| کد خبر: 128293 |

◄ انتشار کتاب مبانی فرهنگ ایمنی ترافیک

کتاب مبانی ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیک به نویسندگی فاطمه صادقی نژاد منتشر شد.

تین نیوز

کتاب مبانی ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیک به نویسندگی فاطمه صادقی نژاد در 5 فصل تنظیم شده است، به مقوله ایمنی ترافیک پرداخته و نویسنده در پیشگفتار، آن را تقدیم قربانیان سوانح جاده ای کشورش به ویژه برادرزاده های خود که قربانی حوادث رانندگی هستند کرده است.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، در مقدمه این کتاب آمده است، در بهبود مدیریت ایمنی و پیشگیری از سوانح جاده ای سه استراتژی اصلی معروف به 3E پذیرفته شده است که شامل مهندسی، اجرای قانون و آموزش است و گفته شده بعضی کشورها استراتژی 4E را نیز پذیرفته اند که مورد چهارم در بعضی از منابع محیط زیست و در برخی ارزشیابی ها، تشویق و ترغیب است و حتی در بعضی کشورها این مبحث به خدمات اورژانس تعبیر شده است.

در فصول مختلف این کتاب به مباحثی چون، مبانی و مفاهیم نظری و پیشگیری از سوانح ترافیکی، رویکردهای ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیک، اصول طراحی و اجرای مداخلات آموزشی و فرهنگ سازی ایمنی ترافیک و ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیک در کاربران راه اشاره شده که فصل آخر کتاب به عنوان طولانی ترین بخش مشتمل بر شش سرفصل مهم است.

 

نویسنده این کتاب در ادامه اشاره دارد به توسعه شبکه حمل ونقل در سده اخیر و مقایسه آن با خدمات پیرامونی مورد نیاز  صنعت حمل ونقل به ویژه در ایران، که خدمات بیمارستانی آن در سطح پایینی قرار گرفته و گفته، رویکردهای پیشگیرانه می تواند راهکار اساسی به منظور کاهش سوانح باشد.

 

مبحث مهمی که در این کتاب به آن اشاره شده ایمنی کودکان است که نویسنده از آن با عنوان تحت نظر گرفتن کودکان در جاده ها یاد کرده و از خانواده ها خواسته به دلیل کمی سن و سالی آنها، نظارت بیشتری بر رفتار و مراقبت از کودکان خود داشته باشند.

 

یکی دیگر از نکاتی که نگارنده کتاب مبانی ارتقای فرهنگ ایمنی ترافیک به آن اشاره داشته، عوامل اصلی مرگ و معلولیت موتورسوران در سوانح ترافیکی است که متاسفانه درصد زیادی از تلفات را در بخش شهری و برون شهری به خود اختصاص داده است.

 

نویسنده کتاب در پایان به سه فاکتور اساسی آموزش همگانی، راهکارهای مهندسی مانند طراحی راه و خودرو و راهکار قانون و اعمال مقررات برای کاستن از سوانح اشاره می کند که دارای اهمیت بسیار زیادی هستند و در پایان نیز جامعه ایمن و سالمی را برای هموطنان خود آرزو می کند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.