| کد خبر: 166170 |

◄ تهدید هجوم به تهران برای استفاده از درآمدهای نفتی

جشنواره بین‌المللی برترین پژوهش‌ه و نوآوری در مدیریت شهری برای دهمین بار با حضور پژوهشگران خارجی و داخلی به منظور یافتن راهکارهای برتر برای اداره شهر بزرگ مانند تهران، برگزار می‌شود.

تین نیوز

مراسم اختتامیه دهمین جشنواره بین‌المللی برترین پژوهش‌ها و نوآوری در مدیریت شهری (جایزه جهانی تهران) با حضور رئیس شورای شهر تهران و معاونان و شهرداران مناطق و مهمانان خارجی در محل سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد.

قرار بود در اختتامیه این جشنواره علاوه بر عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، سرپرست شهرداری و شهردار جدید تهران نیز حضور پیدا کنن. دلیل نیامدن وزیر راه و شهرسازی به این جشنواره، سفر آخوندی به اراک و برگزاری جلسه با واگن پارس و عدم حضور مکارم نیز به دلیل انتخاب شهردار جدید و نیامدن افشانی نیز به علت عدم صدور حکم از سوی وزارت کشور، از سوی دبیر اجرائی جشنواره توجیه شد.

به گزارش خبرنگار تین‌‌نیوز، معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهرداری تهران در اختتامیه این جشنواره با اشاره به شتاب دنیا در پیشرفت شهری اظهار کرد: در دنیا بیش از 30 شهر با جمعیتی بیش از 5 میلیون نفر شکل گرفته که بیشتر آن‌ها  در کشورهای در حال توسعه قرار گرفته‌اند.

حجت‌اله میرزائی، تصریح کرد: در کشور ما رشد شهری نزدیک به کشورهای توسعه‌یافته است، یعنی همه شهروندان این موضوع را دریافته‌اند که با مهاجرت به تهران سهم بیشتری از درآمدهای نفتی را به خود اختصاص می‌دهند. این موضوع متاسفانه به یک تهدید در ایران بدل شده است.

به گفته وی، در واقع راضی نگه داشتن شهروندان علیرغم یک فرصت، دو پدیده تمایل به شهرنشینی و ناگزیری دولت به ارائه خدمات را در پی داشته است که نیمی از بودجه عمومی دولت را از آن خود کرده است. حدود 5 سال آینده بودجه‌‌ای بالغ بر 200 میلیارد تومان نیاز است تا شهرداری با آن به امور پروژه‌‌های شهری بپردازد، متاسفانه به موضوع مالیه شهرداری در آینده شهری توجه نشده و سهم خوبی را در این بخش دارا نیست، دولت محلی و ملی در ان سنتی باقی مانده، تضمین اقتصاد شهری مورد دقت نظر نبوده و بسیاری از شاخص‌ها در آن رشد کافی نداشته است.

میرزایی افزود: امروزه کشورهای دنیا برای جذب دانش‌آموخته‌های شهری رقابت نمی‌کنند بلکه به جذب سرمایه ماندگار مالی روی آورده‌اند که سهم تهران از جذب سرمایه خلاق در جهان بسیار اندک بوده و متاسفانه به خارج‌کننده سرمایه بدل شده است. اگر در سال‌های آینده در این باره موفق نباشیم هیچ‌یک از برنامه‌های شهری قابل اجرا و حل نخواهد بود.

وی تاکید کرد: آنچه که آینده یک شهر را می‌سازد جذب سرمایه‌های مالی است و به همین دلیل بازسازی و توانمندسازی شهرداری ها باید قوت بگیرد.

معاون شهردار تهران گفت: متاسفانه بهبود شرایط کسب و کارها در تهران کارامد نیست و با مشکلات زیادی مواجه است و زمان دریافت مجوز ساخت و ساز به حدود 12 ماه افزایش یافته که در نوع خود فاجعه‌ای است و مانع از رسیدن به اهداف اقتصاد شهری است و در آینده این کلان‌شهر نقش بسزائی را بر عهده خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران خاطرنشان کرد: حدود 150 مقاله به دبیرخانه دهمین کنفرانس جشنواره بین‌المللی برترین‌های پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری، ارسال شده است.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.