توان بدون وسیله نقلیه تردد کرد.

 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با تأکید بر اینکه وابستگی بیش از اندازه مردم به‌خودروهای شخصی معضلات دیگری مانند ترافیک و آلودگی هوا را به‌وجود می‌آورد، ادامه داد: وابستگی بیش از اندازه مردم به‌خودرو باعث شده تا رفتارهای اشتباهی را در استفاده از این وسیله نقلیه پیدا کنند.

 

وی با تأکید براینکه باید به تغییر نگرش مردم نسبت به استفاده از مدهای حمل‌ونقلی تمرکز بیشتری کنیم، بیان کرد: به هر حال موضوع دوچرخه و پیاده‌روی 2چالش اصلی شهر تهران است. باید به این مسئله توجه داشته باشیم که برنامه‌ریزی درخصوص توسعه فرهنگ دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی موضوعی نیست که زود نتیجه دهد بلکه هر تصمیمی که در این خصوص گرفته شود، نتایج آن در 20سال آینده ملموس خواهد بود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.