| کد خبر: 113758 |

همه چیزمان فسیلی شده است

تین‌نیوز| آلودگی هوا را می‌توان یکی از پیشکش‌های زندگی مدرن و پیشرفته دانست در این سال‌ها و با افزایش فعالیت‌های انسانی و صنعتی در شهرهای بزرگ کشور و سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای راه‌اندازی چرخ صنایع و همچنین حرکت خودروها، آلودگی ناشی از سوزاندن این سوخت‌ها روز به روز غول آساتر می‌شود و بر سر شهرها سایه می‌افکند.


شاید یکی از دلایلی که وارونگی هوا (اینورژن) کلان شهرهایی مثل اصفهان را تهدید می‌کند این است که سوخت فسیلی همچنان انرژی اول در کشور و اصفهان است و هنوز حرکت اساسی برای حرکت به سمت انرژی‌های نو و تجدیدپذیر به صورت جدی انجام نشده است.

ایران در کمربند خورشیدی واقع شده و بی شک استفاده از سوخت تجدیدپذیری مثل انرژی خورشیدی و نیروگاه‌های حرارتی راه چاره است. این کار هم شهرهای ما را از شر آلودگی نجات می‌دهد و هم از نظر زیست محیطی موجب ارتقا وضعیت کیفی کشور می‌شود. وقتی در کشوری زندگی می‌کنیم که بزرگترین منبع تجدیدپذیر کره زمین را در اختیار دارد چرا نباید از آن بهره ببریم؟

سید احمد خاتون آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان در خصوص انرژی و آلودگی زیست‌محیطی و همچنین چگونگی حرکت به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر منطقه اصفهان می‌گوید: با توجه به متوسط بالای روزهای آفتابی اصفهان این منطقه یکی از بهترین محل‌ها برای استفاده از انرژی خورشیدی و سرمایه گذاری در این زمینه است. او شرق اصفهان را نشانه می‌گیرد و می‌گوید که انرژی خورشیدی به جای انرژی‌های ناپاک نه تنها دارای ارزش افزوده بالایی است بلکه باعث افزایش بهره‌وری در منطقه شرق اصفهان می‌شود.

وی می‌افزاید: آلودگی هوا در اصفهان به دلیل گودی و کاسه مانند بودنش همواره بالاست و باد هم از پس این آلودگی‌ها کمتر بر می‌آید به همین دلیل ما نرخ بالای سرطان را در اصفهان داریم پس باید به سمتی حرکت کنیم که انرژی‌های تجدید پذیر به خصوص انرژی خورشیدی را به تدریج جایگزین انرژی‌های فسیلی کنیم. ما باید به سمت آفتاب حرکت کنیم. بارگذاری‌های زیاد و استفاده بیجا و همراه با افزایش سوخت‌های فسیلی آینده مثبتی برای اصفهان ترسیم نمی‌کند. همه چیزمان فسیلی شده است و صنایعمان بر اساس سوخت فسیلی کار می‌کند.

این عضو جمعیت محیط زیستی پیام سبز سرمایه گذاری در نیروگاه‌های حرارتی توسط بخش خصوصی را هم مورد اشاره قرار می‌دهد و می‌گوید که باید کاری کنیم که آنها هم به سمت انرژی تجدید پذیر بروند. وقتی در استان ما صنایع سیمان در بسیاری از مواقع مازوت می‌سوزانند، پالایشگاه نیز آلاینده و مصارف آنها به دلیل حجم و عظمت تولیدهایشان بسیار بالاست و قطعاً میزان آلودگی‌های بالایی هم دارد همه چیز موجب می‌شود تا ما راهی جز حرکت به سوی انرژی تجدیدپذیر نداشته باشیم.

خاتون آبادی ادامه می‌دهد: سوزاندن سوخت فسیلی و تولید انرژی از چنین سوختی پدیده گاز و باران اسیدی تولید می‌کند و به دلیل سطح پایین اصفهان بر سر این شهر باقی می‌ماند و در سرما نیز وارونگی دما رخ می‌دهد. گاز و باران اسیدی در شهر تاریخی اصفهان که نگاه به آن خدمات گردشگری است، اصلاً چیز خوبی نیست. اگر می‌بینید هر روز داربست‌ها بنا شده‌اند تا قسمت‌هایی از میراث فرهنگی اصفهان را بازسازی کنند به این علت است که مدام در معرض گاز و باران اسیدی قرار دارند. اینجاست که بحث انرژی بسیار مهم و در اولویت قرار می‌گیرد. اینکه ما باید برای سوزاندن سوخت فسیلی فکری بکنیم.

وی به یک مرکز تولید انرژی تجدیدپذیر با استفاده از سلول‌های خورشیدی در سگزی اصفهان اشاره می‌کند و می¬گوید: ما معتقدیم که جای جای اصفهان امکان استفاده از انرژی خورشیدی وجود دارد. چه ایرادی دارد که همه ارگان‌ها به جای استفاده از سوخت فسیلی از انرژی خورشیدی استفاده کنند؟ مگر ما نمونه بارز آن را در فرایبورگ آلمان نداریم که با سه ماه آفتابی در سال، چنین انرژی را بر می‌گزیند. انرژی‌ای که توسط مردم و پنل‌های خورشیدی‌شان در فرایبورگ تولید می‌شود به قیمت دو برابر آنچه که مردم برق مصرف می‌کنند خریداری می‌شود. شهرداری و مسؤولان شهری باید سیاست‌های تشویقی را برای گسترش انرژی خورشیدی فراهم کنند.

این استاد دانشگاه صنعتی اصفهان معتقد است که سهم اصفهان در تولید گاز گلخانه‌ای خیلی زیاد است. اصفهان به عنوان شهر صنعتی یکی از مراکز تولید گاز گلخانه‌ای در کشور محسوب می‌شود. این شهر بایستی از آلودگی نجات پیدا کند. نیروگاه‌هایی که مازوت مصرف می‌کنند و صنایعی که مدام سوخت فسیلی را می‌سوزانند همه مجموعه عواملی است که آلایندگی هوای اصفهان را در زمستان بالا می‌برند و میزان اسیدی شدن هوا را افزایش می‌دهند. اصفهان دچار بحران است کسی در این شکی ندارد، پس باید انتقال و جایگزینی سوخت در آن اتفاق بیفتد. انرژی نوین باید در این شهر مدنظر همه قرار بگیرد چرا که اصفهان شهری است آفتابی که می‌تواند از انرژی خورشیدی به خوبی بهره بگیرد و سرمایه گذاران را به این سمت سوق دهد و در واقع یک شهر سبز تحویل کشور بدهد.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.