| کد خبر: 3713 |

◄ آخرین وضعیت پیشرفت متروها در کلان شهرهای ایران

تین نیوز | مترو یکی از کارآمدترین و مؤثرترین وسیله‌های نقلیه شهری است که نقش انکارناپذیری در حل مسایل ترافیکی و کاهش آلودگی‌های هوا، صوتی و زیست محیطی دارند.

سابقه بحث و گفتگو درباره احداث قطار شهری در تهران به 110 سال قبل باز می گردد. تأسیس تراموای شهری از جمله نکات پیش بینی شده در امتیاز نامه‌ای بود که بارون ژولیوس دورویتر در زمان صدارت ناصرالدین شاه، روی کاغذ آمد. در همین سال‌ها یک خط آهن رو زمینی بین دروازه شهری ری (حضرت عبدالعظیم) و میدان باغ شاه، با نام معروف ماشین دودی، ساخته شد.

اولین مطالعات اجتماعی، اقتصادی و ترافیکی مترو برای شهر تهران از سال 1350 توسط شرکت‌های سوفرتو و شرکت متروی فرانسه (RATP) آغاز شد و در سال 1353 گزارش نهایی شبکه مترو با 7 خط ارائه شد.

در سال 1354، قانون تأسیس شرکت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) به تصویب رسید و دو سال بعد یعنی از سال 1356 عملیات اجرایی آن آغاز شد. به دلیل شروع جنگ تحمیلی بین سال‌های 1359 تا 1365 این عملیات به طور کلی تعطیل شد.

در سال 1374، عقد قرارداد خرید تجهیزات مترو تهران منعقد شد و سرانجام در سال 1377، خط پنج، حد فاصل ایستگاه های تهران (صادقیه) و کرج به بهره‌برداری رسید.

در این گزارش مروری خواهیم داشت بر آخرین وضعیت پیشرفت مترو در کلانشهرهایی که در حال ساخت هستند:

مترو تهران:
مترو تهران در حال حاضر 4 خط آماده و بهره‌برداری شده دارد (خطوط 1، 2، 4 و 5) و بخشی از خط 3 مترو بهره‌برداری شده و نیمه جنوبی آن آماده بهره‌برداری است. خطوط 6 و 7 مترو تهران نیز در حال ساخت بوده و بنابر گفته‌های مدیرعامل مترو، تا پایان سال 1395 به بهره‌برداری خواهند رسید.

همچنین، بحث اخذ مجوز احداث خطوط 8 و 9 مترو تهران در شوراي عالي ترافيك مطرح بوده و مقرر شده است كه مجدداً بررسی اين طرح در دستور كار شوراي عالی ترافيك قرار گيرد.
 
مترو کرج:
سازمان قطار شهري كرج و حومه در اول دی ماه سال 1380 با ابلاغ اساسنامه توسط وزير كشور رسماً فعاليت خود را در کرج آغاز کرد. مترو کرج دارای 6 خط و در مجموع به طول 97 کیلومتر است که در صورت تکمیل شدن می‌تواند روزانه 650 هزار مسافر را بطور تقریبی جابجا کند. خط 1 با تهران مشترک بوده و فاز اول خط 2 نیز در حال ساخت است. نکته جالب توجه گذشت 13 سال از آغاز ساخت مترو کرج است که تاکنون پیشرفت نامحسوسی داشته است.

مترو مشهد:
شهر مقدس مشهد دارای 4 خط مصوب است که در مجموع به طور تقریبی به طول 80 کیلومتر است. عملیات اجرایی ۱۹ کیلومتر از فاز اول خط 1 آذر ماه سال ۱۳۷۹ آغاز گردید. ۱۰٫۵ کیلومتر به صورت زیرزمینی در تونل کم عمق و ۸٫۵ کیلومتر در مسیر همسطح احداث شده است. فاز اول خط شماره ۱ قطار شهری مشهد در تاریخ ۲ اسفند سال ۱۳۸۹ به بهره برداری رسید. عملیات ساخت 3 ایستگاه از خط 2 نیز به زودی آغاز می‌شود.
 
متروی شیراز:
قطار شهری شیراز به طور کلی دارای ۶ خط می‌باشد که طول این شش خط جمعاً 90 کیلومتر خواهد بود. در حال حاضر تنها خط ۱ قطار شهری شیراز آماده بهره برداری شده و خط ۲ و۳ در حال ساخت می‌باشند. مهم‌ترین مانع موجود در سر راه افتتاح خط 1 مترو، عدم وجود قطار مترو بود که در آخرین روزهای سال 92 این امر نیز محقق شد.

به نظر می‌رسد با ورود واگن‌های مترو به شیراز به زودی شاهد بهره‌برداری از فاز اول خط 1 مترو این شهر خواهیم بود.

متروی تبریز:
سازمان قطار شهری تبریز در سال ۱۳۸۰ خورشیدی تأسیس و راه‌اندازی شده ‌است و مطالعات ساخت مترو در این شهر نیز از همان زمان آغاز شده بود. متروی تبریز از پنج خط (شامل چهار خط اصلی و یک خط حومه) تشکیل شده‌است که جمعاً به طول ۷۵ کیلومتر بوده و بعد از تهران و کرج دارای بیشترین خطوط در بین کلانشهرهای کشور است.

علیرغم اینکه فاز اول از خط 1 مترو تبریز سال‌ها است که آماده بهره‌برداری است اما همانند سایر کلانشهرها، نبود واگن باعث تأخیر طولانی در افتتاح آن شده است، اما در ماه فروردین بالاخره یک رام قطار به تبریز وارد شد و انتظار می‌رود به زودی شاهد افتتاح خط 1 خواهیم بود.
 
متروی اصفهان:
سازمان قطار شهری اصفهان و حومه از سال 1380 تأسیس شده و شامل 3 خط (2 خط داخلی و 1 خط برون شهری) است. اجرای عملیاتی خط 1 مترو اصفهان از سال 1381 شروع شده است و مانند دیگر متروها در ایران نبود ناوگان مشکل عمده در عدم بهره‌برداری از این مترو است.

ساخت این مترو در پاره‌ای از ایام به خاطر عبور تونل آن از زیر آثار باستانی باعث ایجاد تنش‌هایی شده و با گذشت 13 سال از شروع عملیات هنوز توفیقی حاصل نشده است.
 
مترو اهواز:
سازمان قطار شهری اهواز در سال 1381 تاسیس شد و در همان سال مطالعات فاز صفر پروژه قطار شهری اهواز توسط مهندسان مشاور به انجام رسید. شبکه پیشنهادی طرح قطار شهری اهواز شامل ۴ خط با طول تقریبی ۸۸ کیلومتر و تعداد ۸۷ ایستگاه است.

عملیات اجرایی فاز اول خط یک از سال 86 آغاز شده و پیمانکار این خط شرکت کیسون است که با دو دستگاه تی بی ام مشغول به حفاری دو تونل مجزا برای این خط می‌باشد. به نظر می‌رسد با توجه به مشکلاتی که دیگر متروها در مورد تأمین ناوگان داشتند، اهواز نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • 0 1

    انشاءالله ۴۰ سال بعد به مترو مون مینازیم