| کد خبر: 7789 |

هزینه های پروژه اطلس مال برای شهرداری و مترو تهران

تین نیوز | در پی اعتراض شهروندان ساکن منطقه نیاوران به احداث پروژه اطلس مال، بررسی نحوه واگذاری و فروش زمین این پروژه در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری قرار گرفت.
 
بررسی این پروژه در رسانه ها نیز بازتاب زیادی داشت. سایت معماری نیوز از همان روزهای نخست، پرونده ویژه ای را برای بررسی بیشتر این پروژه ایجاد کرد. بر همین اساس و پس از پیگیری های خبرنگار ما، اسناد کاملی از نحوه فروش و تغییر کاربری این پروژه و مسیری که برای این نقل و انتقالات صورت گرفته، بدست آمده است.
 
مالکیت این پروژه در تاریخ 89/7/29 از شهرداری تهران به شرکت سرمایه گذاری اطلس ایرانیان (به نمایندگی بانک انصار) واگذار و در تاریخ 91/12/28 پروانه ساخت آن توسط شهرداری منطقه 1 صادر شد.
 
هر چند شکرالله صالحی، مسوول امور ارتباط با رسانه‌های شرکت اطلس‌مال غیر قانونی بودن اقدامات صورت گرفته در خصوص تغییر کاربری را قویا رد کرده است، اما در چند روز آینده کلیه مستندات و مکاتبات صورت گرفته جهت تغییر کاربری این پروژه توسط معماری نیوز منتشر می شود تا افکار عمومی در جریان نحوه واگذاری و چگونگی تغییر کاربری و سازمانها و نهادهایی که حمایت های مختلفی از این پروژه کردند، قرار گیرند.
 
در این گزارش به نمونه کوچکی از نتیجه و عواقب این تغییر کاربری که هزینه زیادی را متوجه شهرداری تهران، شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) و بیت المال می کند، می پردازیم.
 
طبق پیش بینی و جانمایی صورت گرفته در طرح تفصیلی شهر تهران، این زمین قرار بود محل احداث ایستگاه مترو باشد که پس از فروش و واگذاری به شرکت اطلس ایرانیان برای احداث "پروژه اطلس مال"؛ مکان ساخت ایستگاه مترو به زمین دیگری منتقل شده است!

 


تغییر مکان ایستگاه مترو از چند منظر قابل توجه است:
 1- با توجه به وجود قنات های بسیار زیاد در این منطقه، قطعا مهندس مشاور این پروژه از نظر طراحی و مکان یابی، این مکان را مناسب برای احداث ایستگاه مترو تشخیص داده است.
 
2- این زمین در مالکیت شهرداری تهران بوده و اختصاص دادن آن به شرکت مترو برای ساخت ایستگاه قطعا به صرفه بوده و هزینه زیادی را متوجه بودجه شهرداری تهران که بیشتر آن از فروش تراکم و شهر فروشی تامین شده است، نخواهد داشت.
 
3-کاربری این زمین طبق طرح تفصیلی "پارکینگ" می باشد و با احداث پارکینگ طبقاتی بر روی ایستگاه مترو،  بار ترافیکی منطقه را به طور قابل توجهی کاهش می یابد.
 
4- خرید زمینی با متراژ بالا به جای زمین فروخته شده به پروژه اطلس مال جهت احداث ایستگاه مترو، قطعا هزینه زیادی را برای شهرداری و شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) خواهد داشت.
 
حال شهرداری تهران بایستی اعلام کند که هزینه تهیه و تامین زمین جایگزین شده به چه میزان بوده و آیا هزینه آن بیشتر از مبلغ 1/631/400/000/000 ریالی است که از بابت مجموع حقوق و عوارض شهری از شرکت اطلس ایرانیان برای پروژه اطلس مال دریافت کرده یا نه؟!
 
بایستی دید اخذ مجوز قانونی "پروژه اطلس مال"؛ مسیر قانونی خود را طی کرده است یا نه. زیرا اخذ مجوز قانونی، لزوما تایید طی شدن مراحل کامل و قانونی آن نیست.
 
معماری نیوز در خصوص ادعای قانونی بودن روند دریافت مجوز از شهرداری، در چند روز آینده مستندات بیشتری را منتشر خواهد کرد.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 0

    اگر از قبل این زمین برای ساخت ایستگاه مترو در نظر گرفته شده بوده، پس این تغییر کاربری آن غیر قانونی بوده است چون هر پلاک ثبتی را که مترو اعلام کرده تغیر کاربری آن ممنوع می باشد

  • 0 0

    مگر زمین ها و پلاک های ثبتب که شرکت مترو اعلام می کنه و در مسیر مترو هستند، فقط به مترو اختصاص نمی یابد، تا اونجا که میدونم تا الان به هیچ عنوان آن ها را نمی توان تغییر کاربری داد

  • 0 0

    طبق طرح تفضیلی طرح محدوده میراثفرهنگی اون جا که تو محدوده میراثفرهنگیه و نمی گذارند که کسی بیشتر از ۵ طبقه بسازه، اون وقت شهرداری چهطور مجوز ۱۹ طبقه را داده؟