| کد خبر: 127277 |

گزارش میدانی «حمل‌و‌نقل» از آخرین وضعیت بازار مسکن

آفتاب بخت مسکن از جنوب طلوع می‌کند

هفته‌نامه حمل ونقل

گروه اقتصادی:

در حالی که گزارش‌های میدانی از بازار خرید و فروش مسکن در شهرهای بزرگ نشان از بالا بودن تقاضای خرید واحدهای کوچک دارد، آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی نیز دلالت بر تأیید این موضوع در تهران دارد.

 به گزارش «حمل‌و‌نقل»، بازار مسکن سال هاست با رکودی سخت و سنگین به سشر می‌برد اما سال گذشته با افزایش سطح معاملات در تهران، این نوید به گوش رسید که به‌زودی بازار مسکن در دیگر شهرها نیز از رکود خارج خواهد شد.  همان‌گونه که مسکن یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد ایران است و رونق و رکود آن در کلیت اقتصادی کشور تأثیرگذار تلقی می‌شود، بازار تهران نیز به‌عنوان بازار پیشران کشور، بر معادلات بازار در سایر شهرها تأثیرگذار است.

 ایمان اکبری، یکی از فعالان بازار مسکن در منطقه شرق تهران در این خصوص به خبرنگار ما گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از اسفند ماه تقاضا برای معامله واحدهای مسکونی چهل و پنجاه متری در تهران افزایش یافته است و بسیاری از مشتریان در این دوره زمانی خواستار بازدید از واحدهای مسکونی با این متراز که نوساز تا ۵ سال ساخت تلقی می‌شوند، هستند.

 این امر نشان می‌دهد به تدریج کسانی که از وام‌های مسکون صندوق‌ها قرار است استفاده کنند، در حال وارد کردن تقاضای خود به بازار هستند و این امر می‌تواند در سال جاری بخش عمده‌ای واحدهای خالی مانده نوسازی که در تهران وجود دارد را دارای مالکان جدید کند.

  وی گفت: البته در شرق تهران واحدهای نوسازی فعالا خالی هستند که مدت کمی از ساخت آنها می‌گذرد و هنوز شرایط فروش واحدهایی با متراژ بالا یا موقعیت لوکس سخت است. از‌سوی‌دیگر یکی از مشاوران املاک در شمال تهران به خبرنگار ما گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد در این مناطق هنوز تقاضا بالا نرفته و کسانی که برای خرید مراجعه می‌کنند متقاضی واحدهایی هستند که از نظر ما دارای قیمت متوسط محسوب می‌شوند.

 او با تأکید بر اینکه قیمت‌ها در شمال تهران بین هشت تا ۱۵ میلیون تومان در هر متر مربع است، گفت: واحدهایی که قیمت ۴۰۰ تا ۶۰۰ میلیون تومانی دارند و در این منطقه متوسط محسوب می‌شوند، واحدهایی هستند که این روزها مشتری دارند و به قول بازاری‌ها در ریل فروش قرار گرفته‌اند.

 سعید چناری ادامه داد: درعین‌حال هنوز چراغ طبقات مختلفی از برج‌هایی که در این منطقه ساخته شده‌اند خاموش است چرا که یک واحد از آنها تا حدود یک و نیم الی دو میلیارد تومان قیمت دارد و چنین گردش مالی هنوز وارد بازار نشده است.

 در شرایطی که این فعال بازار، موقعیت بازار مسکن شمال تهران را راکد توصیف می‌کرد، گزارش‌های رسیده به خبرنگاران حمل‌و‌نقل حکایت از بهبود اوضاع در حنوب تهران داشت، در این مناطق که واحدهای مسکونی با قیمتی بسیار ارزان‌تر از متوسط تهران به فروش می‌رسند، تقاضا برای خرید واحدهای مسکونی افزایش یافته و آن‌طور که فعالان مسکن در این مناطق می‌گویند، فایل‌هایی که از مدت‌ها قبل در این واحدهای صنفی سپرده شده بود، این روزها با بازدید مشتریان همراه شده‌اند.

 یکی از مشاوران املاک در منطقه جنوب غرب تهران می‌گفت: به نظر می‌رسد این بار رونق از جنوب تهران سر بزند چرا که افرادی که به دنبال خرید مسکن هستند، با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته قصد دارند در حد وسع خود واحدی را تهیه کنند و بهترین قیمت با توجه به تقاضاهای رسیده در اولین ماه سال، قیمتی بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان است.

 وی گفت: در این سطح قیمتی، وام‌های مسکن اثرگذاری بالایی دارند و بخش مهمی از قیمت واحد مسکونی را تشکیل می‌دهند در نتیجه آورده آنها می‌تواند برای صاحب خانه شدن کمکی محسوب شود. او گفت: در دوره قبل از رکود نیز اغلب کسانی که قصد خرید خانه داشتند، با دریافت تسهیلات و تأمین بخشی از قیمت خانه از طریق رهن واحد را خریداری می‌کردند و خود یک سال تا دوسالی مستاجر می‌ماندند تا بتوانند پول رهن خانه را تأمین کنند، این روزها شمار کسانی که با این شرایط به ما رجوع می‌کنند، افزایش یافته و همین امر نشان می‌دهد به‌زودی بازار مسکن به شرایط عادی، یعنی شرایط پیش ار رکود باز خواهد گشت.


 وی با اشاره به اینکه خود نیز در عرصه ساخت و ساز فعال است، گفت: من فکر می‌کنم حتی اگر بازار مسکن رونق بگیرد، باز هم بازار مسکن لوکس در شمال و مرکز و شرق تهران، چندان شانسی برای رونق گرفتن نداشته باشد، چرا که قیمت‌های این واحدها بسیار بالاست و سیاست دولت یازدهم نیز تأمین مسکن مصرفی مردم بوده است.

لینک خبر

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.