| کد خبر: 143866 |

ارتقای کیفیت زندگی؛ هدف شهرداری در ۱۲ سال گذشته

خانه اتحادیه یا همان خانه دایی جان ناپلئون در قلب پایتخت که روزگاری بیم تبدیل آن به مرکز تجاری می‌رفت، روز گذشته شاهد آغاز به‌کار موزه مشاهیر بود.

تین نیوز
خانه اتحادیه یا همان خانه دایی جان ناپلئون در قلب پایتخت که روزگاری بیم تبدیل آن به مرکز تجاری می‌رفت، روز گذشته شاهد آغاز به‌کار موزه مشاهیر بود.

این خانه تاریخی در ۱۲تیر۱۳۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید اما پس از چندی با حکم دیوان عدالت اداری ایران از این فهرست خارج شد. پس از این سازمان زیباسازی شهرداری تهران و به‌دنبال مصوبه شورای شهر در مهر‌ماه۱۳۹۴ آن‌را تملک کرد.

شهردار تهران عصر دیروز در مراسم بازدید از مراحل پایانی مرمت خانه اتحادیه و تبدیل آن به موزه مشاهیر با پرداختن به روزهای آغازین اجرای طرح تحول منطقه12 و ابراز خوشحالی بابت حضور در این خانه تاریخی گفت: برای شروع کار لازم شد تا گاهی شب و روزهایی از زندگی خود را به منطقه12 منتقل کنم به‌نحوی که در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه وجمعه زن و بچه را به منطقه12 آوردم، در این مدت شب‌ها در محل راه رفتم و زندگی کردم که حس اینجا را بگیرم.

محمدباقر قالیباف در این مراسم گفت: ما با کمک نخبگان برنامه‌های اول، دوم و سوم را در شهر تهران تنظیم کردیم و امروز می‌بینیم که با همت بلند، خرد و کار جمعی و مشورت همکارانم بیش از 90درصد آن چیزی که تحت عنوان برنامه نوشتیم، گام به گام تحقق پیدا کرده است. البته سختی‌های بسیار زیادی را در این راه تحمل کردیم اما خداوند را شاهد می‌گیرم که همه آن سختی‌ها هم برای ما لذتبخش بود.

شهردار تهران تأکید کرد: ما با هدف بسیار روشن تحت عنوان ارتقای کیفیت زندگی در بعد مادی و معنوی کار را شروع کردیم و بعد براساس این هدف با رویکرد فرهنگی و اجتماعی حرکت کردیم، البته این تصمیم خیلی سختی بود چرا که امروز هر کار فرهنگی که می‌خواهیم انجام دهیم، می‌گوییم کار فرهنگی پول می‌خواهد و همه باید به آن کمک مالی کنند. این در حالی است که فرهنگ در ذات خودش به حدی ظرفیت مادی و معنوی دارد که نیاز به هیچ‌چیز دیگری ندارد. علت هم آن است که منابع عظیم انسانی در این حوزه وجود دارد و خلاقیت این افراد است که سایر ظرفیت‌ها را در کنار خودش به‌وجود می‌آورد.

  • اصرار بر اجرا به‌رغم پرداختن هزینه

قالیباف عنوان داشت: شاید تفاوت برنامه ما در شهرداری تهران با بعضی برنامه‌های دیگر آن بود که من سعی کردم بر مدار برنامه حرکت کنیم و در این مسیر گاهی اوقات سختی‌ها و ریسک‌های بسیار بزرگی هم داشتیم. روزی که در شهر تصمیم گرفته شد خیابان 15خرداد بسته شود، همه به‌صورت یکپارچه با این تصمیم مخالف بودند؛ حتی مسئولان دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی، وزارت کشور، خود بازاریان و مردم هم مخالف اجرای این تصمیم بودند و تنها ما در شهرداری تهران با نیروی انتظامی به این نتیجه رسیده بودیم که باید این اتفاق بیفتد چرا که بحث‌های منطقی در حوزه آسیب‌های اجتماعی داشتیم و به این نتیجه رسیده بودیم که ارتقای کیفیت زندگی باید از منطقه12 شروع شود چرا که در 6 دهه گذشته این منطقه دائم تخریب شده است.

وی ادامه داد: همه به حد کفایت حرف زده‌ و روی کاغذ نوشته‌ایم اما سرانجام از یک جایی باید بایستیم و این حرف‌ها را شروع کنیم. آغاز کار ما برای اجرای جدی و مصمم طرح در بستر خیابان 15خرداد بود. در نهایت پس از اجرای این طرح شاهد بودیم که کمتر از 15روز همان‌هایی که پلاکارد زدند و تجمع کردند و بعضا با زبان ما را نواختند دوباره جمع شدند و پلاکارد آنها به پلاکارد تشویق تبدیل شد که ‌ای‌کاش این کار زودتر صورت می‌گرفت.

شهردار تهران ابراز داشت: این به معنی تغییر نگرش از یک عادت غلط چند دهه‌ای است و آثار فراوانی هم به‌دنبال داشت. به‌عنوان نمونه امروز نرخ رشد ساخت‌وساز مسکن در سراسر کشور و حتی مناطق برخوردار تهران منفی است اما بعد از 7 سال تلاش در منطقه12 به نقطه‌ای رسیده‌ایم که براساس شاخص‌های بانک مرکزی در سال 94 و 95 تنها جایی که در حوزه ساخت‌وساز رشد دو رقمی داشته همین منطقه بوده است.

  • احیای زندگی در قلب تاریخی تهران

قالیباف در ادامه به روند بازسازی خانه‌-‌ باغ اتحادیه در قلب تاریخی تهران اشاره کرد و گفت: ما اینجا تنها یک ساختمان را احیا نکردیم بلکه این پایه‌گذار یک حرکتی است که دوباره حیات و زندگی را به منطقه12 برمی‌گرداند. راه‌حل آسیب‌های اجتماعی در درازمدت و رویکرد انسان‌محوری نیز همین است.

وی ابراز داشت: این همه حرف می‌زدیم که پیاده‌ها بر ماشین ارجحیت دارند اما حاضر نبودیم در خیابانی که روزی یک و نیم میلیون نفر حرکت می‌کنند، 40 تا 50 هزار ماشین را جمع کنیم. آن روز به بعضی عزیزان که صاحب‌نظر بودند گفتم نیازمند حمایت شما هستم که قلم بزنید اما واقعا مردد بودند چون نمی‌دانستند سرنوشت این طرح چه خواهد شد.

به‌گفته شهردار تهران در حاشیه این مراسم تفاهمنامه مربوط به تئاتر نصر در خیابان لاله‌زار امضا می‌شود تا کار اجرایی آن آغاز و به موزه تئاتر تبدیل شود.قالیباف افزود: در محدوده حصار ناصری 14دروازه تاریخی وجود دارد که دروازه غار و دروازه حضرت عبدالعظیم(ع) با همان سبک و معماری و کاشی در نقطه خودش احیا شده است.

  • تا کی مردم باید هزینه ناهماهنگی‌ها و ضعف ما مدیران را تحمل کنند؟

وی ادامه داد: بارها به عزیزان در میراث فرهنگی می‌گفتیم که چرا آنقدر با هم بحث می‌کنیم؟ فلان موزه را در حاشیه میدان امام خمینی(ره) درست می‌کنیم اما بعد می‌ایستیم که چگونه از آن استفاده کنیم، این قهر خداوند را می‌آورد و نعمت را از ما می‌گیرد. ما باید بت‌پرستی قرن بیست و یکی را کنار بگذاریم. چرا همکاری نمی‌کنیم و از ظرفیت‌های هم استفاده نمی‌کنیم؟ تا کی مردم باید هزینه ناهماهنگی‌ها و ضعف ما مدیران را تحمل کنند؟

شهردار تهران ابراز داشت: روزی که طرح تحول منطقه12 را به شورا آوردیم بعضی دوستان خیلی مخالفت کردند و گاهی با القابی حرف زده می‌شد که با این روش‌ها نمی‌شود مشکل را حل کرد. با کدام روش می‌شود مشکل را حل کرد؟ کجای زندگی انسان‌ها اگر انضباط نداشته باشد می‌شود کار را پیش برد؟ امروز شاهد هستیم که بعد از 6 سال تلاش در منطقه12 امروز توانستیم به این نقطه برسیم و امیدواریم این شتاب بیشتر شود.

قالیباف ادامه داد: برای شروع این کار لازم شد تا گاهی شب و روزهایی از زندگی خود را به منطقه12 منتقل کنم به‌نحوی که در روزهای چهارشنبه، پنجشنبه وجمعه زن و بچه را به منطقه12 آوردم، در این مدت شب‌ها در محل راه رفتم و زندگی کردم که حس اینجا را بگیرم. یک شب سرزده به مسجدی رفتم و خانم‌های مسجد از پشت پرده بر من تاختند؛ من هم اجازه گرفتم و در بخش خانم‌ها با آنها صحبت کردم اما 2 سال بعد دوباره به آن مسجد رفتم و دیدم نگاه و رفتار مردم متحول شده است.

  • رقم خوردن اتفاقات بزرگ با حضور اصحاب فرهنگ و هنر

شهردار تهران در مراسم روز گذشته به اهمیت موضوع گردشگری و اشتغال در منطقه12 نیز اشاره کرد و گفت: با رویکرد اجتماعی و فرهنگی و با حضور اصحاب فرهنگ، هنر و اندیشمندان می‌توانیم اتفاقات بزرگی برای شهر و کشور رقم بزنیم. وی تأکید کرد: ما امروز در این محل افتتاح نداریم، بلکه می‌خواهیم مطمئن باشیم کار در مسیر خودش قرار می‌گیرد. هر موقع اینجا آمدم همه کارگران و مهندسان و زحمتکشان با عشق و دل کار کردند که به همه آنها خداقوت می‌گویم.

قالیباف با بیان اینکه حتی در اقتصاد مقاومتی هم باید نگاه ما، نگاه فرهنگی باشد، گفت: اگر بقیه کشورها برای پیشرفت خود اولویت و توجه را به فرهنگ می‌دهند ما نیز برای پیشرفت خود ناگزیر هستیم که به رویکرد فرهنگی و اجتماعی اولویت دهیم. روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی هم همین نگاه فرهنگی است که آثار آن را هم امروز می‌بینیم.

  • آخرین دیدار با شورایاران و مدیران محله‌های شهر

ظهر دیروز آخرین نشست محمدباقر قالیباف با مدیران شهری، شورایاران و مدیران محله‌های پایتخت در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد. وی در این دیدار خطاب به حاضران گفت: هرگز یک فرد در یک مجموعه به تنهایی توان انجام کار را ندارد. لذا از یکایک عزیزان تشکر می‌کنم و خسته نباشید می‌گویم. شما نگذاشتید در برابر مردم خجالت زده بشویم و از جانتان مایه گذاشتید تا وعده‌هایمان عملی شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: حلالیت می‌طلبم از شما عزیزانی که در خلال کار متأسفانه نتوانستم انجام وظیفه کنم و نتوانستم در مورد برخی از شما عزیزان امنیت شغلی‌تان را برآورده کنم یا در زمینه‌ مسائل درمانی خدمات کافی ارائه دهم. قالیباف با بیان اینکه از خدا می‌خواهم که ما را یک لحظه به حال خود وا نگذارد، گفت:

شما فلسفه وجودی شهرداری را در ذهن مردم تغییر دادید.وی در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت پیگیری مدیریت یکپارچه شهری اشاره کرد و اظهار داشت: مجموعه شهرداری آماده است که جهش بزرگی انجام دهد‌. قالیباف تأکید کرد: ما مفهوم شهرنشین را به شهروند تغییر دادیم؛ البته منکر کاستی‌ها در این مدت خدمت‌مان در شهرداری هم نیستیم.در بخش دیگری از این مراسم نیز حجت‌الاسلام قرائتی انگشتر خود را به پاس زحمات دکتر قالیباف در حوزه‌های فرهنگی و ساخت و توسعه مساجد شهر تهران، به وی اهدا کرد.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.