| کد خبر: 143614 |

تابوشکنی بانوی شهرداری که آقای شهردار صدایش می‌کردند!

این روزها که بحث حضور زنان در کابینه دولت جدید نقل محافل شده و شاید ذهن پرسشگر بسیاری از زنان جامعه مدنی، جویای پاسخی برای این سؤال دیرینه است که جایگاه زن در کجای اصول و اصلاح و اعتدال کشور قرار دارد، شاید پرداختن به مدیران توانمند زنی که دور از جنجال‌های کمپینی گذرا و یواشکی‌ها و این شنبه و آن شنبه‌ها، برای تحکیم جایگاه زن در جامعه کوشیده‌اند و تابوشکنی‌ها کرده‌اند، قدمی باشد راستین، برای مقبولیت بیشتر زنان در جایگاه مدیریت‌های کلان!

تین نیوز

این روزها که بحث حضور زنان در کابینه دولت جدید نقل محافل شده و شاید ذهن پرسشگر بسیاری از زنان جامعه مدنی، جویای پاسخی برای این سؤال دیرینه است که جایگاه زن در کجای اصول و اصلاح و اعتدال کشور قرار دارد، شاید پرداختن به مدیران توانمند زنی که دور از جنجال‌های کمپینی گذرا و یواشکی‌ها و این شنبه و آن شنبه‌ها، برای تحکیم جایگاه زن در جامعه کوشیده‌اند و تابوشکنی‌ها کرده‌اند، قدمی باشد راستین، برای مقبولیت بیشتر زنان در جایگاه مدیریت‌های کلان!

‌‌شکوفه شهابی‌پور بانوی جوانی است که عنوان اولین شهردار مستقل زن در استان هرمزگان و در سطح کشور، بعد از انقلاب را به خود اختصاص داده و توانسته است با توانمندی‌هایش در سطح مدیریت شهری نامش را در شهر تازه تأسیس سرگز و در قلب مردمانش حک کند و نمونه مشتی باشد برای خروار توانمندی زنان مسلمان ایرانی! در ادامه گفت‌وگوی ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، را با این بانوی شهردار دنبال کنید:

شکوفه شهابی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، خود را این‌گونه معرفی می‌کند: متولد 66 هستم و فارغ‌التحصیل کارشناسی معماری و کارشناسی ارشد طراحی شهری و از سال 89 به‌عنوان شهردار سرگز از توابع بخش احمدی در شهرستان حاجی‌آباد انتخاب شدم.

اولین شهردار مستقل زن کشور پس از پیروزی انقلاب بودم

وی با اشاره به اینکه بر اساس پیگیری‌ها و استعلام‌هایی که داشته است، عنوان اولین شهردار مستقل زن در استان هرمزگان و در سطح کشور، بعد از انقلاب را به خود اختصاص داده است، افزود: تا سال 94 شهردار سرگز احمدی بودم و با دو دوره شورای اسلامی آن شهر کار کردم.

شهردار سابق شهر سرگز در تشریح عملکرد حدود 6 ساله خود در این شهر عنوان کرد: سرگز شهری تازه تأسیس بود و فعالیت‌های شهرداری بیشتر درزمینهٔ زیرساخت‌های شهری و مطالعات شهرسازی که باید برای هدفمندی روند توسعه اتفاق می‌افتاد، بود و در کنار آن پروژه‌های عمرانی و فرهنگی متعددی را اجرا کردیم.

یک زن یک ایده، یک یاد یک درخت

شهابی‌پور با بیان اینکه در این سال‌ها دو طرح فرهنگی اجتماعی شاخص داشته‌ام که زیبایی و اهمیت بیان آن‌ها را بیشتر از طرح‌های عمرانی می‌دانم، تصریح کرد: در شهرداری سرگز طرحی با عنوان "یک یاد یک درخت" اجرا کردیم که هم برد تبلیغاتی خوبی ایجاد کرد و هم شهروندان آنجا و سایر نقاط استان استقبال بسیار خوبی از آن کردند.

وی ادامه داد: در این طرح شهرداری فضایی را در اختیار هر شهروند شهر سرگز یا هر شخصی که علاقه‌مند به اجرای این طرح بود، می‌گذاشت تا یک درخت را به نام و یاد هر شخصی که موردعلاقه‌اش هست، چه در قید حیات باشد یا خیر، بکارد.

نخل‌های یادبود استانی از یاد رفته

اولین شهردار مستقل زن کشور پس از پیروزی انقلاب با اشاره به اینکه در آن سال مطابق با فصل جاری، درخت نخل که درختی مثمر بود را برای کاشت انتخاب کردیم در تشریح اهداف این طرح بیان کرد: زنده نگه داشتن یاد بزرگان و عزیزان، پاسداشت ارزش‌های شهدای بخش احمدی که خود شهرداری به نام آنان درخت کاشت، وقف محصول این درختان با توجه به مثمر بودنشان برای امورات شهری، ترویج فرهنگ حفظ محیط‌زیست، جذب مشارکت مردم و کاشت درخت به دستان خودشان و به نام عزیزانشان که این حساسیت را ایجاد می‌کرد تا در حفظ و حراست از آن هم اهتمام بیشتری داشته باشند.

شهابی‌پور با بیان اینکه طرح "یک یاد یک درخت" با حضور جادری (استاندار هرمزگان)، رضوی (معاون امور روستایی رئیس‌جمهور)، مدیران استانی و استقبال شهروندان و خانواده شهدا آغاز شد، ابراز کرد: بعدها این طرح را به سازمان شهرداری‌ها ارسال کردم، و نمونه بومی‌سازی شده آن در شهرهای دیگر اجرا شد و در همایشی به‌عنوان طرح شاخص مردمی و دوستداران محیط‌زیست مطرح شد.

اقتصاد مقاومتی، تولید گل و گیاه، اشتغال زنان

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از این طرح‌های فرهنگی اجتماعی که در شهرداری سرگز اجرا شد، طرح تولید گل و گیاه توسط شهروندان بود، اظهار کرد: شهرداری اعلام کرد هر شهروندی بتواند گل و گیاه موردنیاز برای استفاده در فضای سبز شهری را تولید کند شهرداری از آنان خریداری می‌کند.

شهردار سابق شهر سرگز اضافه کرد: این طرح، تأمین نیاز گل و گیاه شهری را از نزدیک‌ترین و سازگارترین اقلیم میسر می‌کرد و هدف اصلی آن ایجاد اشتغال برای خانم‌ها به‌خصوص خانم‌های سرپرست خانوار بود.

شهابی‌پور به چند مورد از فعالیت‌های عمرانی شهرداری شهر سرگز نیز اشاره کرد و گفت: آسفالت معابر، احداث بوستان‌ها، ساخت غسال‌خانه، توسعه و ایجاد فضای سبز، طرح جامع و تفصیلی شهر، آغاز مطالعات این طرح راهبردی، ساخت ساختمان شهرداری و آتش‌نشانی، کلنگ زنی و تأمین بخشی از بودجه پارک بانوان، و بسیاری پروژه‌های دیگر از فعالیت‌های عمرانی‌مان بود.

از شهرداری سرگز تا منطقه ویژه بندرعباس

وی با اشاره به اینکه از بهمن‌ماه سال 94 به‌عنوان شهردار منطقه ویژه، زیرمجموعه منطقه سه شهرداری شهر بندرعباس مشغول به کار شدم، افزود: بخشی از شهرک مهرآوران واقع در ضلع شرقی بلوار راه‌آهن و کلیه مجموعه شهرک پیامبر اعظم به سمت غرب شهر بندرعباس جزء حریم نظارتی منطقه ویژه است.

شهردار منطقه ویژه شهر بندرعباس با بیان اینکه بافت اصلی و عمده محدوده ناحیه ویژه شهرداری، آپارتمان‌هایی است که تحت عنوان مسکن مهر ساخته شده، تصریح کرد: شهرک پیامبر اعظم با بیش از 700 هکتار مترمربع وسعت و جمعیتی بالغ‌بر 80 هزار نفر که با تکمیل پروژه این مقدار بیشتر خواهد شد، فراتر از یک ناحیه معمولی بود و به همین علت ناحیه ویژه‌ای برای آن در نظر گرفته شد.

بی‌مهری راه و شهرسازی به مسکن مهر سد راه شهرداری

شهابی‌پور در بیان بخشی از عمده‌ترین مشکلات شهرک پیامبر اعظم عنوان کرد: متولی طرح مسکن مهر دستگاه راه و شهرسازی است و متأسفانه اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان به تعهداتی که در خصوص ایجاد زیرساخت‌ها، آماده‌سازی‌ها، تأسیسات شهری که هم‌زمان با پیشرفت پروژه‌های مسکونی باید ایجاد می‌شد، عمل نکرده و درعین‌حال برخی شهروندان در این شهرک ساکن شده و نیاز به خدمات شهری دارند و همین مسئله مشکلات زیادی را درزمینهٔ خدمات‌رسانی برای شهرداری و از آن مهم‌تر معضلات بسیاری را برای شهروندان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه وقتی شهرسازی تکمیل نشود قطعاً شهرداری هم دچار مشکلات زیادی خواهد شد، بیان کرد: تکمیل روشنایی‌های معابر شهرک، آب و فاضلاب، توسعه و بهسازی معابر، پیاده‌روسازی‌ها، جداره سازی‌ها، پیش‌بینی اراضی با کاربری‌های خدمات شهری، نیاز به فضاهای فرهنگی، فضاهای ورزشی، مذهبی و کلیه خدمات شهری که ساکنین این شهرک‌ها نیاز دارند از عمده مشکلات شهرک پیامبر اعظم(ص) است.

شهرکی 700 هکتاری که 10 متر کانال هدایت آب سطحی هم ندارد

اولین شهردار مستقل زن کشور پس از پیروزی انقلاب خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه شهرداری نمی‌تواند خدماتی که باید را به شهروندان ارائه دهد اما درعین‌حال بخشی از خدمات را در آنجا فعال کردیم که ازجمله این خدمات می‌توان به آموزش و فرهنگ‌سازی شهروندی تفکیک و جمع‌آوری پسماند به‌صورت مجتمع به مجتمع، دایر شدن ایستگاه آتش‌نشانی و ارائه خدمات به ساکنین شهرک، ارائه خدمات فضای سبز، البته تا جایی که در خیابان‌های اصلی و جاهایی که شهرداری می‌توانسته ورود کند؛ همچنین در زمینهٔ عمرانی به دلیل کاهش اختیارات به‌صورت جزیی ورود کرده برای مثال در بحث حمل‌ونقل و ترافیک با تمام مشکلاتی موجود خدماتی را انجام داده و طرح مطالعاتی برای اصلاح هندسی این منطقه را آغاز کرده است و در خصوص جمع‌آوری نخاله‌های ساختمانی در سطح شهرک، برخورد قانونی با کارگاه‌های ساختمانی، ساخت‌وسازهای غیرمجاز و... خدماتی را انجام داده است.

شهابی‌پور ضمن درخواست از دستگاه‌های خدمات‌رسانی که تعهداتی در این شهرک‌ها داشتند برای اجرای هرچه سریع‌تر این تعهدات، ابراز کرد: یکی دیگر از معضلات عمده شهرک پیامبر اعظم عدم تکمیل کانال‌های دفع آب‌های سطحی توسط اداره کل راه و شهرسازی استان هرمزگان است، چراکه آب‌های حاصل از بارندگی و هر آبی که ممکن است در معابر جاری شود به‌هیچ‌عنوان امکان هدایت و مهار شدن ندارند، متأسفانه حتی 10 متر کانال هدایت آب سطحی در شهرکی با این وسعت نداریم.

زمان مهم‌ترین مسئله مسکن مهر است‌

وی با تأکید بر اینکه زمان اجرای این تعهدات بسیار مهم است و هرچه زودتر باید این اتفاق بیفتد، اظهار کرد: جمعیت ساکنین مجتمع پیامبر اعظم روزبه‌روز در حال افزایش است و مردم هرروز با مشکلات و چالش‌های بیشتری مواجه می‌شوند؛ ضمن اینکه هزینه‌ای که شهرداری برای خدمات‌رسانی به علت آماده نبودن بسترها بالا می‌رود، برای مثال جمع‌آوری زباله در این منطقه نسبت به مناطق دیگری که بسترهای آماده‌تری دارد هزینه بیشتری خواهد داشت.

بافت فرهنگی ناهمگون شهرک پیامبر اعظم(ص)؛ فرصت یا تهدید؟

شهردار منطقه ویژه شهر بندرعباس از دید خود مهم‌ترین معضل شهرک پیامبر اعظم(ص) را مسائل فرهنگی و اجتماعی آنجا دانست و افزود: پروژه مسکن مهر برای نوع خاصی از سکونت و قشر خاصی از جامعه تعریف‌شده و خرده‌فرهنگ‌ها از قشرهای خاص و مختلفی از جامعه را کنار هم در یک مجتمع ساکن کرده و این خود به مسائلی که به‌طور خاص در آپارتمان‌نشینی وجود دارد، اضافه شده است.

شهابی‌پور ادامه داد: بافت ناهمگون آپارتمان‌نشینی که در شهرک پیامبر اعظم حاکم است می‌تواند در صورت فرهنگ‌سازی مناسب، فرصتی باشد برای یکپارچه‌سازی فرهنگی، اما اگر رسیدگی نشود می‌تواند تبدیل به تهدیدی شود که معضلات اجتماعی فراوانی را ایجاد می‌کند.

شهر شهروند را می‌سازد و شهروند هم شهر را

وی با بیان اینکه شهرداری به‌نوبه خود در فعالیت‌ها و آموزش‌های فرهنگی ورود کرده است، اضافه کرد: تنها بخشی از وظایف شهرداری فرهنگ‌سازی است اما دستگاه‌ها و سازمان‌هایی در حال کارند که به‌طور اختصاصی حوزه وظایفشان فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی و فرهنگ‌سازی‌ها است و باید حضور پررنگ‌تری داشته باشند؛ ضمن اینکه خود شهروندان نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند.

شهردار منطقه ویژه شهر بندرعباس با اشاره به اینکه شهر می‌تواند شهروند را بسازد و شهروند هم شهر خود را می‌سازد، تصریح کرد: دیدگاه، روش و منش شهروندان نسبت به محیط اطرافشان در بهسازی ساختارهای فرهنگی جامعه تأثیرگذار است؛ بنابراین از شهروندان می‌خواهم که نسبت به اتفاقات پیرامون خود و تأثیراتی که می‌توانند در محل سکونت خود داشته باشند حساس باشند؛ برای مثال گاهی نیاز است شهروندان نسبت به دستگاه‌هایی که باید به آن‌ها خدمات ارائه دهد روحیه مطالبه گری داشته باشند.

شهرک پیامبر اعظم(ص) نیازمند یک شعبه قضایی برای رسیدگی به مشکلات آپارتمان‌نشینی است

شهابی‌پور به بیان پیشنهادی که در خصوص مشکلات آپارتمان‌نشینی شهرک پیامبر اعظم به فرماندار بندرعباس داده بود پرداخت و گفت: قوانین مشخصی در خصوص مشکلات آپارتمان‌نشینی وجود دارد که اگر اجرا نشوند قابل شکایت و پیگیری در سیستم قضایی هستند و با توجه به اینکه ممکن است چنین پرونده‌ای در کنار سایر پرونده‌های قضایی دیده نشود، به فرماندار بندرعباس پیشنهاد دادم در صورت امکان طی رایزنی‌هایی با سیستم قضایی به‌عنوان یک طرح پایلوت، یک شعبه ویژه شورای حل اختلاف برای رسیدگی به پرونده‌های مسائل آپارتمان‌نشینی در شهرک پیامبر اعظم(ص) دایر شود.

وی با اشاره به اینکه از نظر بنده پرونده‌های قضایی مربوط به مشکلات آپارتمان‌نشینی اهمیت ویژه‌ای دارند ، چراکه با آرامش و زندگی افراد عجین هستند، تصریح کرد: اگر در یک بلوک 25 خانواری یک نفر بخواهد با سایر ساکنین ناهماهنگ باشد‌، زندگی و آرامش 24 خانوار دیگر را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد.

ایجاد سرای محله برای ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی به مردم ضروری است

شهردار منطقه ویژه شهر بندرعباس طرح فرهنگی اجتماعی دیگری را عنوان کرد و افزود: طرح دیگری که البته نیاز به چکش‌کاری و تکمیل شدن دارد، ایجاد اتاق‌هایی تحت عنوان اتاق‌های محله یا سراهای محله برای ارائه خدمات فرهنگی اجتماعی به مردم توسط سیستم‌های مربوطه است؛ در محلات دیگر نیز ممکن است مشکلات فرهنگی و اجتماعی وجود داشته باشد، اما یکدستی و یکپارچگی فرهنگی در این محلات برخی تنش‌ها را کمتر می‌کند اما منطقه‌ای مثل شهرک پیامبر اعظم(ص) با چنین بافت فرهنگی ناهمگونی واقعاً نیازمند خدمات اجتماعی است؛ می‌توان برای جامعه‌های هدف متفاوت موجود ازجمله قشر بانوان، کودکان، شاغلین و ... مطابق با نیازهایی که دارند خدمات اجتماعی در نظر گرفت.

شهابی‌پور در خصوص وظایف شهرداری نسبت به مسکن مهر خاطرنشان کرد: مردم در یک بازه زمانی در خصوص مسکن مطالباتی از دولت داشتند و در آن مقطع دولت کار را به خو مردم سپرد، به این شکل که زمین رایگان و تسهیلات در اختیارشان قرار داد تا با انتخاب فردی مورد اعتماد از بین خود و تشکیل تعاونی‌هایی با هیئت‌مدیره منتخب خود، پول و پیگیری ساخت منازل در دستان خود و تعاونی‌هایشان باشد؛ حال در این میان مشکلات متعددی هم‌زمان با هم شکل گرفت، مشکلاتی مثل انتخاب افراد و تعاونی‌های نادرست توسط خود مردم و مشکلاتی داخلی ساختمان‌ها، نظارت نامناسب و ناکافی سیستم‌های فرادستی در این زمینه و عدم انجام تعهدات توسط دستگاه متولی!

وظایف خدمات‌رسانی شهرداری با تحویل مسکن مهر و دریافت پایان کار از مالکین آغاز می‌شود

وی با بیان اینکه بسیاری از این مجتمع‌ها پایان کار از شهرداری نگرفته‌اند، عنوان کرد: به لحاظ قانونی شهرداری باید با این موارد برخورد کند و جلوی اسکان مالکین را قبل از اخذ پایان کار ساختمان بگیرد اما با توجه به اینکه ساکنین این مناطق که با هزار مشکل برای رهایی از اجاره‌نشینی به داشتن سرپناهی هرچند کم کیفیت در چنین منطقه‌ای بسنده کرده‌اند، در مقطعی تصمیمات کلان مدیریتی این بود که گذاشته شود مردم ساکن شوند و کم‌کم هزینه‌ها پرداخت شود.

شهردار منطقه ویژه شهر بندرعباس همچنین تأکید کرد: وظیفه خدمات‌دهی شهرداری از جایی آغاز می‌شود که راه و شهرسازی تعهدات خود را انجام و مجتمع را تحویل شهرداری دهد و مالکین نسبت به پرداخت پایان کار ساختمان‌های خود اقدام کنند.

با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای شهرداری مجری تعهدات راه و شهرسازی شد‌

شهابی‌پور با اشاره به اینکه در تاریخ 27 بهمن 94 با راه و شهرسازی تفاهم‌نامه‌ای به طرفیت معاونت عمرانی استانداری منعقد شد، اضافه کرد: در این تفاهم‌نامه اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان، تعهدات و خدمات عمرانی و زیرساختی که نسبت به مسکن مهر داشته و به هر دلیلی انجام نداده را به شهرداری به‌عنوان پیمان‌کار و مجری طرح واگذار کرد و قرار شد درازای آن زمین و اراضی زی قیمت با کاربری تجاری موجود در شهرک را با شهرداری تهاتر کند.

وی ادامه داد: اگرچه دریافت زمین به‌جای وجه نقد شهرداری را با مشکلات دیگری درگیر می‌کرد اما چون عزمش کمک به حل این مشکل بود پذیرفت، این تفاهم‌نامه شکل گرفت و از استانداری به شهرداری ابلاغ شد؛ شهرداری کار خود را با ترمیم اولیه نوارهای حفاری شهرک شروع و چندین میلیارد تومان هزینه کرد که اسناد آن هم موجود است اما پس از گذشت چند ماه به دلایل نامعلوم اعلام شد که این تفاهم‌نامه یک‌طرفه از جانب راه و شهرسازی ملغی است؛ اکنون پس از گذشت بیش از یک سال راه و شهرسازی تعهداتش را انجام نداده و با توقف کار شهرداری نیز ترمیم انجام شده به‌مرورزمان فرسوده شد.

هزینه‌های میلیاردی شهرداری بی‌نتیجه ماند

شهردار منطقه ویژه شهر بندرعباس تأکید کرد که چندین میلیارد تومان هزینه شهرداری هنوز به این دستگاه بازگردانده نشده و این پرونده نیمه‌کاره بازماندهاست.

شهابی‌پور ضمن ابراز تأسف نسبت به وضعیت نابسامان شهر پیامبر اعظم، عنوان کرد: توپوگرافی شهرک پیامبر اعظم به علت اختلاف ارتفاع‌هایی که دارد به‌گونه‌ای است که اگر در آن فضای سبز و جداره سازی‌های زیبا انجام شود و به آن پرداخته شود، می‌تواند به منطقه‌ای زیبا و خاص تبدیل شود.

شهردار به دنبال تأسیس منطقه چهار شهرداری

وی در خصوص وظایف شهرداری منطقه ویژه نسبت به سایر نقاط حوزه استحفاظی خود، بیان کرد: شهرداری یک حوزه خدماتی دارد و یک حوزه نظارتی که به‌جز بافت مسکونی سایر نقاط در حوزه خدماتی شهرداری نیست و تنها نقش نظارتی دارد برای مثال صدور مجوز ساخت‌وساز در جاده اسکله، هرچند که شهرداری به دنبال تأسیس منطقه چهار شهرداری برای ارائه خدمات به این محدوده است.

مشکلات و آلایندگی‌های صنایع برای بندرعباس، درآمدش برای پایتخت

اولین شهردار مستقل زن کشور پس از پیروزی انقلاب در پاسخ به سؤال خبرنگار ایسنا مبنی بر مسئولیت اجتماعی، عمرانی و فرهنگی صنایع غرب بندرعباس نسبت به این شهر به‌خصوص در محیط پیرامون خود، اظهار کرد: ارائه خدمات توسط صنایع اگر انجام شود که نمی‌شود! به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم در ارتباط با شهرداری قرار می‌گیرد؛ بخش غیرمستقیم آن مربوط به عوارض، مالیات و بخشی از مالیات بر درآمدهای صنایع است که باید در حوزه‌ای که در آن مشغول فعالیت هستند، پرداخت کنند و شهرداری قسمتی از آن را به‌طور غیرمستقیم دریافت کرده و در آن حوزه هزینه کند، که متأسفانه از آن محروم است و این معضلی است که در خصوص آن صحبت‌های زیادی شده است؛ اینکه چرا این عوارضات باید به پایتخت برود و هیچ عوایدی برای این استان و شهری که دارد بار مشکلات ناشی از فعالیت صنایع را به دوش می‌کشد، نداشته باشد.

شهابی‌پور اضافه کرد: بخش مستقیم آن هم مربوط به عوارض آلایندگی صنایع است که صنایع باید در قبال آلودگی‌های زیست‌محیطی، صوتی و... که در شهر ایجاد می‌کنند پرداخت کنند و شهرداری برای رفع اثرات سوء آن آلودگی‌ها هزینه کند که متأسفانه این مورد هم به دست مدیریت شهری نمی‌رسد تا بتواند خدماتی در این زمینه داشته باشد.

‌از صنایع چیزی به هرمزگان نمی‌رسد

وی تنها راه‌حل برخی از این مشکلات را اصلاح قوانین دانست و تصریح کرد: اصلاح قوانین، تلاش و پیگیری مردان قانون‌گذار استان در مجلس شورای اسلامی را می‌طلبد تا پایتخت را در خصوص اینکه صنایع در قبال تأثیرات سویی که به این استان تحمیل می‌کنند، باید برای بهبود وضعیت آن منطقه هم اقداماتی را انجام دهند، توجیه کنند.

شهردار منطقه ویژه شهر بندرعباس، شهرداری را آماده هرگونه مشارکت با این صنایع عنوان کرد و افزود: البته این مسئله‌ای است که باید در سطح مدیران تصمیم‌گیری شود تا هم شهرداری به صنایع خدمات دهد و هم صنایع در ارائه خدمات بهتر و بهسازی محیط مشارکت کنند.

شهابی‌پور در خصوص برنامه‌های آینده‌اش برای منطقه ویژه شهرداری تصریح کرد: تا زمانی که شهرک و اراضی را تحویل نگیریم و کاربری اراضی مشخص نشود نمی‌توانیم برای ارائه خدمات برنامه‌ریزی یا اقدام قابل‌توجهی کند، بنابراین آینده این منطقه نامعلوم و در گرو انجام تعهدات دستگاه‌های مربوطه است.

چندی پیش در تاریخ 25 خرداد 96 خبرگزاری ایسنا، منطقه خلیج‌فارس، گزارشی با عنوان "مسکن مهر یا بی‌مهر؟!" مبنی بر مشکلات مجتمع 384 واحدی مسکن مهر معروف به پشت بیمارستان شهید محمدی بندرعباس منتشر کرد، که در بخشی از آن نماینده اعضای مجتمع اظهارنظری در خصوص ساختمان شهرداری منطقه ویژه در نزدیکی این مجتمع کرده بود، اظهارات طباطبایی، نماینده اعضای مجتمع 384 واحدی مسکن مهر معروف به پشت بیمارستان شهید محمدی بندرعباس، بدین شرح است:

متأسفانه اتاقی با پول اعضا درست شده و نصف آن در اختیار شهرداری منطقه سه که هیچ ارتباطی به مجتمع ندارد، قرارگرفته است؛ وقتی برای بیان مشکلاتمان به متصدی آن مراجعه می‌کنیم روی لبه سکو می‌ایستد و می‌گوید از این نقطه به پشت سرم محدوده شهرداری منطقه سه بوده و از این به بعد منطقه دو است و به ما ارتباطی ندارد! بدون اینکه خدماتی به مجتمع بدهند اتاقی را که با پول اعضا ساخته شده اشغال کرده است، شهرداری قول داده بود که برایمان فضای سبز ایجاد کند، وقتی مراجعه می‌کنیم به راه و شهرسازی پاسمان می‌دهند و راه و شهرسازی به شهرداری!

شهردار منطقه ویژه شهر بندرعباس در واکنش به این موضوع عنوان کرد: محدوده ساختمان شهرداری منطقه ویژه جزء منطقه دو شهرداری است و منطقه ویژه جزء تا زمان تکمیل ساختمان اصلی به‌طور موقت در آنجا مستقر است، درواقع این ساختمان متعلق به اداره کل راه و شهرسازی هرمزگان بوده و این دستگاه اجرایی ساختمان را به شهرداری هبه کرده و در اختیارش قرار داده است؛ اراضی که ساختمان شهرداری منطقه ویژه در آن قرارگرفته کاربری فضای سبز دارد؛ لازم به ذکر است همان‌طور که قبلاً اشاره شد شهرداری تا جایی که اختیار و وظیفه خدمات‌رسانی دارد پای تعهداتش بوده و هست!

شهابی‌پور در ادامه گفت‌وگو اشاره‌ای به عنوانش مبنی بر "اولین شهردار مستقل زن در استان هرمزگان و در سطح کشور، بعد از انقلاب" کرد و گفت: بنده اولین شهردار مستقل زن بودم تا اینکه سه سال پیش یک خانم در یکی از شهرهای استان سیستان و بلوچستان به‌عنوان شهردار انتخاب شد و پس آن نیز در یکی از استان‌های شمالی این اتفاق افتاد، هرچند شایان توجه است که در گذشته در تهران و برخی شهرهای دیگر بانوانی در تصدی "شهردار منطقه" داشته‌ایم.

تعجب مدیران پایتخت‌نشین/ هرمزگان و شهردار زن؟!

این بانوی شهردار در خصوص بازخوردهای مدیران به‌عنوان یک شهردار زن با وی ابراز کرد: زمانی که به سازمان شهرداری‌ها در پایتخت مراجعه می‌کردم حضور من برای مدیران آنجا خیلی جالب بود و می‌گفتند چطور ممکن است یک خانم آن هم از استان هرمزگان شهرداری مستقل باشد؟!

وی با بیان اینکه متأسفانه ذهنیتی که نسبت به استان‌های جنوبی و شهرهای کوچک‌تر در خصوص حضور بانوان در اجتماع به‌خصوص در پست‌های مدیریتی وجود دارد مثبت نیست، خاطرنشان کرد: آن‌ها فکر می‌کنند روی خوشی به حضور زنان نشان داده نمی‌شود، اما حضور من به‌عنوان شهردار شهری تازه تأسیس در استان هرمزگان در پایتخت، خود مهر باطلی بر این تفکر بود.

عملکرد اولین مدیر شهری زن ملاکی برای تصمیم‌گیری‌های بعدی

اولین شهردار مستقل زن کشور پس از پیروزی انقلاب ادامه داد: اوایل که این شغل به من پیشنهاد شد به نظر مسئولیت سنگینی می‌آمد و حضورم به‌عنوان یک مدیر شهری خانم در شهری کوچک و تازه تأسیس به فاصله 150 کیلومتری مرکز استان نگرانی‌هایی را برای خودم و خانواده‌ام ایجاد می‌کرد به‌خصوص اینکه اولین شهردار مستقل زن بودم و باید خود را به‌گونه‌ای در این جایگاه نشان می‌دادم که تأثیر مثبتی نسبت به نگاه‌ها، نگرش‌ها و قضاوت‌های بعدی برای حضور بانوان در عرصه مدیریت شهری شکل بگیرد و ملاکی برای تصمیم‌گیری‌های بعدی باشد؛ اما بعد از چند سال که دیدم خانم‌ها به‌عنوان مدیران شهری در استان‌ها و شهرهای دیگر انتخاب شدند، خیلی برایم خوشحال‌کننده بود، چراکه حس کردم توانسته‌ام در حدی ظاهر شوم که این تفکر تعمیم پیدا کند و ثابت شود که عملکرد خانم‌ها در پست‌های مدیریتی اگر بالاتر از آقایان نباشد، پایین‌تر هم نبوده و می‌توانند دوشادوش آقایان در پذیرفتن این‌گونه مسئولیت‌ها خودی نشان دهند.

شهابی‌پور در خصوص روند انتخابش به‌عنوان شهردار شهر سرگز اظهار کرد: با توجه به رشته تحصیلی و تخصصم، سابقه کاری‌ام و سابقه خانوادگی که داشتم فضای اعتمادی را برای اعضای شورای شهر سرگز پیش آورد و این پیشنهاد را به من دادند و خوشبختانه پس از اتمام کار شورای اول، شورای دوم نیز درخواست کردند که کار را ادامه دهم.

اوایل "آقای شهردار" صدایم می‌کردند

وی همچنین در خصوص بازخوردهای مدیران استانی، شهری و مردم با یک شهردار زن افزود: در این چند سال فعالیتم برخوردها از حد تصورم بهتر بود و هیچ‌گاه برخوردی که احساس کنم به‌عنوان یک شهردار خانم موردقبول نیستم ندیدم حتی شاید گاهی احساس کردم برخورد بهتر و مناسب‌تری دارد صورت می‌گیرد؛ در سطح مدیران نیز همکاری عالی بود به‌خصوص در حوزه بانوان نسبت به شهر سرگز که یک خانم شهردار آن بود سعی همکاری‌های بیشتری را انجام می‌دادند.

اولین شهردار مستقل زن کشور پس از پیروزی انقلاب در بیان خاطره‌ای از نخستین روزهای انتصابش به‌عنوان شهردار شهر سرگز عنوان کرد: اوایل ارباب‌رجوعانی که به در دفتر کارم می‌آمدند باوجوداینکه می‌دیدند یک خانم به‌عنوان شهردار روبه‌رویشان قرار دارد اما من را آقای شهردار خطاب می‌کردند! شاید پذیرش مردم به علت پس‌زمینه‌های فرهنگی که دارند در روزهای اول سخت بود اما به‌مرور تابوها شکسته و مشکلاتی ازاین‌دست حل شد.

بانویی که شهردار است و همسری که همراه و پدری که راهنما

شهابی‌پور با اشاره به اینکه در بندرعباس هم برخورد و همکاری همکاران، مدیران و مردم بسیار عالی بود، در خصوص تأثیر شغلش در زندگی شخصی‌اش ابراز کرد: کار مدیریت شهری بسیار سخت است و زمان نمی‌شناسد، اما در تمام این سال‌ها همسرم همکاری خیلی خوبی با من داشته و همیشه قدردان و شاکر زحمات، درک متقابل و همکاری‌هایش هستم، او بیشتر از هر چیزی برایم یک همراه و مشوق خوب در تمام زمینه‌ها بوده است و هر جا که احساس خستگی کردم به من انرژی دوباره داده است؛ به یاد دارم زمانی که شهردار شهر سرگز بودم همسرم به‌واسطه شغلش در بندرعباس ساکن بود و این بعد مسافت و دوری را نه‌تنها با صبوری و همراهی تحمل می‌کرد، بلکه من را نیز به برداری و ایستادگی و تلاش تشویق می‌کرد.

وی اضافه کرد: همچنین پدر و مادرم در این مسیر همیشه یار و همراه و مشوقم بوده‌اند، به‌خصوص پدرم که به‌واسطه سوابق کاری که در شهرداری رودان و شورای شهر بندرعباس داشت همواره سایه حمایت‌ها و رهنمودهایش بر زندگی‌ام گسترده بود.

نگاه کنجکاو دنیا به‌ جایگاه زنان در جمهوری اسلامی است

این بانوی شهردار در خصوص اهمیت حضور زنان در کشور اسلامی ایران خاطرنشان کرد: شکی نیست که خانم‌ها توانایی‌های بالایی دارند و تجربه ثابت کرده در بسیاری مواقع خانم‌ها در سطوح و رده‌های مدیریتی مختلف در استان هرمزگان و کشور و هرجایی که حضور پیدا کرده‌اند در جایگاه مشابه در برابر آقایان توانسته‌اند خود را در حد و اندازه مدیران مرد نشان دهند و موفق ظاهر شوند؛ کشور ما کشوری اسلامی بوده و دین اسلام و پیامبر عظیم‌الشأنش جایگاه والایی برای خانم‌ها قائل‌اند که حضرت خدیجه (س) و حضرت فاطمه (س) بارزترین نمونه جایگاه والای زن در اسلام هستند.

شهابی‌پور ادامه داد: وقتی می‌گوییم جمهوری اسلامی ایران و خود را با این شاخص برند می‌کنیم خیلی مهم است که چگونه خود را نشان می‌دهیم؛ دنیا روی یک سری نقاط فوکوس می‌کند و می‌خواهد بداند در کشوری که خانم‌ها در آن حجاب و قوانین خاصی دارند با این شرایط آیا دیده می‌شوند و حق حضور مؤثر در اجتماع دارند یا خیر و حقوق زنان در یک کشور اسلامی چگونه است؟

بخشیدن جایگاه به زنان توانمند، خط بطلانی‌ بر شائبه محدودیت زنان مسلمان ایرانی است

وی با بیان اینکه برای اثبات حرف نیاز به شرح دلیل و برهان است اما کار و عمل خود به‌مثابه اثبات است و نیاز به برهان تراشی ندارد، تصریح کرد: اینکه بگویی در استانی مثل هرمزگان در کشوری مثل ایران یک زن مدیریت شهری را به دست گرفته باید برایش سند بیاوری اما وقتی به‌عنوان یک شهردار زن در استان هرمزگان به پایتخت بروی خود برهان و گویای واقعیتی!

شهردار منطقه ویژه شهر بندرعباس با تأکید بر اینکه تنها راه اثبات این ادعا که زن در اسلام و به‌خصوص جمهوری اسلامی ایران جایگاه والایی دارد عمل کردن به این مدعاست، بیان کرد: بخشیدن جایگاه به خانم‌های توانمند و شایسته این پیام را به جهان مخابره کند که جایگاه والای زن در جمهوری اسلامی تنها یک شعار نیست و خط بطلانی است بر شائبه‌هایی که در مورد حضور زنان در ایران وجود دارد؛ همان‌طور که تاکنون هم فرصت‌ها کم نبوده و خانم‌ها در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده‌اند؛ در سال‌های اخیر بانوان بسیاری در جایگاه فرماندار، بخشدار، شوراهای شهر و روستا، مدیریت کل، وزیر، معاون رئیس‌جمهور و در حال حاضر شهردار توانسته‌اند نمونه‌ای برای اثبات توانمندی زنان مسلمان ایرانی باشند.

‌کمک به هر زن توانمند کمک به کل جامعه زنان است

شهابی‌پور با اشاره به اینکه بعد دیگر و اصلی ماجرا خود خانم‌ها هستند، اظهار کرد: اینکه خود خانم‌ها چه واکنشی نسبت به هم‌جنس خود در یک مقام و منصب مدیریتی دارند و نوع برخورد، قضاوت و حمایتی که از هم می‌کنند بسیار حائز اهمیت است، نیمی از جمعیت کشور را خانم‌ها تشکیل داده‌اند و حمایت 50 درصدی زنان از یکدیگر کم نبوده و بسیار قابل‌توجه است، اگر زنان توانمند نیم جامعه را داشته باشد قطعاً آن نیم دیگر هم حمایت بیشتری خواهند کرد و در برابر پذیرش و مقبولیت کلان زنان سر فرود خواهند آورد.

وی خود را به‌عنوان یک شهردار زن نماینده کل جامعه زنان عنوان کرد و افزود: خانم‌ها باید این نکته را به یاد داشته باشند که مهم نیست چه کسی انتخاب می‌شود و تنها شایستگی و توانمندی باید معیاری برای حمایت آن‌ها از هم باشد، شاید روزی نام من فراموش شود اما همیشه در پایتخت و شهر سرگز خواهند گفت همان خانمی که شهردار بود! بنابراین با این دیدگاه اگر یک خانم به حضور و موفقیت مدیران توانمند خانم کمک کند به حضور همه خانم‌ها و قدرت بخشیدن به کل جامعه زنان کمک کرده است؛ اگر من جلو رفتم و نوک پیکانی شدم که تابوی شهردار بودن یک خانم را شکستم این موفقیت تنها متعلق به من نیست و راه موفقیت کل جامعه زنان توانمند در مدیریت‌های این‌چنینی هموار می‌شود!

این بانوی شهردار در پایان با بیان اینکه اگر خود خانم‌ها حمایت از یکدیگر حمایت کنند لااقل در همین استان هرمزگان می‌توانیم نمایندگان مجلس و شورای خانم توانمندی را به‌ جایگاهی که باید برسانیم، خاطرنشان کرد: توصیه‌ام به خانم‌ها این است که توانمندی‌های خود را دست‌کم نگرفته و برای اثبات آن بکوشند و دست حمایت خود را از یکدیگر کوتاه نکنند، ما نیمی از جامعه‌ایم و اگر دست‌به‌دست هم دهیم می‌توانیم پیامی‌ برای اثبات توانمندی‌هایمان باشیم.

گفت‌وگو: از لیدا رضایی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج‌فارس

منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.