| کد خبر: 120036 |

پیش‎بینی یک کارشناس از آینده مسکن مهر

تین‌نیوز| یک کارشناس مسکن گفت: متاسفانه ضربه‌ای که دولت‌های نهم و دهم به سیستم اقتصادی کشور زد تا چهار پنج دولت بعد از آن باید تاوان پس بدهند و می‌توان گفت از مسکن مهر بوی خدمت نمی‌آید.
 

خبرگزاری ایسنا: سلمان خادم‌المله اظهار کرد: آن‌چه مسلم است این‌که دولت و سیاست‌گذار باید برای تامین مسکن دهک‌های پایین جامعه به فکر باشد ولی متاسفانه مسکن مهر به دلیل این‌که یک طرح هیجانی و برنامه‌ریزی نشده بود نتوانست به اهداف اولیه خود برسد.
 
وی افزود:  ایده‌ی اولیه‌ی مسکن مهر خوب بود. بنا داشتند یک تعداد واحد مسکونی محدود برای کسانی که جزو دهک‌های اولیه اقتصادی جامعه هستند احداث کنند ولی این ایده با سیاست‌های پوپولیستی دولت قبل گره خورد. به همین دلیل تعداد واحدهایی که قرار بود ساخته شود را صدها برابر طرح اولیه در نظر گرفتند.
 
این کارشناس مسکن به درآمدهای نفتی دولت قبل که در مقاطعی به بشکه‌ای ۱۲۰ دلار می‌رسید، خاطرنشان کرد: درآمد حاصل از افزایش قیمت نفت به دست دولت قبل رسیده بود که شروع به هزینه در مسکن مهر کردند و خواستند سرعت کار را بالا ببرند. نتیجتا بسیاری از واحدهای مسکن مهر در جاهایی بنا شده که زیرساخت های لازم در آن‌جا وجود ندارد. از طرف دیگر علی‌رغم افزایش درآمدهای نفتی، مخارجی که مسکن مهر برای دولت ایجاد کرد بسیار سنگین بود و باعث تورم‌های عجیب و غریب ۴۰-۵۰ درصدی آن سال‌ها شد.
 
خادم‌المله، نبود زیرساخت‌ها را از ایرادات اساسی مسکن مهر دانست و گفت: از یک طرف از قشر ضعیف پول گرفته بودند و از سوی دیگر زیرساخت‌ها آماده نبود. بنابراین مردم حاضر نبودند در چنین نقاطی ساکن شوند. در این شرایط تعهد ایجاد زیرساخت‌ها به دوش دولت یازدهم افتاد و مطمئنا به دولت‌های دوازدهم و سیزدهم می‌رسد.
 
این کارشناس مسکن یادآور شد:  مشابه این کار را در پرداخت نقدی یارانه‌ها و سهام عدالت انجام دادند و عده ای را از دولت طلبکار کردند و دولت‌های بعدی را با این پیش‌فرض که قیمت نفت بالای ۱۰۰ دلار می‌ماند، بدهکار ملت کردند. اما شاهد بودیم که در دولت یازدهم قیمت نفت ۵۰ دلار رسید و در مقطعی به کمتر از ۳۰ دلار کاهش یافت. نتیجه این است که اگر قیمت نفت بالا نرود و سرمایه‌گذار خارجی نیاید خدای نکرده ما به سمت ورشکستگی بزرگ اقتصادی پیش می‌رویم که اثرات آن فراتر از اثرات اقتصادی خواهد بود.
 
خادم‌المله با بیان این‌که البته اشتباهات اقتصادی دولت یازدهم را نباید نادیده گرفت، افزود: این دولت هم در حوزه اقتصادی اشتباهات جدی داشته ولی میراثدار ویرانه‌ای بوده که به قول وزیر راه و شهرسازی مجبور به آواربرداری شده است؛ زیرا وضعیتی که دولت نهم و دهم برای کشور ایجاد کرد خطرناک است و ممکن است در سال‌های بعد ادامه پیدا کند.
 
وی با اشاره به تزریق ۴۵ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه برای طرح مسکن مهر گفت: مهم‌ترین اثر این اقدام تورم بالای ۱۰۰ درصد در بخش مسکن، تورم‌های بالای ۴۰ درصد در بخش‌های دیگر و گرفتاری‌های برای سیستم اقتصادی کشور بود.
 
این کارشناس مسکن، بخشی از بحران فعلی سیستم بانکی را مرتبط با سیاست‌های دولت قبل دانست و گفت:  بانک‌ها می‌خواستند خود را در برابر افزایش قیمت پوشش دهند. لذا مجبور شدند در دارایی‌های ثابت مثل املاک سرمایه‌گذاری کنند. این عامل و نیز سوء مدیریت باعث ورشکستگی سیستم بانکی شد.  
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.