| کد خبر: 151100 |

نخستین نشست خبری شهردار تهران برگزار شد

◄ نجفی: هدفم نجات تهران است/ حمل‌ونقل با خودروهای شخصی را گران می‌کنیم/ آمار دقیقی از هولوگرام‌های فروخته شده نداریم

محمدعلی نجفی با گذشت حدود یک ماه از آغاز فعالیت در شهرداری تهران نخستین نشست خود با خبرنگاران را در تالار ایران‌زمین صبح امروز برگزار کرد. این نشست با حضور چشمگیر خبرنگاران روبرو شده و نزدیک به 150 خبرنگار به‌عنوان نمایندگان رسانه‌ها در آن حضور یافته‌اند.

تین نیوز

محمدعلی نجفی با گذشت حدود یک ماه از آغاز فعالیت در شهرداری تهران نخستین نشست خود با خبرنگاران را در تالار ایران‌زمین صبح امروز برگزار کرد. این نشست با حضور چشمگیر خبرنگاران روبرو شده و نزدیک به 150 خبرنگار به‌عنوان نمایندگان رسانه‌ها در آن حضور یافته‌اند.

محمدعلی نجفی در ابتدای این نشست به خبرنگاران قول داد که «به‌طور فصلی به سؤالات موجود پاسخ دهد.»

نجفی در ادامه با انتقاد از روزمرگی در سیاست‌های شهری طی دهه‌های متمادی گفت: در سال‌های گذشته به آینده شهر کمتر اعتنا داشته است و در نتیجه، در ارتقاء زیست پذیری و پایداری شهری موفقیت چندانی نداشته‌ایم.

نجفی افزود: امروز شرایطی به وجود آمده که دارایی‌ها و منابع شهر تا حداکثر ممکن استفاده شده است. فضاهای شهری فروخته شده‌اند، منابع آب شهر برای رشد آتی شهر کفایت ندارند، در کنار آن نابرابری فضایی و اجتماعی در حال گسترش است و بدین گونه تنش‌های حاصل از این پدیده‌ها در سطح فردی و روابط بین شهروندان و به‌صورت روزمره خود را آشکار می‌کند؛ بنابراین ادامه سیاست‌های قبلی با وضعیت امروز دیگر ممکن نیست و زمان بازنگری در این سیاست‌ها فرا رسیده است.

او اضافه کرد: شکل دادن به آینده شهر بدون ارزیابی سیاست‌ها میسر نیست. ما به ایده‌هایی برای شهر آینده نیاز داریم و این جز از طریق گفتگوی عمومی و فراگیر به دست نمی‌آید.  ایده در جریان گفت‌وگوی عمومی بین گروه‌های مختلف مردم، کارشناسان و مدیران شکل می‌گیرد.

نجفی همچنین از مشارکت مردم به‌عنوان راهکار جلوگیری از سرخوردگی آن‌ها یاد کرد و گفت: تغییر سیاست‌ها پیامدهایی دارد که بار آن برای همه گروه‌ها و اقشار اجتماعی یکسان نیست. برخی گروه‌های اجتماعی توان تحمل تغییراتی که نیازمند هزینه است را ندارند. برخی گروه‌ها هم از سیاست‌هایی که در شهر در پیش گرفته شده، بهره‌مندی بیش‌تری داشته‌اند. باید کسانی که از رشد شهری در دهه‌های اخیر بهره‌مندی بیشتری داشته‌اند، سهم بیشتری در این تغییر بر عهده گیرند. کسانی که ساختمان‌های بلندمرتبه‌شان بار ترافیکی برای شهر ایجاد می‌کند، کسانی که با اتومبیل‌های لوکس خود نوعی تجمل را بر زندگی شهری تحمیل می‌کنند، باید در تأمین این هزینه‌ها مشارکت بیشتری داشته باشند.

ترافیک تهران

نجفی در پاسخ به سؤالی در مورد ساز‌وکار کاهش ترافیک در تهران به 4 راهکار توسعه حمل‌ونقل عمومی به‌صورت شبکه‌ای، کاهش سفرهای درون‌شهری با هوشمندسازی، گران‌تر شدن حمل‌ونقل شخصی و نگاه علمی به موضوع ترافیک اشاره کرد و گفت: در بسیاری از شهرها استفاده از بزرگراه‌ها همراه با هزینه‌هایی است. متأسفانه در تهران بزرگراه‌ها پرترافیک‌تر از معابر کندرو است. امیدواریم مراجع بالادستی مانند شورا و مجلس از این طرح که هزینه‌بر بودن استفاده از خودروی شخصی که در ساعات پیک است، حمایت کنند.

بافت فرسوده

نجفی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری در مورد نوسازی بافت فرسوده تهران نیز گفت: موضوع بافت فرسوده مربوط به یک دهه گذشته است و سیاست‌های دولت و شهرداری هم به‌طور هم‌زمان موفق نبوده است. او از تدوین یک برنامه جدید برای نوسازی بافت فرسوده خبر داد و گفت: این طرح با کمک وزارت راه و شهرسازی تهیه شده و امیدواریم تا آخر هفته تکمیل شود و به هیئت‌دولت برود.

4 مجله وابسته به همشهری تعطیل می‌شوند

سوال بعدی از شهردار تهران در مورد منابع مجلات همشهری و مدیریت آن در آینده بود که نجفی پاسخ داد: هیچ علاقه‌ای نداریم که دوستان مطبوعاتی در روزنامه همشهری بیکار شوند اما انتشار مجلاتی که مستقیما با ماموریت شهرداری مرتبط نیست کار قابل دفاعی نیست. از این رو،انتشار  4 مجله وابسته به موسسه همشهری متوقف می‌شود.

املاک نجومی را من افشا نکردم 

نجفی در پاسخ به یک سوال که آیا شما  نقشی در افشای اسناد املاک نجومی داشته‌اید یا خیر؟ گفت: خیر بنده نقشی در افشای مدارک املاک نجومی نداشتم و  تاکید نیز داشتم تا روشن شدن کامل موصوع از افشای مدارک خودداری شود ولی این‌گونه نشد و اسناد از سوی عصوی از شورای‌شهر و یکی از اصحاب رسانه منتشر شد. معتقد هستیم آبروی افراد باید حفط شود.

انتصاب‌ها

شهردار تهران همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درست است که شخصی که از سابقه خوبی برخوردار نیست و به‌شدت طرفدار قالیباف است قراراست به سمت شهرداری یکی از مناطق انتخاب شود و آیا شما ممنوع التصویر هستید؟ گفت: خبر چنین فردی جزو گزینه‌های ما نیست و در مورد ممنوع التصویری خود نیز میخواستم از اقای عسگری بپرسم اما ایشان هیئت‌دولت نیامدند، این موصوع برای من هم سوال شده است.

نجفی افزود: همه قبول داشتند دو بخشنامه‌ اخیر شهرداری اقدام مهم ضد فساد بود اما حتی یک اشاره کوتاه نکردند که مبارزه با ریشه فساد بود.

او در مورد انتصابات خود در معاونت‌ها افزود" من 6 معاون انتخاب کرده ام و امروز و یا فردا یک معاون دیگر معرفی خواهم کرد.۴ نفر از آن‌ها معروف به اصلاح‌طلبی و سه نفر معتدل متمایل به اصلاح‌طلبی هستند.

نجفی خاطرنشان کرد: در سطوح دیگر نیز  انتخاب سیاسی ندارم، افرادی را انتخاب می‌کنم که برنامه ارایه شده به شورای شهر و مردم را قبول داشته باشند و اکثراً هم افرادی هستند که یا اصلاح‌طلب هستند و یا متمایل به افراد اصلاح‌طلب هستند. قاعدتا تفاوت اساسی بین برنامه من و برنامه یک اصول‌گرا وجود دارد بنا بر این طبیعی است افرادی که اصلاح‌طلب و یا متمایل به اصلاحات هستند انتخاب می‌شوند.

او افزود: بر اساس آخرین آماری که داریم حدود ۶۸ هزار و ۴۰۰ کارمند در شهرداری تهران  وجود دارند که هر ماه حقوق می‌گیرند؛ حدود ۸۰۰ نفر نیز مدیر در شهرداری داریم. فکر می‌کنید همه این افراد طرفداران سیاسی قالیباف و یا احمدی‌نژاد بودند. حتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری موارد متعددی از مدیران شهرداری می‌شناختم که در انتخابات  به قالیباف رای ندادند چطور فکر می‌کنید همه این مدیران طرفداران سیاسی قالیباف بودند قالیباف شهردار بود، کسی که با ایشان کار می‌کرده است ارتباط مدیریتی و کاری با ایشان داشته است اما نمی‌شود گفت همه مدیران شهرداری طرفداران سیاسی قالیباف و یا احمدی‌نژاد بوده اند.

نجفی اظهار کرد: از ۹ معاون ۷ نفر را عوض کردم؛ می خواهم افرادی را انخاب کنم که با برنامه‌ها و ملاک‌های من هماهنگی داشته باشند. اما در سطوح پائین‌تر در مدیران‌کل شهرداران مناطق و معاونان شهرداران مناطق که شامل ۸۰۰ نفر می شوند افراد زیادی هستند که از نظر صلاحیت سیاسی و مدیریتی و سایر صلاحیت ها کاملا مورد تایید هستند.

یکی از ملاک‌ها و سیاست های من برای انتخاب مدیران این است که حتی‌الامکان از بدنه خود شهرداری انتخاب کنم انتخاب از بیرون شهرداری در صورتی خواهد بود که در آن سطح مدیری در داخل شهرداری پیدا نکنم.

الان هم به عنوان مدیر اصلاح طلب و مدیران زن و مدیران جوان در تعداد انتصاباتی که تاکنون انجام شده از همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی بیش‌تر بوده است. بنابراین اصل انتقادی که وارد می شود را قبول ندارم.

کلا باید ترازوی صرفاً سیاسی را درباره کار شهرداری تهران کنار بگذاریم و با نگاه جدیدتر بینش وسیع‌تر و سعه صدر بیشتری به مسئله نگاه کنیم.

نجفی خاطرنشان کرد: از ابتدا هم عنوان کردم هیچ معامله‌ای با کسی نمی‌کنم. برای پذیرفتن مسئولیت نه شرطی پذیرفتم، نه شرطی را می پذیرم. در شهرداری تهران هم جز نجات تهران و خدمت به مردم هیچ هدفی ندارم.

او افزود:بارها به ما توصیه شده که از ۸۰۰ پست مدیریتی یکی را به فلان فرد بدهید، اما تاکنون  نپذیرفتم و این توصیه ها را نخواهم پذیرفت.

بدهی دولت به شهرداری

نجفی در پاسخ به سوالی در مورد بدهی دولت به شهرداری گفت: نقل قولی که از من شده است که دولت به شهرداری بدهی ندارد؛ درست نیست.اما در سال 96 امیدواریم دیگر صحبتی از بدهی و طلب با دولت نداشته باشیم.

او افزود: من نه تنها مدافع حقوق شهروندان تهران هستم بلکه در دولت مدافع حقوق همه کسانی هستم که در شهرها به خصوص کلانشهرها زندگی می‌کنند. امیدواریم بحث بدهی‌ها و طلب ها طی یکی دو ماه آینده به نقطه مشخصی برسد و مشخص شود دولت چقدر طلب و چقدر بدهی دارد.

نجفی اضافه کرد: ردیف بودجه‌اى که باید از دولت به شهردارى پرداخت شود در ٦ماه اول امسال پرداخت نشده و قول گرفتیم ردیف‌هاى سهم شهردارى براى سال ٩٦ را به طور کامل پرداخت کنند مثلا ٦٠درصد از درآمدهاى حاصل از پرداخت بنابراین در سال ٩٦ صحبت از بدهی و طلب نداشته باشیم.

او خاطرنشان کرد: شهرداری قبلی ادعایی از دولت دارد و  دولت بخشی از ادعای شهرداری را قبول ندارد و بحث حقوقی از سال‌های قبل مانده است. در برخی ردیف های بودجه، دولت مجاز به کمک به شهرداری بوده اما حالا شهرداری ادعای ارائه این ردیف های مجاز را دارد که دولت قبول ندارد. موارد اختلاف با دولت خیلی ساده نیست و مباحث بسیار جدی است.

همکاری با قرارگاه خاتم‌الانبیاء

نجفی در خصوص انتخاب پیمانکاران نیز گفت: اجرای پروژه‌های عمرانی صروری است ولی چیزی که قطعی است حجم اجرای پروژه‌ها به مانند گدشته نیست زیرا بودجه گزافی که در گدشته صرف می شد، در حال حاصر در اختیار ما نیست.

او خاطرنشان کرد: همراهی قرارگاه خاتم‌الانبیاء  هم با تایید شهرداری ادامه خواهد داشت، سپاه  علیرعم بدهی از دوره قبل به همکاری با ما ادامه داده است، این همراهی ادامه دارد اما با شکل جدید و با شفافیت بیشتر.

دارایی‌های تهران 

نجفی، شهردار تهران در پاسخ به این سوال که «آیا درباره فروش دارایی‌های شهر تهران می‌توانید آماری در این زمینه ارایه دهید؟ برآورد مالی چقدر است؟» گفت: در حال حاضر آماری از دارایی‌های فروخته شده نداریم. بخشی اشکالی نداشته شهرداری زمینی داشته و آن را فروخته و تبدیل به احسن کرده است. بخشی اشکال داشته است از جمله دارایی‌هایی که فیزیکی نبوده است و آینده‌فروشی تهران بوده است. تراکم‌هایی که فروخته شده و تبدیل به ساخت‌وساز نشده است به شکل هولوگرام و سایر اشکال بوده است که در این مدت نتوانستیم آمار دقیقی از این تراکم‌ها به دست بیاوریم. 

او افزود: البته یک کمیته تشکیل شده در کنار سازمان املاک تا این میزان از تراکم‌هایی که پیشاپیش فروخته شده است بررسی شود.

نجفی خاطرنشان کرد:در ماه‌های آینده هر چه در تهران ساخت‌وساز انجام شود عوارضی به ما تعلق نمی‌گیرد چون از قبل پولش را داده‌اند و شهرداری درست و یا نادرست هزینه کرده است. 

او افزود: مسئله‌ای که در خیابان پاسداران بود و عده‌ای اعتراض کردند در بوستانی قرار بوده است ساخت و ساز شود، من بررسی کردم آنجا بوستان بوده است و شهرداری تعدادی درخت، موقتاً کاشته بوده است. شهرداری در قبال بدهی که به پیمانکار داشته است زمین و تراکم روی زمین را به پیمانکار فروخته است. الان حتی اگر بخواهیم تراکم و مجوز را لغو کنیم مالک شکایت می کند و دستگاه قضایی علیه ما حکم می دهد. برای این موارد باید راه‌حلی در آینده پیدا کنیم. 

تراکم‌فروشی

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در مورد سیاست آینده شهرداری در مورد فروش تراکم گفت:موصوع تراکم فروشی در دستور کار شهرداری نیست و ما با چشم نیمه‌گریان و ناچاراً به ادامه ساخت‌وسازهایی که از گدشته جوار دریافت کرده‌اند نگاه می‌کنیم چون براساس قانون حق با کسی است که شاید یک سال پیش توانسته جواز ساخت دریافت کند. طرح تفصیلی اخرین سال اجرای خود را می‌گذراند و با طرح جدید ساخت‌وسازها کنترل قابل‌توجهی پیدا خواهد کرد.

او افزود: فروش بعضی از املاکی که فروخته شده است نادرست بوده است؛ حتی در مواردی فروش‌های انجام شده است که بعدا معلوم شده است در طرح فضای سبز و یا در طرح خدمات شهری بوده است و الان مشکلات داریم. یک عده افرادی داریم که با شهرداری معاملاتی انجام داده‌اند و الان احساس می‌کنند سرشان کلاه رفته است و ملکی که فروخته‌اند شرایطی که در قرارداد نوشته شده را ندارد.

نجفی خاطرنشان کرد: شورای شهر مصوبه‌ای داشت که در 100 روز وضعیت شهر تهران را به شکلی که تحویل گرفتیم احصا کرده و صورت وضعیت شهر را گزارش کنیم. امیدواریم در این مدت این کار انجام شود، شورا 20 روز پیش آن مصوبه را ابلاغ کرده است و از زمان ابلاغ 100 روز فرصت داریم تا شرایطی که تحویل شهرداری تهران در مدیریت جدید شده است گزارش شود.

او اضافه کرد:مردم شهر انتطار دارند راستی‌آزمایی در اطلاع‌رسانی از سوی شهردار به خوبی رعایت شده و ارقام بدهی‌ها با شفافیت کامل ارایه شوند.

نجفی افزود: توصیحات در پنجاه روز گدشته کامل و شکاف بوده و در پایان مهلت صد روزه شورا به شهرداری گزارش کاملی نیز ارایه خواهد شد، در خصوص کارکنان پیمانکاران شهردار ی نیز مسئولیت با ما نیست و با پایان کار، این دسته از کارگران با پیمانکار خود از دایره شمول شهرداری خارج می‌شوند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.