| کد خبر: 142431 |

۸۴‌ ماه تلاش برای تغییر مدیریت نسل دوم در شهرداری تهران

سامانه صدور پروانه‌های شهرسازی و نقشه یک‌هزارم شهر تهران با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری رسید. همچنین در مراسمی که به همین منظور برپا شده بود کتاب «تهران از بالا» نیز رونمایی شد.

تین نیوز
سامانه صدور پروانه‌های شهرسازی و نقشه یک‌هزارم شهر تهران با حضور شهردار تهران به بهره‌برداری رسید. همچنین در مراسمی که به همین منظور برپا شده بود کتاب «تهران از بالا» نیز رونمایی شد.

محمدباقر قالیباف در این مراسم ثمره فعالیت حوزه فناوری اطلاعات را توزیع عدالت، سلامت جسمی، حل آلودگی هوا، کاهش تقاضای سفر، تصریح و تسهیل امور، چابک‌سازی، کوچک‌سازی و کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در وقت دانست و گفت: ما می‌توانیم با وجود اینکه بسترسازی‌های لازم برای کوچک‌سازی‌ در شهرداری تهران صورت گرفته است 70تا 80درصد نیروها را بدون اینکه خللی در کارها پیش ‌آید کاهش دهیم اما هرگز این تصمیم را نگرفتیم چرا که مشکلات ریشه‌‌ای در سیستم اداری و استخدامی برای امنیت شغلی داریم،

در واقع نه اینکه نخواستیم، نتوانستیم یا اینکه امکانش را نداشتیم تا این تصمیم را بگیریم بلکه معتقدیم به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی باید به مسائل نگاه اساسی داشته باشیم. وی در سخنان خود بارها از عملکرد همکارانش در سازمان فناوری و اطلاعات شهرداری تهران تقدیر کرد تا جایی که گفت؛ ‌بیشترین کمک در حوزه مدیریت شهری و ساخت تهران در این 12سال را از سازمان فناوری اطلاعات دریافت کرده است؛ امری که باعث شده تا مدیریت دهه70 میلادی در شهرداری تهران تبدیل به مدیریت نسل چهارمی در دهه دوم قرن21 شود.

شهردار تهران با اشاره به اینکه مقاومت برای تغییر مدیریت نسل دوم به نسل چهارم را بعداز حدود 83تا 84‌ماه توانست بشکند، گفت: در تمام این سال‌ها با مقاومت درون‌سازمانی سختی در تغییر مدیریت‌ها از نسل دوم به نسل چهارم مواجه بودم چون یک عادتی بود که باید ترک می‌شد و امور در مسیر درست خود قرار می‌گرفت و خوشبختانه همینطور شد و باقیات صالحاتی از سازمان فناوری اطلاعات در شهر پایه‌گذاری شد که برای همیشه ماندگار خواهد شد.

قالیباف افزود: ما در شهرداری خودمان زیر سیستم کل کشور هستیم. در واقع به‌دلیل حاکمیت روحیه بت‌پرستی قرن بیستم که امروز در حوزه مدیریتی کلان کشور وجود دارد، من امیدی به تحقق مدیریت یکپارچه شهری از طریق اصلاح ساختارهای اداری یا قوانین و مقررات کشوری ندارم اما سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران توانسته مدیریت یکپارچه شهری را ولو در موضوعات مربوط به شهرداری از سمت پایین به بالا هدایت کند.

شهردار تهران با انتقاد از افرادی که اقدامات شهرداری در حوزه هوشمندسازی را تنها مختص کارت بلیت مترو و اتوبوس می‌دانند، گفت: آدم وقتی این موارد را می‌شنود غصه می‌خورد، آنها اگر اطلاعاتشان ناقص است به سامانه Tehran.ir مراجعه کنند و ببینند نتیجه اعتماد کردن به نیروهای جوان چیست.

قالیباف درعین حال از رعایت بیشتر عدالت جنسیتی در حوزه سازمان فناوری اطلاعات نسبت به جاهای دیگر سخن گفت و افزود: حداقل در جمع امروز نسبت به جمع‌های دیگر تا حدودی عدالت جنسی و استفاده از توان بانوان رعایت شده هرچند که در بسیاری از جاها در این‌باره شعار می‌دهند اما در عمل اتفاقی نمی‌افتد. وی گفت: برای آنکه بتوانیم آرمان‌ها و آرزوها و باورهایی که از انقلاب داریم و آرزوهایی که برای کشور ترسیم کرده‌ایم را پیش ببریم باید به سمت مدیریت نسل چهارمی حرکت کنیم. قالیباف همچنین از مراجع رسمی در دولت خواست که بگویند جایگاه شهرداری در حوزه هوشمندسازی نسبت به بقیه دستگاه‌ها کجاست.

اینطور که شهردار تهران گفت: بدون شک در بین دستگاه‌های دولتی و غیردولتی شهرداری تهران در تراز اول ایستاده است. شهردار تهران با ابراز امیدواری به اینکه سیستم هوشمندسازی در تهران طی سال‌های آینده شتاب بیشتری بگیرد، گفت: طبق گزارش وزارت اقتصادی و دارایی از سال 2007تا 2017شهرداری تهران در آیتم صدور پروانه از رتبه 167به 27رسیده است. این نشان می‌دهد که اگر به خلاقیت جوانان در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کسب و کار و اشتغال اعتماد کنیم و اصلاح فرایندها را مبنا قرار دهیم دیگر رتبه ما از حیث اشتغال 134نیست و به رتبه 20تا 30 در دنیا تبدیل می‌شویم که دستیابی به این مهم ظرف 10سال شدنی است.

یکی دیگر از سخنرانان مراسم پژمان پشمچی‌زاده، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران بود.

وی ضمن اشاره به تغییرات شگرف در 12سال اخیر در موضوع شهر هوشمند گفت: این هوشمند‌سازی‌ با هدف نظارت و سنجش‌پذیری کارها و ارائه سرویس مطلوب‌تر به مردم فراهم شده است. وی همچنین به کاهش میانگین صدور پروانه از 120روز در سال84 به 48روز در سال96 خبر داد.

پشمچی‌زاده با اشاره به اینکه در گذشته سیستم‌های شهرسازی در زمینه صدور گواهی و پروانه‌ها کاملا جزیره‌ای و در سطح مناطق عمل می‌کردند، گفت: هم‌اکنون این ارتباط به‌صورت یکپارچه فراهم است و باعث شده تا ضمن کاهش زمان صدور پروانه و گواهی‌، دستور نقشه‌ها مبتنی بر اطلاعات و ضوابط طرح تفصیلی ارائه شود، هنگام صدور پروانه در بحث بر و کف با دقت بیشتری عمل شود، از تعداد بازدیدهای مکرر از سوی دستگاه‌های مختلف کاسته و شفافیت کار در صدور پروانه بیشتر شود.

وی در توضیح دیگر محسنات طراحی سامانه صدور پروانه ساختمانی به انجام بخش عمده کارها ازسوی دفاتر خدمات الکترونیک اشاره کرد و گفت: مداخله‌های زیادی که در بخش‌های مدیریتی و کارشناسی بود به حداقل رسیده و فرصت به مالکین داده می‌شود تا منابع خود را به‌درستی توزیع کنند.

  • 12سال هوشمند‌سازی‌ روبه‌رشد در شهرداری تهران

به گزارش همشهری، علی‌اصغر قائمی مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات شهرداری تهران نیز در مراسم طی سخنانی با اشاره به اینکه سازمان متبوعش در 12سال گذشته همواره مسیر روبه رشد و تکاملی را طی کرده است، گفت: نخستین سیستم فراگیر ما در سال84 سامانه 137و دریافت اطلاعات و خبر از مردم شهر بود.

توسعه زیرساخت‌ها، توانمندی درون‌سازمانی و برون‌دادهایی که در اختیار مردم قرار می‌گیرد، 3ماموریت جدی مطرح شده از سوی قائمی بود. وی ادامه داد: به‌شدت نیاز بود که در بحث هوشمندسازی با شهرسازی در تعامل باشیم چون دیگر این امکان نبود که به نقشه‌های کاغذی طرح تفصیلی اکتفا کنیم بلکه طرح تفصیلی خودکار لازم داشتیم تا نیازهای شهرسازی را پاسخ دهد. قائمی با اشاره به اینکه با تهیه نقشه‌های یک‌هزارم شهر تهران لایه‌های اطلاعاتی متنوع و در عین حال دقیقی روی سیستم‌های شهرسازی بارگذاری شده است گفت: از سال89 دستورالعمل‌های تهیه نقشه‌های جدید شهرتهران در 250لایه تهیه شد.

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.