| کد خبر: 105482 |

اجلاس سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی در کلمبیا برگزار شد

چشم‌انداز «شهر برای انسان» برای تهران ۷۰۰۰ ساله

تین‌نیوز| اجلاس UCLG با شعار «صدای محلی برای جهانی بهتر» پنجشنبه قبل با سخنرانی رئیس‌جمهور کلمبیا در پایتخت این کشور آغاز به‌کار کرد.در نشست تخصصی «مادرشهرها و شهرهای محیطی» هم كه در حاشیه كنگره عمومی سه سالانه سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی (UCLG) با حضور شیمون برشه رئیس شورای شهر برلین، شهردار نانت، هوگس نگوالوندل شهردار برزیلیا، رئیس مركز تحقیقات مسكن هند، بركاسه معاون شهردار جاكارتا، تری ریسماهارینی شهردار سواربایا اندونزی و شهرام گیل‌آبادی رئیس مركز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران برگزار شد، 3موضوع حكمرانی و مسائل كلانشهرها، توسعه اقتصادی شهرها، پایداری و تأثیرات توسعه بر محیط‌زیست و حق بهره‌مندی شهر مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس مركز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری تهران نیز كه به نمایندگی از محمدباقر قالیباف در اجلاس UCLG حضور داشت، در بیان نقطه‌نظر خود درباره موضوع حكمرانی و مسائل كلانشهرها گفت: ‌ برای تهران با پیشینه 7هزارساله خود امروز شهری با 640كیلومترمربع مساحت و 9میلیون نفر جمعیت مدلی طراحی شده كه چشم‌انداز آن «شهر برای انسان» است. به‌طوری كه تمام استراتژی‌های آن براساس زیست شهری بهتر برای انسان طرح‌ریزی شده است.

این نوع اداره شهر یك مدل مشاركت‌گراست كه براساس 3ویژگی مشاركت شهروندان، عملگرایی و كارایی شهروندان در مدل حكمرانی با توجه به‌وجود 354محله شكل گرفته است. وی افزود: در این مدل مردم محل خود را اداره می‌كنند و در تمام سطوح مدیریت شهر را برعهده دارند. ‌ شهرام گیل‌آبادی درباره موضوع توسعه اقتصادی شهرها نیز با اشاره به درهم تنیدگی توسعه اجتماعی و اقتصادی گفت: توسعه اقتصادی بدون توسعه اجتماعی سخت و شاید نشدنی است. ‌اكنون شهرها با تراكم و از هم گسیختگی اجتماعی و فضایی، حاشیه‌نشینی، عدم‌امنیت و... مواجه هستند. نگاه به این موضوعات می‌تواند نگاه جامع و اجتماعی را به‌دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد:‌ بدون شك توسعه اقتصادی تهران از اقتصاد پایدار و شهری استفاده می‌كند و این اقتصاد پایدار را زیرمجموعه فضای اجتماعی خود قرار داده است. ‌
رئیس مركز ارتباطات شهرداری تهران توسعه حمل‌ونقل را یكی دیگر از راه‌های توسعه اقتصادی شهرها خواند و تصریح كرد: همانگونه كه می‌دانید تهران یكی از شهرهایی است كه ركورد احداث خطوط مترو را در سال دارد و این یعنی صرفه‌جویی در سوخت، در تردد و وقت مردم.‌ «پایداری و تأثیرات توسعه بر محیط‌زیست و حق بهره‌مندی شهر» عنوان آخرین موضوع این نشست بود كه گیل‌آبادی در تشریح آن گفت: شهرهای دنیا غالبا دغدغه‌های مشتركی دارند. ما هم 11شاخصه برای توسعه پایدار ترسیم كردیم. سیاست‌های این 11شاخصه شامل جهانی شدن با نگاه محلی، بهره‌مندی شهروندان، فرصت‌های برابر، احترام به تنوع، ایجاد زیرساخت، توانمند‌سازی‌ شهروندان، مدیریت محله‌ای، محیط‌زیست و ارتباطات اجتماعی‌ است.
 
سهم 70درصدی دولت در متروی بوگوتا
 اجلاس كنگره عمومی سه سالانه سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی(UCLG) در شهر بوگوتا، پایتخت كلمبیا با سخنرانی خوان مانوئل سانتوس رئیس‌جمهور كلمبیا، قدیر توپاش رئیس دوره‌ای UCLG و شهردار بوگاتا و با شعار «صدای محلی برای جهانی بهتر» آغاز شد.
در این مراسم رئیس‌جمهور كلمبیا به‌عنوان سخنران ویژه این مراسم با خیرمقدم به شركت‌كنندگان گفت: امیدوارم این اجلاس به ایجاد فرصت‌هایی برای توسعه شهری در نقاط مختلف جهان كمك كند تا شهرهای پایدار در مسیر عدالت و بهبود زندگی مردم گام‌های مؤثری بردارند. خوان مانوئل سانتوس ادامه داد:‌ بوگوتا شهر پویایی است اما بدون مترو نمی‌توانیم منتظر توسعه شهر باشیم. به همین دلیل دولت ملی 70درصد بودجه مترو را تأمین خواهد كرد و توسعه مترو از اولویت‌های مورد توجه ما خواهد بود. با همین نگاه بوگاتا به شهری كارآمد، هوشمند و پایدار از لحاظ توسعه شهری تبدیل خواهد شد.

انریكه پنیالوسا لوندونیو، شهردار شهر بوگوتا نیز در سخنان خود، زمین را مادر بشر خواند و حفاظت از آن را وظیفه‌ای همگانی دانست و ادامه داد: ما در بوگوتا حدود 10كیلومتر پیاده‌راه ویژه با 10متر عرض مجهز به خطوط دوچرخه و پیاده اجرا كرده‌ایم كه به‌زودی 100كیلومتر دیگر نیز به آن افزوده می‌شود. وی افزود: ما به افزایش كیفیت زندگی شهروندان توجه ویژه داریم و در تلاشیم تا با ایجاد فرصت‌های برابر برای شهروندان، كیفیت زندگی آنان را افزایش دهیم.

در این اجلاس كه با دعوت از بیش از 3000مدیر و متخصص حوزه مدیریت شهری از سراسر جهان برگزار شد، تهیه «دستور كار جهانی دولت‌های محلی و منطقه‌ای برای قرن 21» هدف بوده كه در قالب نشست‌ها، میزگردها و گفت‌و‌گوهای متعدد به آن پرداخته شد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.