| کد خبر: 120030 |

گره گشایی از ترافیک با ایده‌های نو

تین‌نیوز|  باز کردن گره‌های کلاف درهم‌پیچیده ترافیک پایتخت بزرگ‌ترین دغدغه مسئولان شهری و حتی مسئولان دولتی است اما هر راهکاری که برای این معضل پیشنهاد شود، نیازمند پشتوانه مطالعاتی و تعریف مدل‌های کارشناسی‌شده حمل‌ونقل درون‌شهری است.
 

 کارشناسان معتقدند بدون پشتوانه پژوهشی هیچ راهکاری نمی‌تواند نتیجه موفقیت‌آمیزی در گره‌گشایی از ترافیک داشته باشد و مراکز علمی باید نتایج پژوهش‌های خود را در قالب نظام‌های مطالعاتی قابل اتکا در اختیار برنامه‌‌ریزان شهر قرار دهند تا آنها با تکیه بر این مطالعات در وضعیت ترافیک تهران تغییری ایجاد کنند. بر این اساس کارشناسان در حال طراحی و ساخت مدلی منحصربه‌فرد از حمل‌ونقل، با مبنا قراردادن فعالیت‌های گوناگون انجام شده در پهنه شهر هستند. بدین ترتیب با تشکیل مرکزی برای مطالعات حمل‌ونقل شهری، مدل فعالیت‌محور برای حمل‌ونقل تهران در حال تحقق پیدا کردن است.

مدل‌سازی از حمل‌ونقل و ترافیک برای تصمیم‌گیری بهتر متولیان شهر
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از کسب و کار ، یک کارشناس ترافیک و حمل‌ونقل شهری درباره روش علمی حل معضل ترافیک می‌گوید: تنها راهکار ترافیک تهران این است که با جذب متخصصان و نخبگان حمل‌ونقل و به‌کارگیری تجهیزات و نرم‌افزارهای تخصصی مدرن و در پیوند با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، مرکز ثقلی برای مطالعات کلان ترافیک و حمل‌ونقل درون‌شهری راه‌اندازی شود که این کار انجام گرفته است. با ساخت و پردازش مدل حمل‌ونقل شهر تهران، برای نخستین بار امکان آزمودن نتایج طرح‌های حمل‌ونقل و ترافیک در اختیار مسئولان و تصمیم‌گیران حوزه حمل‌ونقل شهری قرار می‌گیرد.

گسترش دامنه فعالیت‌ها به سایر شهرها
ایلوش وزیری، مدیرعامل مرکز مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران، زمینه فعالیت‌های مرکز مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک تهران را در هشت محور شامل برنامه‌ریزی حمل‌ونقل شهری، برنامه‌ریزی و طراحی حمل‌ونقل همگانی، مدل‌سازی حمل‌ونقل، مهندسی ترافیک، ایمنی ترافیک، سیستم‌های هوشمند مدیریت ترافیک شهری، محیط‌زیست و حمل‌ونقل شهری و اقتصاد و حمل‌ونقل شهری دسته‌بندی کرد و افزود: این مرکز علاوه بر ایجاد یک نظام مطالعاتی توانا و قابل اتکا برای برنامه‌ریزان حمل‌ونقل و ترافیک پایتخت، فعالیت‌های مطالعاتی و تحقیقاتی خود را به سایر شهرهای ایران نیز گسترش داده است.

امکان‌ناپذیر بودن اجرای آمایش شهری بدون مطالعات حمل‌ونقل و ترافیک
کرشمه حسین‌پور، کارشناس مهندسی ترافیک، طرح‌های آمایش شهری را بدون توجه به نتایج مطالعات جامع حمل‌ونقل و ترافیک غیرقابل اجرا دانست و گفت: آمایش سرزمینی و شهری با در نظر گرفتن عواملی همچون انسان، محیط و منابع، نحوه استفاده بهینه از منابع و امکانات و چگونگی استقرار انسان‌ها در فعالیت‌ها را در فضای جغرافیایی ملی و منطقه‌ای سامان می‌دهد و یکی از مهم‌ترین اطلاعات مورد نیاز برای این کار، داده‌های کارشناسی شده حمل‌ونقل و ترافیک است.

در این راستا مطالعات، طراحی و ساخت مدل فعالیت مبنا، برای حمل‌ونقل کلان‌شهرهای کشور در دستور کار قرار گرفته که این کار برای نخستین بار در کشور انجام می‌شود و در تمام جهان هم منحصربه‌فرد است. با طراحی این مدل امکان بررسی کلیه سفرهای درون‌شهری براساس نوع فعالیت اعم از اقتصادی، آموزشی، بهداشتی، پزشکی، تفریحی و غیره فراهم خواهد شد.

استفاده از مدل حمل‌ونقل فعالیت مبنا در تمام کلان‌شهرهای کشور
 وی ادامه داد: در طراحی و ساخت این مدل نوآوری‌هایی نیز صورت گرفته است و برای مثال کلیه امور آمارگیری و پردازش داده‌ها به صورت الکترونیک و بدون به کار‌گیری کاغذ خواهد بود. با ساخت این مدل می‌توان سیاست‌گذاران آمایش شهر و برنامه‌ریزان حمل‌ونقل شهری را در اتخاذ بهترین تصمیمات ممکن برای ساماندهی مشاغل، ترافیک شهری و اصلاح روند حمل‌ونقل شهری یاری کرد. حسین‌پور با تاکید بر اینکه طراحی و ساخت این مدل در هیچ یک از کلان‌شهرهای دنیا انجام نگرفته و برای نخستین بار در ایران صورت می‌گیرد، ابراز امیدواری کرد با اجرای موفق این پروژه بتوان از مدل مذکور در سایر کلان‌شهرهای کشور نیز به نفع برنامه‌ریزی صحیح‌تر حمل‌ونقل شهری استفاده کرد.

فقط حمل‌ونقل ریل‌پایه می‌تواند مشکل ترافیک را حل کند
یک کارشناس حمل‌ونقل نیز با بیان اینکه ترافیک تهران در حال نزدیک شدن به نقطه جوش بحرانی است، گفت: شهرسازی پایتخت از ابتدا بدون تکیه بر روش‌های علمی انجام شده و متاسفانه بعدها هم که طرح‌های مختلف با عناوینی چون طرح تفصیلی و طرح جامع برای تهران تهیه شد، عملا به این طرح‌ها توجهی نشد و خصوصا در زمینه حمل‌ونقل، مدلی اساسی که حل‌کننده مشکلات این کلان‌شهر باشد، تعریف نشد. مسعود مهاجر افزود: حرکت‌هایی که در سال‌های اخیر برای توسعه مدل حمل‌ونقل ریلی یا توسعه شهرسازی ریل‌پایه صورت می‌گیرد در حقیقت تلاش‌های دیرهنگام مسئولان برای حل معضل ترافیک است.

در تمام دنیا مشکل ترافیک را توسعه مدل‌های حمل‌ونقل ریلی حل کرده و وسایل حمل‌ونقلی ریل‌پایه، تحت هر عنوان (مترو، تراموا، ال‌.آر.تی و غیره) کاملا قابل جذب در مدل فعالیت‌محور (کسب‌وکارمحور) هستند، بنابراین دولت هم باید در کنار شهرداری تمام هم‌وغم خود را بر توسعه حمل‌ونقل ریلی در کلان‌شهرها و خصوصا تهران استوار کند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.