| کد خبر: 12611 |

افزایش کارایی و اثربخشی معابر بدون اقدام عمرانی

تابلوهای‌ترافیکی شهر‌ساماندهی‌می‌شود

تین نیوز | اگرچه اغلب صاحب نظران و کارشناسان، مسائل فرهنگی را ریشه مشکلات ترافیکی پایتخت می دانند اما این موضوع نباید موجب شود دستگاه های ذیربط از نواقص احتمالی در انجام ماموریت های محوله غفلت کنند. به همین منظور اخیرا تشکیل کمیته ساماندهی تابلوهای ترافیکی در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است.

ضرورت دستیابی به حمل ونقل انسان محور به عنوان محور سیاست های مدیریت شهری ونیز ایجاد شهری واجدبالاترین استانداردهای ایمنی که شهروندان در معابر آن احساس آرامش و امنیت داشته باشند ، نیازمند به کارگیری آگاهانه و هووشمندانه ابزار و عناصر مهندسی ترافیک جهت آرام سازی ، ایمن سازی و روان سازی بار ترافیک است و در این میان تابلوهای ترافیکی یکی از مهمترین عناصر است .

کاهش‌ اثربخشی‌ معابر‌ بزرگراهی
واقعیت این است كه تابلوهای ترافیكی نقش بسیار مهمی در هدایت صحیح جریان ترافیک و كاهش تصادفات ایفا می كنند. سردرگمی ناشی از مشكلات برخی تابلوهای ترافیكی، تنها متوجه توده مردم نیست بلكه حتی دست اندركاران امر ترافیک هم بعضا هنگامی كه مسیری را برای نخستین بار تجربه كنند، متوجه مشكلات موجود می شوند. این در حالی است كه می دانیم سرمایه های اجتماعی در جوامع شهری، با اقدامات كم حجم و درعین حال موثر تا چه اندازه قابل ارتقاء است. سردرگمی های این چنینی موجب می شود كه كارایی و اثربخشی شب كه معابر بزرگراهی نیز کاهش یابد و تنها به دلیل ناآشنایی شهروندان با مسیرترافیكی سنگین به برخی از بزرگراه ها تحمیل شود .

اذعان مدیران شهری به لزوم برخی اصلاحات
واقعیت آن است که اصلاح تابلوهای ترافیکی، نیازی به محاسبات پیچیده مهندسی ندارد و به سادگی می توان حتی با یک بار گذر از برخی بزگراه ها ، ب این مسائل پی برد و برای رفع آن چاره اندیشی کرد . این موضوعی است که معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران نیز هموارده به آن اذعان داشته و بر ضرورت ساماندهی وضعیت تابلوهای راهنما و شناسایی مسیر در بزرگراه ها و همین طور معابر قدیمی تا كید كرده است.

جانمایی ‌صحیح ‌تابلوهای ‌ترافیکی‌ در‌تقاطع‌ها
‡یكی از مسائلی كه در حریم اغلب تقاطع های شهر با آن مواجه هستیم، نحوه جانمایی تابلوهای ترافیكی است كه موجب می شود رانندگان بعضا نتوانند در زمان كافی تصمیم لازم را اتخاذ كنند. در جانمایی این تابلوها دو پارامتر «زمان درک» و «زمان عكس العمل» باید مورد توجه قرار گیرد.
براساس استانداردهای بین المللی، زمان درک در افراد مختلف متفاوت بوده و به طور متوسط بین صفر تا 7 ثانیه است كه میزان دقیق آن به شرایط آب و هوایی، میزان روشنایی، سن راننده و شاخصه هایی از این قبیل بستگی دارد.
در نتیجه اگر خودرویی با سرعت مجاز 80 كیلومتر بر ساعت در حركت باشد، با طی مسیری بین5/22 تا 5/157 متر قادر خواهد بود تابلوی ترافیكی واقع شده در حریم تقاطع را كه برای مسیریابی نصب شده است، درک كند. زمان عكس العمل نیز بر اساس استانداردهای بین المللی بین 2 تا 5/2 ثانیه بوده كه در این مدت خودرو حدود 45 متر حركت كرده است.
بنابراین برای این كه تمام افراد در شرایط آب و هوایی گوناگون بتوانند تابلوهای واقع شده در حریم تقاطع های بزرگراهی را درک كرده، تصمیم بگیرند و به راهنمایی یا دستور آن عمل كنند، تابلو باید 200 متر از تقاطع فاصله داشته باشد. این مهم در جانمایی تابلوهای تقاطع های بزرگراهی باید رعایت شود تا برای شهروندانی كه با مسیر ناآشنا هستند، دردسر ایجاد نشود.

تشکیل‌ کمیته‌ ساماندهی‌ تابلوهای‌ ترافیکی
‡به دنبال تماس های مكرر شهروندان تهرانی با سامانه دریافت نظرات مردم معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران و اعلام مشكلاتی از این قبیل، واحد پل و بزرگراه های سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران موضوع مورد نظر را به معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منتقل كرد و مقرر شد كمیته ای به منظور ساماندهی تابلوهای ترافیكی به همت دكتر «شهریار افندی زاده» مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در مناطق بیست و دوگانه تشكیل شود.
این كمیته موظف خواهد بود با برگزاری جلسات ادواری مستمر، از مشاور ترافیكی منطقه گزارش بررسی میدانی وضعیت موجود تابلوهای ترافیكی را دریافت كند و بر اساس آن، اقدامات مورد نیاز برای حل مشكلات و در صورت لزوم بازنگری در جانمایی تابلوها را به فوریت در دستور كار اجرایی قرار دهد.
تحقق این مهم به سهم خود باعث می شود میزان بروز برخی رفتارهای غلط ترافیكی در معابر شهری به مرور زمان كاهش یابد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.