| کد خبر: 128098 |

بدهی نجومی دولت به مردم تهران

تین نیوز

تین‌نیوز| دولت ۱۴ هزار میلیارد تومان به شهرداری‌ تهران بدهکار است. این خبر را مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران اواخر آبان‌ماه سال ۹۵ اعلام کرد.

 

این در حالی است که بودجه سال96 شهرداری تهران رقمی در حدود 18هزار میلیارد تومان برآورد شده ‌است. درواقع 78درصد بودجه یک سال شهرداری تهران در دست دولت است و تاکنون پرداخت نشده ‌است.رئیس‌جمهور روز گذشته در پنجمین مجمع جهانی شهرهای اسلامی در قزوین از تراکم‌فروشی در شهرهای ایران گلایه کرد.

 

حسن روحانی گفت که «تأمین هزینه‌های شهر از مسیرهای نادرست مانند تراکم‌فروشی، فروش حقوق مردم و نسل‌هاست.» به‌گفته وی، «تأمین درآمدهای شهری از منابع نادرست و فروختن فضایی که به مردم تعلق دارد و در اختیار گذاشتن تراکم عظیم در اختیار یک سرمایه‌داری که می‌تواند همه خانه‌های آن محل و اطراف را تحت‌تأثیر قرار دهد، نه‌تنها از لحاظ فرهنگی و دینی، حتی از لحاظ آرامش و زیبایی بصری نیز صحیح نیست.» رئیس‌جمهور همچنین گفت که «ساختمان‌های بلند مانند سد بزرگی جلوی دید صدها و هزاران خانه را می‌گیرد و حتی دیدن آسمان و ستاره‌ها را برای مردم دشوار می‌سازد و از لحاظ شهرسازی نادرست است.»

 

  • وعده پارسالی

رئیس‌جمهور روز گذشته در حالی به این نکات مهم اشاره کرد که از روند بررسی ‌ 2لایحه‌ای که سال گذشته در 9اردیبهشت‌ماه وعده تصویب آن را داده بود تا شهرهای کشور از این مشکل رهایی یابند، چیزی نگفت. به عبارت دیگر حجت‌الاسلام روحانی از نبود قوانینی که از سال1362 تاکنون همچنان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده‌ و هیچ پیش‌بینی برای تأمین مالی شهرداری‌ها صورت نگرفته است، سخنی به میان نیاورد.

در سال1362 هنگامی که قانون شهرداری‌ها و شورای شهر به تصویب رسید، دولت ملزم شد تا ظرف مدت 6‌ ماه لایحه‌ای تقدیم مجلس کند تا در آن لایحه نحوه درآمد شهرداری‌های کشور مشخص شود. اما از سال1362 تاکنون یعنی طی 34سال گذشته، هیچ دولتی مصوبه‌ای برای تأمین درآمد شهرداری‌ها نه طرح کرده و نه به تصویب رسانده است. دولت ‌یازدهم از آغاز فعالیتش تاکنون 115 لایحه به تصویب رسانده ‌است اما همچنان 2لایحه «مدیریت شهری» و «درآمدهای پایدار شهرداری‌ها» را طراحی و تدوین نکرده است؛ اگرچه شهرداری تهران در سال1389 پیش‌نویسی از قانون مدیریت شهری و درآمدهای پایدار تهیه کرد و در اختیار دولت وقت گذاشت تا به قانون تبدیل شود.

 

  • مشکلی برای تمامی شهرهای کشور

واقعیت این است که فروش تراکم تنها مشکل تهران نیست؛ مشکل همه شهرهای کشور است. بیش از 59میلیون شهروندی که در شهرهای ایران زندگی می‌کنند با این مشکل روبه‌روهستند. همه شهرهای ایران منبع درآمد مشخصی ندارند و دولت‌های مختلف تاکنون برای وضع قوانین لازم کوتاهی کرده‌اند. در این میان همواره دولت‌های مختلف شهرداری‌ها را به فروش تراکم متهم می‌کنند.

 

این در حالی است که شهرداری تهران در سال1385 طرح جامع شهر تهران را در شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور که ریاست آن برعهده رئیس‌جمهور‌ است به تصویب رسانده ‌است و اگر در شهری مثل تهران، ساخت‌وساز شکل می‌گیرد، براساس مفاد طرح جامع و تفصیلی شهر تهران است. گویا سیاستمداران فراموش کرده‌اند که شهرداری‌ها نه در ساختار قوای مجریه هستند و نه در ساختار قوای مقننه.

 

شهرداری‌ها نهادهای عمومی هستند که تحت قوانین کشور اداره می‌شوند و می‌بایست از قوانین موجود پیروی کنند. اگر قانونی برای تأمین درآمد وجود ندارد، شهرداری‌ها نمی‌توانند قوانین تازه تدوین کنند. بهتر است دولت 2 لایحه مدیریت شهری و درآمدهای پایدار را آنگونه که رئیس‌جمهور محترم در اردیبهشت‌ماه سال گذشته وعده تصویب آن را تا پایان سال 95 داده بود، تدوین ‌و تقدیم مجلس کند‌ تا اگر دولت نگران فروش تراکم است، این مسئله یک‌بار برای همیشه حل شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.