| کد خبر: 146993 |

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی:

توانستیم رویکرد شهرداری تهران را در شهرسازی تغییر دهیم

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم‌ترین اقدام ما درطول چهار سال گذشته تغییر رویکرد در نحوه مدیریت شهر و شهرسازی‌ها بود.

تین نیوز

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی گفت: مهم‌ترین اقدام ما درطول چهار سال گذشته تغییر رویکرد در نحوه مدیریت شهر و شهرسازی‌ها بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، پیروز حناچی در مراسم تودیع خود در وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: زمانی که شورای عالی معماری و شهرسازی را در سال 92 تحویل گرفتیم اصلی‌ترین مشکل ما جایگاه این شورا در تصمیم‌سازی‌ها بود.

وی با بیان اینکه شورای عالی معماری در تصمیمات کلان کشوری محلی از اعراب نداشت گفت: این شورا در برخی از موارد عکس قوانین خود عمل می‌کرد و تصمیماتی بر خلاف مطالعات بالادستی به لحاظ جمعیت‌پذیری در این شورا گرفته می‌شد.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با مشکلات متعددی در این شورا مواجه بودیم. باید این شورا را به جایگاه خود بازمی‌گرداندیم. البته برخی از اقداماتی که در این شورا در دولت‌های قبل گرفته شده بود تاثیرات خود را در شهرسازی و کیفیت زندگی مردم گذاشته بود.

وی ادامه داد: ما در شورای عالی معماری با بحث کیفیت فضای شهری مواجه بودیم که مصداق عملی آن را همکارانمان در شرکت عمران و بهسازی شهری دنبال می‌کردند.

حناچی ادامه داد: در این مدت اصلاح مسیر کمیسیون‌های ماده 5 را در دستور کار خود قرار دادیم و سیاست ما این بود که تمام مصوبات کمیسیون ماده 5 را قبل از اجرا اطلاع رسانی کنیم و هر مصوبه‌ای اعلام عمومی نمی‌شد رسمیت نداشت.

معاون سابق معماری و شهرسازی افزود: از دیگر اقداماتی که در طول چهار سال گذشته انجام شد، تغییر رویکردها بود. در هفته اول مسئولیتم در سال 92 از شهرداری تهران درباره تغییر رویکردها صحبت کردیم و به آنها گفتیم که قرار نیست شورا مانند گذشته رفتار کند. بعد از چهار سال می‌توانم بگویم در تغییر رویکردها موفق عمل کردیم.

حناچی گفت: نتیجه این موفقیت را می‌توان در آخرین انتخابات اعضای شورای شهر شهرستان‌ها دید.

وی با بیان اینکه در دبیرخانه شورای عالی معماری و شهرسازی با دو نگاه مواجه بودیم گفت: اقدامات ما در این شورا شبیه به تعمیر ماشین در حال حرکت بود. یعنی در عین حفاظت باید اقدامات توسعه‌ای انجام می‌دادید.

حناچی اظهار داشت: از دیگر اقدامات، توجه به مسئله شهرسازی و کیفیت شهرها در سطوح کلان بود. به دنبال همین، گزارش‌هایی در صحن دولت درباره نحوه مدیریت کلانشهرها ارائه شد و به دلیل اهمیت موضوع در ابتدا یک کمیته در این باره در دولت تشکیل شد که بعدها این کمیته به کمیسیون تبدیل شد.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی با بیان این کهه قطعاً با تغییر رویکردها در شهرسازی کشور دلخوری‌هایی به وجود آمد گفت: ما توانستیم سیاست‌ها را اجرایی کنیم.

حناچی با اشاره به موضوع تقسیمات کشور اظهار داشت: در دولت‌های گذشته زمانی که وزارت راه و شهرسازی را ترک کردم شهرهای کشورمان به عدد 800 رسیده بود. در سال 92 که دوباره به وزارت راه و شهرسازی برگشتم این رقم به 1300 شهر رسیده بود حال اینکه برخی از این شهرها واقعا شهر نبودند و جمعیت آنها زیر هزار نفر بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه در طول 4 سال گذشته هیچ شهری به تعداد شهرهای کشور اضافه نشد و عملاً شهر جدیدی را تصویب نکردیم.

معاون سابق معماری و شهرسازی کشور با اشاره به مواجه بودن موضوعاتی همچون پدیده شاندیز و پردیس‌بان گفت: در چهار سال گذشته با پرونده‌هایی همچون پدیده شاندیز و پردیس بان مواجه شدیم این شرکت‌ها هرچند که سهامی خاص داشتند اما به شکل سهامی عام عمل می‌کردند. توانستیم جلوی رشد قارچ‌گونه این شرکت‌ها را بگیریم که اگر این روند ادامه داشت امروز با مشکلات بسیار متعددی مواجه بودیم.

حناچی با اشاره به احیای برنامه‌ریزی شهری در قوانین شهرسازی در طول چهار سال گذشته گفت: توانستیم برنامه‌ریزی شهری را احیا کنیم و نتایج بسیار خوبی را از آن به دست بیاوریم. در اینجا باید از حضور نهادهای حرفه‌ای تشکر کنم.

معاون سابق وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در طول چهار سال گذشته انجام شد اعزام تعدادی از کارشناسان برای ادامه تحصیل و برخورداری از دوره‌های آموزشی به دانشگاه ملبورن بود.

حناچی ادامه داد: در طول چهار سال گذشته طرح ویژه توسعه مکران را آغاز کردیم تا تجربه‌ای مانند عسلویه تکرار نشود.

وی با اشاره با تشکر از مدیران ارشد ارتش برای رفع موضوع پادگان‌ها گفت: یکی از تجربه‌های خوب شورای عالی و معماری در این زمینه پادگان 07 خرم‌آباد بود که اگر حمایت مدیران ارشد ارتش نبود این پرونده به سرانجام نمی‌رسید.

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.